• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Bestiáda - filmkritika

Filmkritika

Íme egy település érzelmileg sérült lényeknek – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Dominik Moll neve talán még az igazán ínyenc filmkedvelőknek se cseng elsőre ismerősen, és valószínűsítem, akkor se szakad fel a kedves olvasóban az „aha” érzés, ha úgy hivatkozom rá, mint a Lemming vagy a Harry csak jót akar rendezőjére. Pedig az 1962-ben Nyugat-Németországban született, de fiatal kora óta Franciaországban élő és magát francia rendezőnek tartó Mollt Cannesban kétszer is jelölték már Arany Pálmára, emellett Európai film-díjra és BAFTA-ra is. A Harry csak jót akar filmje után boldog-boldogtalan Hitchcockhoz hasonlította, a Lemming után pedig még Bunuel is szóba került. Dominik Moll főleg misztikummal megfűszerezett drámai thrillerekben, krimikben utazik.

Bestiáda - filmkritika

Bestiáda – filmkritika

Legutóbbi alkotása a Bestiáda (Seules les bêtes) 2019 is ebbe a műfajba sorolható, alapjául Colin Niel Csak az állatok című novellája szolgált, amit 2017-ben a Point hetilap európai-krimi díjjal jutalmazott. A film hangulata és helyszíne már-már a skandináv krimik fagyos világát idézi, míg az elbeszélés struktúrája – az idő montázsszerű kezelése, novellisztikussága miatt – leginkább a Ponyvaregényre és a Vihar kapujában-ra emlékeztet.

A cselekmény problematikája a francia Alpok egy elhagyatott kisvárosában történt rejtélyes gyilkosság köré épül, ahol látszólag senki sem tud semmiről, mégis mindenki érintett az ügyben.

A film szokatlan kirakósszerű módon öt szereplő különböző szemszögéből tárja fel a titokzatos gyilkosság eseményláncolatát. Mondhatni, hogy ez már egy kidolgozott rendezői fogás, – Martin Ritt Az erőszak (1964), Paul Haggis Ütközések (2004), Sidney Lumet Mielőtt az ördög rád talál (2007) – ami jó pár filmes példa ellenére sem gyakori a kommersz filmes szcénában. Éppen ezért nyújthat üdítő élményt a sokszor egy kaptafára készülő krimik mezőnyében Dominik Moll filmje. De, hogy valóban kimagasló alkotás e, arra az ismertetés után még visszatérek.

Bestiáda - filmkritika

Bestiáda – filmkritika

Röviden, a francia hegyvidéki kisvárosban egy eltűnt férjes asszony után kutatnak, miután a kocsiját elhagyatottan a semmi közepén találják. A nő eltűnésében, és mint később kiderül halálában érintett lesz a film valamennyi szereplője; Michel Farange (Denis Ménochet) a felszarvazott és feleségétől elhidegült tehenész gazda. Joseph Bonnefille (Damien Bonnard) a szociopátiás zavarokkal küszködő magányos birka pásztor. Alice Farange (Laure Calamy) Michel gyengédségre szomjazó felesége, aki férjét Josephel csalja. Evelyne Ducat (Valeria Bruni Tedeschi) a halott nő, aki nyitott kapcsolatban él férjével, s akinek pechére az események épp ebben az isten háta mögötti kisvárosban sűrűsödnek össze. Marion (Nadia Tereszkiewicz) a fiatal felszolgáló, akivel Evelyne viszonyt folytat, s aki a mindent és mindenkit összekötő bonyodalmak egyik katalizátora. Végül Armand (Guy Roger N) egy harmadik világbeli cyber bűnöző, aki magát vonzó nőnek kiadva csal ki pénzt Michel Farangeből, ami a szövevényes gyilkosság másik közvetett katalizátora.

A rendező bevallása szerint nagy tisztelője Truffautnak és a nouvelle vaguenak, feltehetőleg ezért is hangsúlyozza filmjében az esetlegesség és a véletlen, újhullámosok által oly kedvelt motívumát.

Néha egészen direkten, lásd, amikor Armandnak álmában megjelenik a mágus, s figyelmezteti, hogy a véletlen erősebb nála, néha csak a cselekmény szinte valószerűtlen egymásra rétegződéseivel. Bár a filmre, mint misztikus krimire hivatkoztam a bevezetőmben, mégis Moll a sejtelmes krimis felütés után a történetet nem az ilyenkor szokásos klasszikus nyomozásra élezi ki, sokkal inkább a szereplők cselekedetének lélektanára. Így tulajdonképpen a film a viszonzatlan érzelmek, és a kétségbeesett rossz döntések láncolatát tárja a nézők szeme elé. Ami egyáltalán nem baj. Kár viszont, hogy a kezdeti skandináv krimi hangulatot árasztó atmoszférát, főleg az elefántcsontparti párhuzamos történet szál bekapcsolódása után nem képes fenntartani.

Bestiáda - filmkritika

Bestiáda – filmkritika

A film hiányosságai közé sorolható továbbá, hogy bár jól sikerült a casting, a szereplők talán a rendező, talán a forgatókönyv restanciája miatt kétdimenziósak maradtak, amin az élettel teli őszinte színészi játékok se segítenek. Érezni, hogy kétségbeesetten vágynak az intimitásra, de ennek mélyebb egzisztenciális okairól sajnos vajmi keveset tudunk meg.

Mindezen apróbb hiányosságai ellenére Dominik Moll legújabb filmje, az utolsó jelenetig élvezhető, feszes sodrású krimi-(szerű) dráma. Ami a cselekmény linearitását feldaraboló mozaikszerű történetmesélése miatt mindenképp megtekintésre érdemes.

Kapcsolódó cikkek

Fekete-fehér cinizmus – 9 legendás film noir Hollywood aranykorából

Kontrasztos fekete-fehér világ, tele bűnnel, és szexuális devianciákkal.

Interjú Kovács Patríciával

Kovács Patrícia: Elfogadtam, hogy nem tudok mindenkinek megfelelni

A népszerű színésznővel telefonon beszélgettünk, miközben budapesti otthonában éppen a kislányára vigyázott.

Mihal Gorbacsov és Ronald Reagan az INF-szerződés aláírásakor

Oscar-díjas sztárokkal készül film Gorbacsov és Reagan izlandi csúcstalálkozójáról

Az 1986-os csúcstalálkozó rengeteget alakított a szovjet-amerikai kapcsolatokon.

Ágyúgolyó futam, avagy a Cannon Films hiteles története, ahogy azt Hollywoodban mesélik

Nem akármilyen történet a kitartásról és a gátlástalanságról.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Fekete-fehér cinizmus – 9 legendás film noir Hollywood aranykorából

    Kontrasztos fekete-fehér világ, tele bűnnel, és szexuális devianciákkal.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. július 27.

    Az elfogadás léleksimogató meséje és az olasz Riviéra – Filmkritika

    A Pixar legújabb animációs filmje üdítően hat a sok akciómozi közt.

    • 2021. július 23.

    A koreai álom, avagy sehol sincs kolbászból a kerítés – Filmkritika

    A Minari – A családom története hétköznapi film, mert megmutatja, milyenek a mi hétköznapjaink is.

    • 2021. július 19.

    Középszerű kalandok a biológiai hadviselés korában – Filmkritika

    A legmegosztóbb zombis kaland, amit eddig láttál.

    • 2021. július 15.

    A fogyasztói kultúra kritikája ezúttal a pénzpiaci kapitalizmus bűntetteiben manifesztálódik – Filmkritika

    A Vonat Busanba kiváló a maga zsánerében, nem úgy a folytatás.

    • 2021. július 7.

    A jövő háborúját a ma emberei vívják meg – Filmkritika

    Egy film, amiben nincsen egyetlen képkocka, amit ne loptak volna valahonnan.