
- Koczó Olivér
- 2021. június 4. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Jason Statham és Guy Ritchie tizenhat év után újra közös filmet készített, és a végeredmény egy sajátos hangulatú zúzós bosszúmozi lett. Ami a brit rendező második teljesen az USA-ban játszódó filmje, a hasonló tematikára épülő Revolver (2005) óta, amiben nem mellesleg szintén Statham volt a főszereplő. Ám az eddig megszokott „Guy Ritchie-s” hangulat és történetvezetés helyett, az Egy igazán dühös ember egy jóval komorabb és feszesebb tempójú, ugyanakkor kevésbé flaszterszagú filmet rejt.
Egy igazán dühös ember (2021)
Patrick Hill (Jason Statham) a Fortico Security-nél, egy pénzszállítással foglalkozó cégnél kezd el dolgozni, miután Londonból Amerikába települ át. Hill referenciái megtetszenek a Fortico egyik rangidős tagjának, Bullet-nek, aki maga mellé osztja be. A Statham által már oly sokszor megformált, s ezért őt a vásznon látva már-már elvárt karaktert – a hideg profit, aki tökéletes technikai és fizikális kiképzésének köszönhetően bármilyen akadályt könnyedén megugrik, – a rendező az első húsz percben próbálja egy visszahúzódó, igyekvő, de nem tökéletes „átlagember” jelmezével elfedni. Sikertelenül. A film kevés gyenge pontja közül talán ez az egyik. Egy nap Bullet-et (Holt McCallany) túszul ejtik egy átadás során, és az emberrablók a teherautójukban lévő 2 millió dollárt követelik.
Ám Hill ahelyett, hogy egyezkedne a rablókkal, leveti a visszahúzódó pénzfutár álarcát, és felfedi a könyörtelen, szűkszavú profi énjét, s könnyedén elintézi az összes támadót. Ekkor Jason Statham ismét a Szállító, a Parker és a Mestergyilkosból ismert precíz, kíméletlen egyszemélyes hadsereggé válik. Ami nem kényszeríti további blöffökre a rendezőt, Statham pedig azt teheti, ami legjobban áll neki, összevont szemöldökkel szórhatja a golyókat, püfölheti az ellent.
A nagy totálokkal felskiccelt Los Angeles ipari körzete, illetve a háttérben néha hallható baljós morajlás engem leginkább Villeneuve Sicario-jára emlékeztetett.
Egy igazán dühös ember (2021)
A történet nem túl bonyolult, de egy-két talán mondhatni a karaktereket látva kevésbé meglepő csavart azért rejt, mint ahogy a film második, visszatekintő fejezetéből kiderül, Hill fiát egy pénzszállító kirablása közben megölik, ő pedig ezért bosszút esküszik. Hill-ről időközben kiderül, hogy nem egy átlagos vasárnapi apuka, hanem egy Los Angeles-i bűnszervezet vezetője. Aki miután minden befolyása és erőszakossága ellenére sem képes felkutatni fia gyilkosait, beépül az érintett pénzszállító cégbe, remélve, hogy a szerencsétlenül végződött rablás belső munka volt, s ha az elkövetők újra lecsapnak, ő majd ott lesz s meg tudja ölni őket. Talán a téma komorabb hangvétele az, ami miatt ebben a filmben nem a sziporkázó párbeszédek kötik össze az akció jeleneteket, –
Persze Guy Ritchie-re jellemzően a cselekmény itt sem egy szálon fut, így egy következő részben megismerhetjük a gyilkosságot az elkövetők szemszögéből is, sőt az is kiderül, hogy a rablást egy Afganisztánt megjárt katonai osztag hajtotta végre. A Jackson (Jeffrey Donovan) vezette szakasz a háború nyújtotta adrenalint és a könnyű megélhetést hajszolva követ el egyre nagyobb horderejű balhékat, míg az ominózus páncélkocsi rablásnál egyikük – Jan (Scott Eastwood) – le nem lövi Hill szeme láttára fiát, Dougie-t.
Egy igazán dühös ember (2021)
Néhány hónappal később Jackson újra összehívja a csapatot egy sokkal nagyobb, de kockázatosabb végső rablásra, hogy több mint 150 millió dollárt lopjanak el a Fortico raktárból fekete pénteken. Hill és Bullet aznap is együtt vezetnek, amikor Bullet elárulja, hogy ő a tolvajok bennfentese, és arra kéri Hill-t, hogy működjön együtt velük. Hill kapva a lehetőségen beleegyezik, s nem leplezi le szándékait, aminek következménye, hogy a fekete péntekre tervezett rablást egyik rosszfiú sem éli túl.
Igaz talán kár volt a jól ismert dél-londoni helyszíneit a nem túl komfortos, és kevésbé bensőséges amerikai nagyvárosra cserélni, ez a történet valószínűleg épp úgy megállta volna a helyét a brit főváros esőtől szürke, sörszagú külterületein is. Valamint a történet talán kevésbé átszőtt, mint Ritchie klasszikus filmjeinek cselekménye, ahogy nekem hiányoztak belőle a laza szövegek és az igazán eredeti „Ritchie-s argo karakterek”, de ez egyáltalán ne tántorítson el senkit attól, hogy megnézze a filmet, ha valamikor nyáron idehaza is mozikba kerül. Jó volt látni, hogy egy rutinos rendező be mert vállalni egy stílusától merőben eltérő alkotást, s a végeredmény egy abszolút izgalmas akció mozi lett.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.