- Ectopolis
- 2022. február 17. | Becsült olvasási idő: 1 perc
A műkincsrablás gyakori és visszatérő téma a filmművészetben, gondoljunk csak az utóbbi pár évből a Műkincsvadászok, vagy a Ruben Brandt, a gyűjtő című filmekre, ugyanakkor viszonylag ritka, amikor ezek a filmet megtörtént eseményeket dokumentálnak. Ezúttal Oscar-díjas szakember igyekszik majd vászonra álmodni a század legnagyobb műkincslopási ügyét.
A bárányok hallgatnak, valamint A vádlottak című filmek főszerepéért egyaránt Oscar-díjjal kitüntetett Jodie Foster rendezi meg a világ leghíresebb festményének 1911-es elrablásáról szóló filmet. A forgatókönyvet Bill Wheeler írja Seymour Reit A nap, amikor ellopták a Mona Lisát című regénye alapján. Foster legutóbb a Black Mirror című kultikus sorozaton dolgozott, egész estés filmet pedig 2011-ben készített, mikor Mel Gibsont dirigálta A hódkóros című alkotásban.
A Mona Lisa 1911-es elrablását szokás az évszázad műkincslopásának is nevezni. Egy Vincenzo Peruggia nevű olasz szobafestő vitte magával a képet a Louvre-ból, aminek aztán két teljes évig nem akadtak nyomára a hatóságok, akkor is csak azért, mert Peruggia már biztonságban érezvén magát, szűkös anyagi lehetőségei miatt megkísérelte pénzzé tenni a festményt, ám a lehetséges vevő, a firenzei Uffizi képtár igazgatója feljelentette. Az olasz hatóságok azonnal visszaszolgáltatták a festményt a francia múzeumnak.
Peruggia a bíróságon hazafiasságból elkövetett cselekedetnek nevezte tettét, mondván, ő volt az, aki a Mona Lisát visszavitte annak hazájába, és érdekes módon a köznép is mellé állt, valóságos Robin Hoodként, hősként tisztelték, talán ennek is köszönhető, hogy összesen négy hónapot töltött börtönben a tettéért, és még azelőtt szabadult, hogy a Mona Lisa 1914-ben visszakerült volna a Louvre-ba, eredeti helyére. Peruggia történetét egyébként már háromszor feldolgozták filmen, legutóbbi 2006-ban.
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.