- Kovács Krisztián
- 2021. október 18. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Az irodalom, és úgy általában véve a művészet egyik meghatározott célja, hogy reflektáljon a világunkban zajló aktuális társadalmi vagy épp gazdasági problémákra, és mi lehetne aktuálisabb manapság, mint lépten-nyomon a közbeszédben is elő-előbukkanó, a bolygót vészes intenzitással fenyegető klímakatasztrófa, és az ezzel szoros összefüggésben lévő környezetvédelem. Nem véletlen, hogy a környezet féktelen kizsákmányolásának témáját érintette már Jonathan Franzen a Szabadságban, Richard Powers pedig komplett regényt épített a jelenségre az Égig érő történetben, mely 2019-ben el is hozta a Pulitzer-díjat, de említhetnénk Kim Stanley Robinson műveit is, aki az irodalmon túl önálló előadássorozatban is igyekszik felhívni hallgatósága figyelmét a közelgő veszélyekre. Wu Ming-yi első magyarul megjelent kötete még egyet csavar a koncepción.
A környezet és élővilágunk megóvásának témája nem új keletű az irodalomban: Jules Vernétől Jack Londonon át Rudyard Kiplingig számos legendás író fogalmazta már bele gyermekkorunk kedvenc kalandregényeibe, miben is rejlik a természeti környezettel való szimbiózisunk, de ha nem is explicit formájában, de írt róla Michael Crichton is a Kongó, vagy a Jurassic Park című műveiben, de megjelent Neal Stephenson Zodiac című regényében, sőt, több Dr. Seuss-könyvben is. Az utóbbi 10-15 évben azonban komplett tematika épült az irányra, melynek leghangosabb sikere talán Frank Shatzing Raj című grandiózus ökothrillere volt, de említhetnénk Andreas Eschbach Összeomlás című művét, melyek mind-mind beleférnek az ún. cli-fi zsánerébe. E művek számomra akkor tudnak működőképesek maradni, amennyiben mentesítik magukat a messianisztikus megnyilvánulásoktól, feleslegesen eltúlzott próféciáktól, és sokkal inkább bemutatnak, semmint tanítanak, vagy erőltetnek.
Az írónak látszólag könnyű dolga van: mindaz, amiről ír, a mindennapjai meghatározó része, hiszen nem csupán író és esszéista, de emellett kritikus, irodalomprofesszor, festő, fotográfus, utazó és blogger, és nem mellesleg lepkékkel foglalkozó biológus, aki munkáiban óriási hangsúlyt fektet a környezetvédelemre. Akárcsak főhősei, mondhatnánk, noha ők maguk kezdetben nem is sejtik, hogy életük fonala épp e jelenség körül kapcsolódik majd végleg össze.
Alice a Tajvanon élő nő már mindent elrendezett, hogy sorsszerű öngyilkosságán át kiléphessen a földi létezésből, miután képtelen volt feldolgozni férje és fia egy hegymászótúrán bekövetkezett halálát. Eközben a Vajo-vajo szigetén élő tizenöt éves Atile’i, követve törzse hagyományait, második fiúként tengerre száll, hogy aztán soha ne térhessen haza, ő azonban hatalmas erőről tanúbizonyságot téve elhatározza, hogy túl fogja élni az elkerülhetetlenül ráosztott halálos küzdelmet a tengerrel. A fiú apró lélekvesztője aztán beleütközik a Tajvan partjai mentén összeállt gigantikus szemétszigetbe, hogy aztán Atile’i-vel sodródjon partra épp Alice tengerparti otthonánál. Kettejük élete az önként vállalt és az önként választott halál elől menekülve, vagy épp afelé tartva fonódik össze e különös véletlen folytán, mely aztán egész lényükre kihatással lesz.
Vélhetően éppen ez az, ami miatt Atile’i és Alice története nem válik fullasztóan fojtogatóvá, márpedig a téma erre lehetőséget adna, de Ming-yi sokkal inkább azt hangsúlyozza, hogy pontosan ugyanolyan felelősséggel kell viseltessünk életünk megváltoztatása, mint környezetünk megóvása és megváltása felé.
Hogy mivel rí ki a tömegből Ming-yi műve? Atmoszférateremtő képessége, némileg melankóliába hajló történetvezetése, de még inkább a háttérben megbúvó dél-amerikai szerzőket idéző mágikus realista törekvés olyan olvasmányélménnyé teszi, mellyel garantáltan nem találkoztunk még a hazai felhozatalban. És bár ennyi tematika ötvözése magában hordozza az egyensúlyok megborulásának veszélyét, és így a mondanivaló kicsorbulását, a szerző magabiztosan tartja kezében a gyeplőt, bár azt nem tagadhatjuk, hogy az elkerülhetetlenül közelítő depresszív végkifejlet hagy némi kesernyés szájízt az emberben, de még ezt sem éljük meg klasszikus negatív élményként, sőt. Wu Ming-yi képes rá, hogy történetével adjon egy lökést, mondván most még az út elején vagyunk, de összefogással és tenni akarással megmenthetjük még, ami menthető. A Rovarszemű ember a felkiáltójel a mondat végén egy csoda szép, már-már lírai történetbe ágyazva, mégis az író hajlandó megbocsátást nyújtani az emberiségnek minden gyarlóságáért, cserébe semmi mást nem vár, csupán tettrekészséget, mert csak az képes változást hozni a világba.
Wu Ming-yi tehát Richard Powers-hez hasonlóan megtette, amit kellett: megfigyelt, és elmesélte, mit látott. Most mi következünk, hogy meghallgassuk őt, és megtegyük a következő lépést. Az ehhez hasonló történeteknek váltig állítom, nagyobb ereje van az emberek mozgósítására, mint bármely Greenpeace-felhívásnak. És ezért elnézést a Greenpeace-től.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.