- Vitkolczi Ildikó
- 2022. július 8. | Becsült olvasási idő: 4 perc
Angurboda boszorkány, mégpedig a jövőt látó fajtából. Angurboda a mitikus óriások leszármazottja, aki fél a legsötétebb látomásaitól, amelyek pusztulással teli jövőt mutatnak, így nem hajlandó lemerülni a látomások legmélyére. Még akkor sem, mikor a legfőbb isten, Ódin ezt parancsolja neki. És mivel Ódin – enyhén szólva – feldühödik azon, hogy így nem láthatja a saját jövőjét, eléri, hogy Angurboda szívét kivágják, őt magát pedig megégessék. Háromszor. De a boszorkány túléli, és – az erejétől megfosztva – egy távoli erdőbe menekül, remélve, hogy ott sose találnak rá az istenek.
Így kezdődik Genevieve Gornichec csodálatos, sokszor humorral átszőtt, mégis olykor elszomorító története, amely a skandináv mitológia legfőbb eseményeit meséli el újra, cseppet átértelmezve, egy kívülálló szemszögéből. Itt Ódin egy makacs és könyörtelen zsarnok, akit csak a saját és társai jólléte érdekel, Thor meg egy ütődött idióta, akinek épeszű ember nem adna egy hatalommal bíró pörölyt a kezébe. És persze ott van Loki…
Amióta – középiskolás koromban – először találkoztam a skandináv mitológiával, az abszolút kedvencem Loki volt (amire csak rátett egy lapáttal a Marvel-filmek által ábrázolt Loki-karakter). És nemcsak a humora és képtelen csínytevései miatt, hanem az otthontalansága okán is. Loki óriások leszármazottja, és így elvileg az istenek ellensége, mégis vérszövetséget köt vele Ódin. Loki istennők haját vágja le – csak mert vicces lenne látni, hogyan hat az istennőre a dolog –, rendszeresen idiótát csinál Thorból, és annyiszor ugrasztja egymásnak az isteneket – vagy az isteneket és az óriásokat –, ahányszor csak tudja.
Így kerül a történetben az eldugott erdőbe, ahol visszaadja az elrabolt szívet a boszorkánynak. És aztán, ahogyan annak történnie kell, az önmagát szabadnak és függetlennek vélő Loki és a mindentől rettegő – mégis sokkal bátrabb – boszorkány egymásba szeret. És lesz három igen különös gyerekük. Akik elhozhatják az istenek alkonyát, így mindhárom élete veszélybe kerül. Angurbodának pedig egyedül kell megvédenie őket – ha sikerül.
Mindkét nő magányra van ítélve, mégis kialakítanak maguknak egy élhető életet – amit aztán megint csak az önző, kicsinyes és zsarnoki istenek próbálnak tönkretenni. És persze ott van a szerelem is, Kirké esetében Odüsszeusz, Angurbodánál Loki, majd a gyerekek, akik védelmében a nőknek ki kell lépniük védelmet biztosító otthonukból, és szembe kell szállniuk az isteni hatalmakkal.
A skandináv mitológiában Loki gyermekeinek anyját nem mindig említik név szerint, több helyen is csak „óriásasszonyként” írnak róla, így Gornihec több nőalakból gyúrhatta össze a maga főhősét. Angurboda nagy tehetséggel megáldott boszorkány, aki háromszor hal meg a máglyán, mégis újjászületik, és amikor szükség van rá, visszatalál elvesztett erejéhez. Sőt, képes megbocsátani is, például Lokinak, de az isteneknek, akik csak játszadoznak a halandók sorsával, sosem. Így aztán, bár megpróbálja meggátolni a skandináv mitológiából ismert világvége és istenek alkonya, a Ragnarök eljövetelét, végül semmi másra nem vágyik, csak a gyermekei megmentésére.
És persze Loki, aki folyamatosan az istenek közé vágyik, mégis mindig visszatér a szerelméhez – persze ezt sem csöpögős, romantikus módon, hanem a leginkább úgy, Lokisan, így ez a humor egyik legfőbb forrása a regényben. Loki, aki kancává változik, hogy elcsábítson egy isteni csődört – ezzel bújva ki egy fogadás nem túl áldásos utóhatásai alól. (És a többi, hasonlóan izgalmas eseményt inkább nem spoilerezném, el kell olvasni és ki kell élvezni őket.)
És ha valaki elolvasná Ódin, Thor és a többi isten történetét is, hogy jobban értse a motivációikat, vagy hogy miért akarják folyton agyoncsapni Lokit, érdemes belevetnie magát az Edda-énekekbe. Vagy, ha modernebb feldolgozásra vágyik, akkor el kell olvasnia Neil Gaiman könyvét, az Északi mitológiát, amely modern stílusban és humorral átszőve meséli el a skandináv mitológia történeteit. És ha kiváló regényre vágyik, akkor érdemes beszereznie Joanne Harris – a Csokoládé és más romantikus történetek szerzőjének – Rúnajelek című, elképesztő regényét, amely bőven a Ragnarök eljövetele után játszódik, egy varázslat- és álmodozásmentes világban, amely teljesen más szintre emeli a skandináv mítoszt, és a legfőképp Ódin és Loki kapcsolatát. (És ahol Thor ugyanolyan ütődött idióta, ahogy az már tőle megszokott.)
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.