Aki eddig nem kedvelte a koreai kínálatot, a Netflixnek hála alighanem most már biztosan talál majd közte kedvére valót. Az utóbbi időben – többek közt a pandémia hatására is – jelentősen megnőtt a streamingszolgáltató forgalma, aminek köszönhetően bátrabban kísérletezhet a szerzői szabadsággal, ez pedig számos kiváló távol-keleti alkotásnak ágyazott meg eddig is, elég csak a Kingdom, vagy a Szerelemre hangolva szériákra gondolni. Mostanság azonban ez a kis megosztott távol-keleti ország, végérvényesen megmutatja erejét a film- és sorozatgyártásban, a látványsci-fik terén pedig simán felveszi a kesztyűt Hollywooddal.
Íme itt az első igazi dél-koreai űropera, az Az űrsöprögetők, mely ugyan messze nem váltja meg a világot, de alighanem minden látványsci-fi iránt rajongónak szerez majd egy kellemes délutánt. Sung-he Joo igazán elkápráztat minket, felvonultatva azon erények széles palettáját, ami igazán szerethetővé teszi számunkra ezeket a zsivány űrkalandorokat.
Az űrsepregetők (2021)
Noha manapság úszunk a legkülönbözőbb science fiction sorozatokban, a túltelítettség miatt nehéz kiszűrni az igazán élvezetes alkotásokat. Ezekre vagy rábukkan az ember önszorgalomból, vagy véletlenül, vagy a túltolt marketinggépezetnek hála éppen az bukkan az emberre. Az űrsepregetők esetében egyértelműen utóbbiról van szó, a Netflix is láthatóan bízott Joo alkotásában, és ezúttal úgy fest, a hype valóban nem a levegőbe beszélt. Filmtörténeti mérföldkő ugyan soha nem lesz belőle, de a streaming szolgáltató megmutat nekünk egy igazi ízig-vérig klasszikus űrkalandot, megspékelve némi drámával, akcióval és világot megmentő hősökkel.
Noha úgy emlegetik a filmet, mint A galaxis őrzői koreai változatát, ezt a marhaságot még azelőtt felejtsük el, hogy további előítéleteket szülne bennünk.
Ne számítsunk vaskos erkölcsi dilemmákra, sem az emberi szellem filozófiai definíciójának mozgóképes meghatározására. Ez csupán egy igazán pörgős űropera, mely egy percre sem hagyja, hogy unatkozzunk, és ezzel valahogy gyermekkorunk space fantasy-jeinek hangulatát idézi vissza.
Az űrsepregetők (2021)
Az űrsepregetők története/világa klasszikusnak mondható. Az emberiség meghódította és terraformálta a Marsot. A vörös bolygó a tehetős réteg otthona, a teljes planéta esetünkben egyetlen ember kezében van, aki saját vállalatán át irányítja azt, és ezt könnyen megteheti, mert technikai fejlettségben rég lekörözte az anyabolygót. Jólétbe burkolt diktatórikus rezsim jelei ezek. Ellentétes oldalon természetesen szülőbolygónk, a Föld áll, mely a szegények és a hátramaradottak lakhelye, és ahol az élet mindennapos küzdés. Egyaránt problémát jelent a klíma, a túlnépesedés, éhínség és a munkanélküliség.
E két világ közt, mondhatni azok határán élnek és dolgoznak az űrsepregetők, akik a bolygó körüli hulladékokat, hajóroncsokat gyűjtik össze, dolgozzák fel és adják le. Az értékes roncsokért óriási verseny zajlik, hisz a sepregetők célja ugyanúgy a Földön élő családjuk eltartása, ám mégis mind a Földön, mind a Marson páriaként kezelik őket.
Az űrsepregetők (2021)
A történet szempontjából természetesen hőseink a leglényegesebbek. Ott van a tragikus sorsú Tae-ho, a marsi erők egykori parancsnoka, akit morális értékei miatt száműzték, míg nem csatlakozott a Győzelem nevű hajó legénységéhez pilótaként. Ugyancsak vezéregyéniség a gyönyörű és vagány, folyton alkoholban és adósságban úszó Jang kapitány, aki korábban egy a Mars korlátlan vezetője, Dr. Sullivan ellen elkövetett sikertelen puccs terhét cipeli a vállán. A sepregetők mindannyian súlyos traumát cipelnek, kitaszítottként másokért élnek és dolgoznak, hogy aztán végül a feloldozást életük legfontosabb küldetése képében kaphassák meg.
Érdemes pár szót áldozni A hobbit-filmek Tölgypajzsos Thorin-ja által életre keltett Dr. Sullivanre is. Tipikus antagonista, mégis üdítően már-már karikatúrája önmagának, ugyanakkor szemléletes áthallása a XX. századi totalitárius rendszerek vezetőinek, aki korlátlan hatalommal bír lényegében nem csupán saját bolygóján, de közvetve az egész Naprendszer életének alakulására vonatkozóan is.
Az űrsepregetők (2021)
Az űrsepregetők nem váltja meg a világot, még csak újdonságot sem mutat, de kikapcsol és szórakoztat, és nem mellesleg emlékeztet minket arra, gyerekként miért is szerettük meg ezt a műfajt. Az embert lépten-nyomon elkapja a nosztalgia, hiszen anélkül ad meg mindent, hogy túlságosan is bele kelljen merülnünk technológiai és filozófiai fejtegetésekbe. Az űrsepregetők nem a mély gondolatok filmje, ugyanakkor a látványvilág kiváló, a CGI remekel és a kötelező sablonokon túl a történet és a szerethető karakterek nem hagyják, hogy egyetlen pillanatra is unatkozzunk. Faékegyszerűségű, mégis szerethető.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.