- Kaposi Ildikó
- 2021. december 21. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Hosszú vastapssal ünnepelte a közönség a Helló, Héraklész című élőszereplős darabot azon az estén, amikor felnőttként a 16 éves fiammal beültünk a Budapest Bábszínházba. Nem volt könnyű elcsábítani magammal a nagykamaszt, de amikor lehuppantunk a bordó bársonyfotelekbe – miután lehajtottuk az ülésmagasító párnát – valahogy megérintett bennünket a múlt, a Misi Mókus és társai. Felajánlottam neki, hogy elmehet a szünetben, ha nem tetszik neki. Ott maradt.
Tasnádi István, a színház és Tengely Gábor rendező felkérésére írta meg az ókori hős történetét kifejezetten a mai gyerekek számára. A végeredmény egy friss, modern darab lett, melyen a felnőttek sem fognak unatkozni, ugyanakkor az ókori történet is méltó bemutatásra kerül. Nem akar információkat letolni a torkunkon, hiszen erre ott van a Wikipédia, ami a kivetítőn meg is jelenik egyszer. És ennek ellenére a gyerekek mégis megjegyzik Héra nevét, a Styx folyót, amin révész visz át, hogy Héraklésznak 12 próbát kell kiállnia és hogy az amforának milyen sok szinonimája van. Például a köcsög. Amin visítva felnevet a közönség.
Mert mire idáig jutunk, a második felvonás közepe táján járunk, már messze van az a félelem, hogy most tanítani akarnak nekünk valamit. A gyerekek azt érzik az előadásban, hogy partnernek tekintik őket. Ellazultan vannak jelen, jól érzik magukat, hangosan nevetnek, és hálásak. Mert kapnak valami fontosat, egy olyan előadást, amit a sajátjuknak éreznek, méghozzá izzadságszag nélkül. És ez nagy dolog.
Bevallom, megijedtem, amikor meghallottam, hogy a gyerekek nyelvén íródott az antik hőstörténet, féltem, hogy valami eltolódik benne és erőltetett lesz. De messze nem volt az. Rég láttam ilyen jó egyensúlyérzékkel elkészített előadást. Volt benne Instagram, némelyik csatát streamelték is, Angry Birds, és életpontok kivetítése harc közben.
Ha mindez nem lenne elég, Tasnádi István még beleszövi a mesébe a testvéri viszony bonyolultságát is. A történet narrátora Iphiklész, Héraklész halandó ikertestvére, aki segíti öccsét a próbákon. Iphiklész, aki a félisten bátyja árnyékában él, küzd az átlagosságával. Lehetne féltékeny a testvérére, utálhatná, és talán néha így is tesz. Akinek van testvére tudja, hogy ez a kapcsolat néha magában hordozza a viszályt. Iphiklész azonban segít és küzd, tanácsot ad, és szenved, irigy és büszke egyszerre. Nagyon szép ez a szál, igazán emberi és ettől egyetemes és megható.
Héraklész nem egyértelműen szimpatikus karakter, néha kifejezetten nehéz szeretni. Rosszul kezeli az érzelmi kérdéseket, dühkitörései néha lila ködbe burkolják a gondolkodását. Pökhendi, és nem törődik mások érzéseivel. De tudni kell róla, hogy apja Zeusz nincs jelen az életében, nevelőapja, Amphitrüón küzd azzal, hogy elfogadja a Zeusz cselvetése útján hozzájuk került gyermeket. (Zeusz felvette az alakját, és bebújt felesége mellé az ágyba, így fogant Héraklész)
A látványvilág, a mitológiai lények megjelenítése lenyűgöző, az őket mozgató színészek összehangolt mozgása olyan összképet hoz a színpadra, hogy elfelejtjük azt, hogy színházban ülünk. Belevarázsolódunk a mítoszba, szembenézünk a nemeai oroszlánnal, kapkodjuk a fejünket a sztümphaloszi madarak elől, és utazunk a révésszel az alvilágban. A zene is igényes, ritmusától gyorsabban ver a szíved, és te is hősnek érzed magad, felkap magával és kihozza belőled a vágyat, hogy te is legyőzd a szörnyeidet.
A színészi játék remek, és Szolár Tibor (Iphiklész) és Barna Zsombor (Héraklész) azonnal belopják magukat a gyerekek szívébe lazaságukkal és természetességükkel. A pedagógusoknak javaslom, hogy ha lehet, vigyék el az osztályokat a darabra. Garantáltan nem fogják utálni, és hálásak lesznek, hogy egy kiváló és nagyon mai színházi előadással lettek gazdagabbak. Talán @iphiklesz_official szerez is pár új követőt az Instán.
Mindössze pár nap és a rajongók láthatják a végeredményt.
Bradbury világa rideg, amit kitűnően ad vissza a Radnóti Színház előadása.
Balsai Móni jutalomjátéka és a hatszoros visszatapsolás.
Mácsai Pál igazgató sajtótájékoztatón leplezte le a színház újdonságait.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.