- Kaposi Ildikó
- 2022. április 7. | Becsült olvasási idő: 4 perc
Haász János novelláskötete próza ugyan, de témája és nyelvezete miatt valahol a gondolatvers határait is feszegeti néha. Önvallomás, múltidéző nosztalgia, korkép és bús szerelmeslevél a focihoz. A főhőse egyszerre az a felnőtt, aki 21. századból visszaemlékezik a 80-as és 90-es évekre, és a gyerek, akinek megéléseit a felnőtt szemüvegén keresztül követhetjük.
Haász János újságíró, de többször kirándult már a szépirodalom világába is. Az Apám óriás lesz érett próza, méltó a kor hasonló köteteihez, a belső borítón olvashatunk is ajánlást Grecsó Krisztiántól, Dragomán Györgytől, Beck Zolitól. Korábban egy gyerekeknek szóló verseskötetéről írtunk, és ebben a gyűjteményben is fontos szerepe van a gyermekperspektívának. Ez az a nézőpont, ahonnan szemlélve a világ egyszerre lesz végtelenül egyszerű, ugyanakkor nagyon kaotikus és bonyolult is.
A gyerekkor kulcsa a nem tudás. Amikor minden, ami az élet végén van, még annyira távol van. Negyvenes éveinkből visszapillantani a gyerekkorunkra az valahol egy visszavágyódás ebbe a tudatlanságba. Amikor a szüleink intézték helyettünk a fontos dolgokat, és nekünk a barátság és a matchbox voltak a legfontosabbak.
Az írások önironikusak, néha szentimentalisták, de pont azon a határon, ahol ez még nem zavaró. Középkorúként olvasva engem is visszarepített a saját fiatalságomba, a Prodigy koncertre, amire én is eljutottam. Eszembe juttatta a nagyapámat, aki mindig szidta a magyar focit, és bekúszott az orromba a kórház szaga, amikor meglátogattam az édesapámat utolsó napjaiban. Nagyon sok ponton tudtam kapcsolódni a novellákhoz, és a sodró írói stílus vitt magával, mint egy hajót a tenger. Volt, amikor játékosan, volt, amikor szelíden ringatózva, vagy felkorbácsolva, ide-oda csapódva múlt és jelen között.
Az első és az utolsó novella szerintem a legerősebb, benne van az élet és a halál, és ezek törvényszerűsége. Az, hogy apa nadrágja halála után a miénk lesz, de nem biztos, hogy beleférünk. Hogy ugyanabban a kórházi ágyban ölelem magamhoz az elvékonyodott édesapámat és felnőttként a gyerekkori legjobb barátomat. És a két szélső novella között ott zajlik az élet, a mindennapok kis csodái, bosszúságai, a hétköznapok pátosza, ami attól lesz patetikus, hogy véges. Főhajtás ez az Apa előtt, és az Anya előtt is, akinél nincs erősebb a világon.
Haász János prózáját jólesik olvasni, mert ugyanúgy szól a hétköznapok szépségéről, mint arról, hogy az élet gyorsan elrepül, és a legtöbb amit tehetünk, hogy kihasználjuk. Éppen ezért bár jólesik olvasni, néha szívszaggató. Köszönöm a 21. Század Kiadónak, hogy olvashattam a kötetet, több lettem általa.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Utazás a lélek mélyére, kizárólag a legbátrabb olvasóknak!
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.