- Kovács Krisztián
- 2020. december 17. | Becsült olvasási idő: 5 perc
Tavaly már mi is beszámoltunk Aracsi Norbert, a többszörösen díjazott Emlékezz rám című rövidfilm rendezőjének legújabb filmtervéről, melyben a második világháborúban elhunyt magyar katonáknak állít emléket. Szerencsére a munkálatokat a koronavírus-járvány sem volt képes hátráltatni, a rendező jóvoltából pedig lehetőségünk nyílt jóval a hivatalos, 2021-re halasztott bemutató előtt megtekinteni az alkotást.
A rövidfilm nem az a műfaj, mely Magyarországon esélyt kap a mainstream sodrába való bekerülésre, és ezen tulajdonképpen nem sokat változtatott Deák Kristóf és a Mindenki Oscar-díja 2017-ben. Pedig, ha belegondoltok, 20-25 percbe sűríteni atmoszférát, karakterábrázolást, történetet és mondanivalót jóval nagyobb feladat, mint a nagyjátékfilm formavilágán belül ábrázolni ugyanazt.
Aracsi Norbert a Dunaújvárosi Főiskoláról indult, közel nyolc év alatt jutott el első filmje elkészítéséig, ha valaki, hát ő tudja, milyen végigjárni független filmesként a ranglétra fokait. A Bükk erdőségeiben forgatott első kisjátékfilmje, az Emlékezz rám a 2018-as év egyik legkellemesebb magyar filmes meglepetése volt, mely sorra gyűjtötte be a legkülönbözőbb fesztiválok díjait, többek közt elhozott egyet Dublinból, de bemutatásra került Torontóban és Los Angelesben is. Új filmje, az Elfelejtett nemzedék négy magyar katona sorsát mutatja be a második világháború sújtotta Magyarország végnapjaiban. A film főszereplője egy fiatal fiú, akit 1944 végén hívnak be, amikor az orosz csapatok elérik az ország területét.
Felmerül a kérdés, miként lehetséges négy ember történetét belezsúfolni a rövidfilm szűkös játékidejébe.
Aracsi rendezői hangjában ott van az a kellemes, szuggesztív attitűd, mely képes egyszerre elgondolkodtatni, és a képernyő elé láncolni, egy furcsa melankólia, mely egyszerre húz le, és emel fel. Az Elfelejtett nemzedék így kalauzol el a beszélő, vészjósló csend világába, ahol sokszor az egyetlen zenei betétet a fák ágai és a száraz levelek közt motozó szél adja csupán.
Éppen ezek miatt nem csupán formavilágát, és témáját, de hangulatát tekintve is mintha csak egy mozgóképre álmodott Hemingway-novellát néznénk, a minimalizmus találkozása ez a sokrétű és bensőséges gondolatvilággal, mely persze rávilágít a háború értelmetlenségére, de ahogy Hemingway is jobbára a kisembert, az átlagembert használta a harcok léleknyomorító erejének bemutatására, úgy Aracsi is ezt a példát követi,
Így bizony, és ezt Aracsi filmje is ékesen példázza, az akaraterő diadala, hogy az ember mindig és minden körülmények közt képes a megoldás meglelésére, ha pedig ez megtörténik, akkor senki sem élt hiába.
Az Elfelejtett nemzedék a csendes emlékezés és a hála filmje. A hála pedig nem csupán azoknak szól, akik megvívták a csatákat 1944-ben, hanem az időnek, mely eltelt azóta, látván ugyanis a főszereplőket a lövészárokban gubbasztani, ahogy körülöttük hópelyhek keringenek a levegőben, és ki tudja, milyen messze tőlük szovjet katonák ólálkodnak, még ebben a viszontagságos évben is hálát adunk, hogy generációnknak nem kell ilyesformán átélnie a mindennapos rettegést.
Ahogy sok kortársam, én is sok történetet hallottam, idős rokonoktól a háborúról, és éppen e történetek alapján merem azt mondani, hogy Aracsi Norbert filmje a magyar katonákról született kevés alkotás közül is a legőszintébb,
Aracsi filmjének elkészültét a Pákozdi Katonai Emlékpark, valamint a Székesfehérvári Polgármesteri Hivatal támogatta, és a CineArt stúdió gyártotta, eredetileg május 9-én, az Európai Béke napján mutatták volna be, de a nagyközönség a járvány miatt már csak 2021-ben láthatja majd. Hogy érdemes lesz várni és megtekinteni, az nem kérdés, Aracsi ugyanis ezzel a gyöngyszemmel ismét felhívja rá a figyelmet, milyen végtelen és bravúros lehetőségek rejlenek a rövidfilmek ezerszínű világában. Ízelítőként addig is íme a film hivatalos előzetese:
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.