- Tegdes Péter
- 2020. november 25. | Becsült olvasási idő: 1 perc
Kevés szerzőt ismerek, akinek olyan változatos stílusa van, hogy ha nem állna a neve a borítón, sejtésem sem lenne, hogy ő írta a regényt. Mark Haddonnak eddig két könyvét olvastam el, az egyik olyan volt, mint egy gyerekeknek írt történet, amit a felnőttek is élvezhetnek, a másik pedig egy nagyon sötét témájú, összetett szerkezetű regény. Utóbbi az Európa Kiadónál nemrég megjelent A Delfin, ami pozitív és negatív értelemben is tartogatott néhány meglepetést.
Mielőtt A Delfin ecsetelésébe kezdenék, hadd osszam meg az első Haddon-könyvélményem, mely A kutya különös esete az éjszakában című kötet volt. A történet főszereplője egy 15 éves autista kisfiú, aki megpróbálja kinyomozni, ki gyilkolta meg a szomszéd kutyáját. A regény leginkább azért megkapó, mert egy rendkívül intelligens, éleslátású fiú meséli el a történetet, aki betegsége miatt a számunkra oly nyilvánvaló és egyértelmű érzéseket, mint például a szeretet, a gyengeség, a gyengédség és a félelem, nem érti. A fiúban rejlő ellentmondás egyszerre ad lehetőséget arra, hogy az olvasó rácsodálkozzon az élet nagy (ám olykor banálisnak tűnő) igazságaira, és meghatódjon a kamasz fiú, Christopher világszemléletén. Körülbelül három éve olvastam a könyvet, amit kifejezetten jó élményként csomagoltam el magamban, azóta várta, hogy megjelenjen a többnyire gyermekkönyveiről ismert író új műve.
Eddig kellett várnom, ugyanis az Európa Kiadó nemcsak a már általam is ismert regényt adta ki ismét, hanem hozzá a magyar olvasóközönség számára vadonatújnak számító A Delfint is. Csakhogy a művészi szépségű, ámde komor, fekete alapú borítókat nagyon sokáig és többször is meg kellett néznem, hogy rájöjjek, annak a Haddonnak a könyveiről van szó, akitől én már olvastam néhány éve!
A regény története napjaink Franciaországában kezdődik, ahol egy híres és gyönyörű skandináv színésznő repülőszerencsétlenségben meghal, a még hasában lévő gyermeke, Angelica azonban csodával határos módon megmenekül. A gazdag apja mindennél jobban félti és védi lányát, aki felcseperedvén egyre jobban hasonlít meghalt édesanyjára. Az apja először megpróbál racionális magyarázatot találni lánya iránt táplált beteges vonzalmára, biztosan csak elhunyt felesége miatti szerelme él tovább ebben a különleges formában, gondolja, ám hamar annyira belehabarodik a saját lányába, hogy börtönné varázsolja számukra otthonukat.
Ez a családi szituáció, bármennyire is borzalmas, mégsem számít rendhagyó témának az irodalomban, sőt, eléggé sokszor „megzenésítették” már. Mégis, Haddonnak sikerül úgy a témához nyúlnia, hogy az olvasó érezze, még sosem hallott ehhez hasonló esetről, izgul Angelicáért, az intelligens kislányért, aki a könyveibe temetkezik az elviselhetetlen valóság elől. Amikor apja üzlettársának fia érkezik hozzájuk, egy kissé gőgös, elkényeztetett fiú, Angelica számára egyértelművé válik, hogy egy kalitkába zárt madár, akit apja sosem fog kiengedni börtönéből. Persze, ott motoszkál bennünk, olvasókban a remény, hogy akár egy boldog fordulatot is vehetne a történet, de ezek csupán hiú remények.
Ehelyett óriásit ugrunk térben és időben. Az ókorban találja magát az olvasó, ahol Periklész, görög hadvezér és államférfi történetét ismerhetjük meg, amiben szintén kulcsszerepet kap egy lány, aki kénytelen elviselni apja lelki és fizikális terrorját. De a múltbéli események ennél jóval kalandosabbak, mintha egy Jókai-regényt olvasnánk, egy meseszerű fordulatokkal és érzelmekkel átitatott történetet, amiről kezdetben fogalmunk sincs, hogy egyáltalán mi köze lehet Angelice történetéhez.
Egyedül a művészet, a könyvek világa jelent népi napfényt sötét börtönében, ami nem tud teljesen áttörni vakságán. A két történetszál (sőt, tulajdonképpen három, egy középkori Angliában játszódó epizóddal együtt) közötti áthallások felfedezéséhez kell ugyan egy kis idő, nekem legalábbis biztosan szükségem volt néhány oldalra, alfejezetre, hogy összeálljon a kép a fejemben, utána azonban egy nagyon érdekes és izgalmas kérdésfolyamatot indít el Haddon az olvasóban.
Angelica egy fegyver nélkül harcot vív, ami legalább annyira hősies, mint Periklészé, még ha a lánynak nem izommunkával, hanem lelki ellenállásával kell is legyőznie az ellenfelét. De vajon hogyan lehet felvenni a harcot egy alá-fölérendeltségen alapuló kapcsolat ellen? Érdemes-e küzdeni egy olyan helyzetben, ahol senki sincs velünk, ámde többen is vannak ellenünk? Mennyire képes valaki kegyetlen és zsarnoki lenni a szeretet álarca mögé bújva? És persze vajon meg lehet-e neki bocsátani?
Aki azonban egy elgondolkodtató, többnyire komor hangvételű könyvet keres, mely olyan kérdéseket feszeget, melyekre megnyugtató válaszokkal aligha szolgálhatunk, ne keressen tovább.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.