Filmkritika

Koreai kukásoknak áll a világ – Filmkritika

Hirdetés

Aki eddig nem kedvelte a koreai kínálatot, a Netflixnek hála alighanem most már biztosan talál majd közte kedvére valót. Az utóbbi időben – többek közt a pandémia hatására is – jelentősen megnőtt a streamingszolgáltató forgalma, aminek köszönhetően bátrabban kísérletezhet a szerzői szabadsággal, ez pedig számos kiváló távol-keleti alkotásnak ágyazott meg eddig is, elég csak a Kingdom, vagy a Szerelemre hangolva szériákra gondolni. Mostanság azonban ez a kis megosztott távol-keleti ország, végérvényesen megmutatja erejét a film- és sorozatgyártásban, a látványsci-fik terén pedig simán felveszi a kesztyűt Hollywooddal.

Íme itt az első igazi dél-koreai űropera, az Az űrsöprögetők, mely ugyan messze nem váltja meg a világot, de alighanem minden látványsci-fi iránt rajongónak szerez majd egy kellemes délutánt. Sung-he Joo igazán elkápráztat minket, felvonultatva azon erények széles palettáját, ami igazán szerethetővé teszi számunkra ezeket a zsivány űrkalandorokat.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Tisztaság az űrben

Noha manapság úszunk a legkülönbözőbb science fiction sorozatokban, a túltelítettség miatt nehéz kiszűrni az igazán élvezetes alkotásokat. Ezekre vagy rábukkan az ember önszorgalomból, vagy véletlenül, vagy a túltolt marketinggépezetnek hála éppen az bukkan az emberre. Az űrsepregetők esetében egyértelműen utóbbiról van szó, a Netflix is láthatóan bízott Joo alkotásában, és ezúttal úgy fest, a hype valóban nem a levegőbe beszélt. Filmtörténeti mérföldkő ugyan soha nem lesz belőle, de a streaming szolgáltató megmutat nekünk egy igazi ízig-vérig klasszikus űrkalandot, megspékelve némi drámával, akcióval és világot megmentő hősökkel.

Noha úgy emlegetik a filmet, mint A galaxis őrzői koreai változatát, ezt a marhaságot még azelőtt felejtsük el, hogy további előítéleteket szülne bennünk.

Persze, lehetséges, hogy az alkotók látták James Gunn filmjét, de Az űrsepregetők sokkal inkább rokon Joss Whedon Firefly című sorozatával vagy éppen a Cowboy Bebop-pal.

Ne számítsunk vaskos erkölcsi dilemmákra, sem az emberi szellem filozófiai definíciójának mozgóképes meghatározására. Ez csupán egy igazán pörgős űropera, mely egy percre sem hagyja, hogy unatkozzunk, és ezzel valahogy gyermekkorunk space fantasy-jeinek hangulatát idézi vissza.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Osztályharc az űrben

Az űrsepregetők története/világa klasszikusnak mondható. Az emberiség meghódította és terraformálta a Marsot. A vörös bolygó a tehetős réteg otthona, a teljes planéta esetünkben egyetlen ember kezében van, aki saját vállalatán át irányítja azt, és ezt könnyen megteheti, mert technikai fejlettségben rég lekörözte az anyabolygót. Jólétbe burkolt diktatórikus rezsim jelei ezek. Ellentétes oldalon természetesen szülőbolygónk, a Föld áll, mely a szegények és a hátramaradottak lakhelye, és ahol az élet mindennapos küzdés. Egyaránt problémát jelent a klíma, a túlnépesedés, éhínség és a munkanélküliség.

E két világ közt, mondhatni azok határán élnek és dolgoznak az űrsepregetők, akik a bolygó körüli hulladékokat, hajóroncsokat gyűjtik össze, dolgozzák fel és adják le. Az értékes roncsokért óriási verseny zajlik, hisz a sepregetők célja ugyanúgy a Földön élő családjuk eltartása, ám mégis mind a Földön, mind a Marson páriaként kezelik őket.

A formula letisztult. A gonosz marsi vezető el akarja pusztítani a Földet és renegát hőseink magukra veszik a világ megmentésének atlaszi súlyát, mely történetet jelentősen átszövi a személyes dráma és a megtalált boldogság egy olyan világban, ahol az élet minden más, csak békésnek nem nevezhető.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Kelekótya kompánia

A történet szempontjából természetesen hőseink a leglényegesebbek. Ott van a tragikus sorsú Tae-ho, a marsi erők egykori parancsnoka, akit morális értékei miatt száműzték, míg nem csatlakozott a Győzelem nevű hajó legénységéhez pilótaként. Ugyancsak vezéregyéniség a gyönyörű és vagány, folyton alkoholban és adósságban úszó Jang kapitány, aki korábban egy a Mars korlátlan vezetője, Dr. Sullivan ellen elkövetett sikertelen puccs terhét cipeli a vállán. A sepregetők mindannyian súlyos traumát cipelnek, kitaszítottként másokért élnek és dolgoznak, hogy aztán végül a feloldozást életük legfontosabb küldetése képében kaphassák meg.

Érdemes pár szót áldozni A hobbit-filmek Tölgypajzsos Thorin-ja által életre keltett Dr. Sullivanre is. Tipikus antagonista, mégis üdítően már-már karikatúrája önmagának, ugyanakkor szemléletes áthallása a XX. századi totalitárius rendszerek vezetőinek, aki korlátlan hatalommal bír lényegében nem csupán saját bolygóján, de közvetve az egész Naprendszer életének alakulására vonatkozóan is.

Persze Az űrsepregetők nem vállal túl nagyot, Dr. Sullivan nem egy árnyalt figura, akinek értjük a motivációt, ő inkább tipikusan a bizonyos mértékig logikátlan hatalommánia emblémája, ahogy azt a 80-as évek sci-fijeiben és fantasy filmjeiben is megszokhattuk.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Jövő az űrben

Az űrsepregetők nem váltja meg a világot, még csak újdonságot sem mutat, de kikapcsol és szórakoztat, és nem mellesleg emlékeztet minket arra, gyerekként miért is szerettük meg ezt a műfajt. Az embert lépten-nyomon elkapja a nosztalgia, hiszen anélkül ad meg mindent, hogy túlságosan is bele kelljen merülnünk technológiai és filozófiai fejtegetésekbe. Az űrsepregetők nem a mély gondolatok filmje, ugyanakkor a látványvilág kiváló, a CGI remekel és a kötelező sablonokon túl a történet és a szerethető karakterek nem hagyják, hogy egyetlen pillanatra is unatkozzunk. Faékegyszerűségű, mégis szerethető.

Kapcsolódó cikkek

Szomjas György (1940-2021)

A film nem arra való, hogy magamat mutogassam – Szomjas György emlékére

A nemrég elhunyt rendező egy egészen egyedi perspektívát valósított meg idehaza.

Film

2021. 04. 21.

Moskát Anita és Markovics Botond (Brandon Hackett)

Moskát Anita és Markovics Botond regénye nyerte a Zsoldos Péter-díjat

Idén egyedülálló módon egyszerre adták át a tavalyi és az idei díjakat.

Hírek

2021. 04. 21.

Charles Cullen és Eddie Redmayne

Sorozatgyilkos bőrébe bújik következő filmjében az Oscar-díjas Eddie Redmayne

Eddie Redmayne már eddig is a szélsőséges karakterek mestere volt.

Hírek

2021. 04. 21.

Jacek Dukaj: Érkezés a sötétségbe

Az emberiség alkonya és a gépek hajnala, másként, mint a Terminátorban – Könyvkritika

Jacek Dukaj olyan világba kalauzol, ahol nem akarunk élni.

Hírek

2021. 04. 20.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

The Dry (2020)

Kietlen pusztaságon ólálkodik a hazugság és a halál – Filmkritika

Eric Bana Ausztrália kietlen tájaira kalauzol minket, hogy felderítsen egy bűnügyet.

Filmkritika

2021. 04. 19.

Sötét angyal (1990)

A földönkívüli drogdíler és endorfinvadász esete Dolph Lundgrennel – Filmkritika

Egyik kedvenc retro akciómozink az 1990-es évek legelejéről.

Filmkritika

2021. 04. 12.

Az éjszakai járőr (2019)

Az éjszakai járőr melankolikus Odüsszeiája – Filmkritika

A zsarufilmek egy igen autentikus darabjának híre elsikkadt a filmes köztudatban.

Filmkritika

2021. 04. 09.

Sound of Metal (2020)

A veszteség csendje egyszerre lehet pokol és kiút – Filmkritika

Riz Ahmed élete alakításával vezet végig a gyász idegőrlő folyamatán.

Filmkritika

2021. 04. 08.

The Way Back (2020)

Lehet, hogy Ben Affleck nem jó színész, de ez élete szerepe – Filmkritika

A visszaút a sportfilmek és a karakterdrámák határán egyensúlyozik.

Filmkritika

2021. 04. 01.

Hirdetés