• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Az űrsepregetők (2021)

Filmkritika

  • 2021. március 17. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc

Koreai kukásoknak áll a világ – Filmkritika

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Aki eddig nem kedvelte a koreai kínálatot, a Netflixnek hála alighanem most már biztosan talál majd közte kedvére valót. Az utóbbi időben – többek közt a pandémia hatására is – jelentősen megnőtt a streamingszolgáltató forgalma, aminek köszönhetően bátrabban kísérletezhet a szerzői szabadsággal, ez pedig számos kiváló távol-keleti alkotásnak ágyazott meg eddig is, elég csak a Kingdom, vagy a Szerelemre hangolva szériákra gondolni. Mostanság azonban ez a kis megosztott távol-keleti ország, végérvényesen megmutatja erejét a film- és sorozatgyártásban, a látványsci-fik terén pedig simán felveszi a kesztyűt Hollywooddal.

Íme itt az első igazi dél-koreai űropera, az Az űrsöprögetők, mely ugyan messze nem váltja meg a világot, de alighanem minden látványsci-fi iránt rajongónak szerez majd egy kellemes délutánt. Sung-he Joo igazán elkápráztat minket, felvonultatva azon erények széles palettáját, ami igazán szerethetővé teszi számunkra ezeket a zsivány űrkalandorokat.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Tisztaság az űrben

Noha manapság úszunk a legkülönbözőbb science fiction sorozatokban, a túltelítettség miatt nehéz kiszűrni az igazán élvezetes alkotásokat. Ezekre vagy rábukkan az ember önszorgalomból, vagy véletlenül, vagy a túltolt marketinggépezetnek hála éppen az bukkan az emberre. Az űrsepregetők esetében egyértelműen utóbbiról van szó, a Netflix is láthatóan bízott Joo alkotásában, és ezúttal úgy fest, a hype valóban nem a levegőbe beszélt. Filmtörténeti mérföldkő ugyan soha nem lesz belőle, de a streaming szolgáltató megmutat nekünk egy igazi ízig-vérig klasszikus űrkalandot, megspékelve némi drámával, akcióval és világot megmentő hősökkel.

Noha úgy emlegetik a filmet, mint A galaxis őrzői koreai változatát, ezt a marhaságot még azelőtt felejtsük el, hogy további előítéleteket szülne bennünk.

Persze, lehetséges, hogy az alkotók látták James Gunn filmjét, de Az űrsepregetők sokkal inkább rokon Joss Whedon Firefly című sorozatával vagy éppen a Cowboy Bebop-pal.

Ne számítsunk vaskos erkölcsi dilemmákra, sem az emberi szellem filozófiai definíciójának mozgóképes meghatározására. Ez csupán egy igazán pörgős űropera, mely egy percre sem hagyja, hogy unatkozzunk, és ezzel valahogy gyermekkorunk space fantasy-jeinek hangulatát idézi vissza.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Osztályharc az űrben

Az űrsepregetők története/világa klasszikusnak mondható. Az emberiség meghódította és terraformálta a Marsot. A vörös bolygó a tehetős réteg otthona, a teljes planéta esetünkben egyetlen ember kezében van, aki saját vállalatán át irányítja azt, és ezt könnyen megteheti, mert technikai fejlettségben rég lekörözte az anyabolygót. Jólétbe burkolt diktatórikus rezsim jelei ezek. Ellentétes oldalon természetesen szülőbolygónk, a Föld áll, mely a szegények és a hátramaradottak lakhelye, és ahol az élet mindennapos küzdés. Egyaránt problémát jelent a klíma, a túlnépesedés, éhínség és a munkanélküliség.

E két világ közt, mondhatni azok határán élnek és dolgoznak az űrsepregetők, akik a bolygó körüli hulladékokat, hajóroncsokat gyűjtik össze, dolgozzák fel és adják le. Az értékes roncsokért óriási verseny zajlik, hisz a sepregetők célja ugyanúgy a Földön élő családjuk eltartása, ám mégis mind a Földön, mind a Marson páriaként kezelik őket.

A formula letisztult. A gonosz marsi vezető el akarja pusztítani a Földet és renegát hőseink magukra veszik a világ megmentésének atlaszi súlyát, mely történetet jelentősen átszövi a személyes dráma és a megtalált boldogság egy olyan világban, ahol az élet minden más, csak békésnek nem nevezhető.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Kelekótya kompánia

A történet szempontjából természetesen hőseink a leglényegesebbek. Ott van a tragikus sorsú Tae-ho, a marsi erők egykori parancsnoka, akit morális értékei miatt száműzték, míg nem csatlakozott a Győzelem nevű hajó legénységéhez pilótaként. Ugyancsak vezéregyéniség a gyönyörű és vagány, folyton alkoholban és adósságban úszó Jang kapitány, aki korábban egy a Mars korlátlan vezetője, Dr. Sullivan ellen elkövetett sikertelen puccs terhét cipeli a vállán. A sepregetők mindannyian súlyos traumát cipelnek, kitaszítottként másokért élnek és dolgoznak, hogy aztán végül a feloldozást életük legfontosabb küldetése képében kaphassák meg.

Érdemes pár szót áldozni A hobbit-filmek Tölgypajzsos Thorin-ja által életre keltett Dr. Sullivanre is. Tipikus antagonista, mégis üdítően már-már karikatúrája önmagának, ugyanakkor szemléletes áthallása a XX. századi totalitárius rendszerek vezetőinek, aki korlátlan hatalommal bír lényegében nem csupán saját bolygóján, de közvetve az egész Naprendszer életének alakulására vonatkozóan is.

Persze Az űrsepregetők nem vállal túl nagyot, Dr. Sullivan nem egy árnyalt figura, akinek értjük a motivációt, ő inkább tipikusan a bizonyos mértékig logikátlan hatalommánia emblémája, ahogy azt a 80-as évek sci-fijeiben és fantasy filmjeiben is megszokhattuk.

Az űrsepregetők (2021)

Az űrsepregetők (2021)

Jövő az űrben

Az űrsepregetők nem váltja meg a világot, még csak újdonságot sem mutat, de kikapcsol és szórakoztat, és nem mellesleg emlékeztet minket arra, gyerekként miért is szerettük meg ezt a műfajt. Az embert lépten-nyomon elkapja a nosztalgia, hiszen anélkül ad meg mindent, hogy túlságosan is bele kelljen merülnünk technológiai és filozófiai fejtegetésekbe. Az űrsepregetők nem a mély gondolatok filmje, ugyanakkor a látványvilág kiváló, a CGI remekel és a kötelező sablonokon túl a történet és a szerethető karakterek nem hagyják, hogy egyetlen pillanatra is unatkozzunk. Faékegyszerűségű, mégis szerethető.

Kapcsolódó cikkek

Tékatörténelem

A Blockbuster és a videotékák aranykora – Egy letűnt korszak története

Fiatalságunk és a film fanatikusok szentélyének emlékezete.

William Gibson: Neurománc

Világirodalmi krónikák 41. – William Gibson: Neurománc

Egy feltörekvő szerző új távlatokat nyitott a sci-fiben 1984-ben.

Serling a következő epizód forgatókönyvén dolgozik

A Donnie Darko rendezője készít filmet a kultikus Alkonyzóna-széria atyjáról

A valaha volt egyik legfontosabb sci-fi sorozat alkotójának élete végre filmvászonra kerülhet.

Vladimir Nabokov Nevetés a sötétben című regénye is filmadaptációt kap

A Vezércsel alkotója és főszereplője adaptálja vászonra Vladimir Nabokov regényét

Nabokov a regényt eleve filmre írta, és ezúttal már a második adaptáció készülhet belőle.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Tékatörténelem

    A Blockbuster és a videotékák aranykora – Egy letűnt korszak története

    Fiatalságunk és a film fanatikusok szentélyének emlékezete.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. október 8.

    Életben maradni itt puszta gyerekjáték – Sorozatkritika

    Avagy Dél-Korea elkészített saját és sajátságos Éhezők viadala-sorozatát.

    • 2021. szeptember 23.

    Az új kezdet az új végzet, avagy egy igazán felesleges folytatás – Filmkritika

    Gyerekkorunk egyik kedvenc filmjének folytatásában valami félrement.

    • 2021. szeptember 22.

    Tökös-csajos arcletépés, avagy könnyű Katát harcba vinni – Filmkritika

    Netflixen debütált az év akciófilmes meglepetése?

    • 2021. szeptember 21.

    Gúnymese hős nélkül, avagy az Artúr-mondakör egy marginális története frissen, korszerűen – Filmkritika

    Akinek a történetét mások írják, avagy a gúnyról.

    • 2021. szeptember 20.

    A végtelen magány filmje lett Enyedi Ildikó új alkotása – Filmkritika

    Enyedi Ildikó vitte filmre Füst Milán világhírű regényét. Sajtóvetítésen jártunk.