- Forrai Márton
- 2021. május 27. | Becsült olvasási idő: 4 perc
Talán nem kockáztatom az eretnekséget azzal, ha kijelentem, hogy Richard Osman nevére nem feltétlenül kapja fel a fejét a hazai (olvasó)közönség. A brit televíziós személyiség szigetországbéli ismertségét hazai színtéren megfeleltetni rettenetesen erőltetett kísérlet lenne, ezért vegyék féllábas érzékeltetésnek, ha Frei Tamás nevével dobálódzom. Él bennem ugyanis a gyanúper, hogy a legújabb Frei-kötet megjelenése nagyjából akkora port kavarna Angliában, mint Osman műve itthon, ha nem kísérnék az ilyenkor szokásos marketingértéknövelő méltatások (elképesztően leleményes, szívélyes, megindító, okos estébé estébé), no meg hogy a pályája csúcsán bőven túl lévő, idősödő Steven Spielberg megvásárolta a filmes jogokat.
Nevezzük a jelenséget Da Vinci-kód-effektusnak: ennyi légy bizonyára nem tévedhet, meg aztán milyen kellemetlen lenne kimaradni a felhajtásból, hát még az Erzsike is olvasta a könyvet, aki még a Harry Potter-sorozatot is csak ajtókitámasztásra használja odalenn a telken. No de mi ne hagyjuk, hogy elsodorjon minket az elvakult rajongók hada, ragaszkodjunk csak a saját véleményünkhöz, és derítsük ki, mit tud A csütörtöki nyomozóklub egy zajmentes, elhagyatott szigeten. Vagy ahol időt tudunk rá szakítani.
Elizabeth, Joyce, Ibrahim és Ron az olykor rájuk törő emlékek melankóliája és zöldellő fák társaságában töltik utolsó éveiket a Coopers Chase nevű nyugdíjasfaluban. Rend a lelke mindennek, így idejük strukturált rendszerben, alkohollal alaposan megolajozva telik; csütörtökönként például bűntényeket igyekeznek felderíteni, olyanokat, mint mondjuk a közeli városkában elkövetett gyilkosság. No nem akarják ők akadályozni a rendőrség munkáját, épp ellenkezőleg – az ügyre ráállított nyomozópáros úgyse jutna messzire nélkülük. Emellett a közösség tagjainak megvannak a maguk titkai, és a csontvázak néha szó szerint hullanak ki, ha nem is a szekrényből, de egyéb tárolóalkalmatosságokból.
Bár a nyugdíjasfalvak jelensége nem nevezhető magyar sajátosságnak, könnyen tudtam azonosulni öreg, de nem vén hőseink bújával-bajával és vágyaival. A csütörtöki nyomozóklub ugyanis remek stílusérzékkel megírt regény, amiben a fejezetek hossza patikamérlegen lett kimérve, így bár – mi mást is várnánk ebben a közegben? – viszonylag lassan jutunk el a végkifejletig, a nyomozás sosem válik unalmassá. Hogy mekkora reveláció a végére a gyilkos vagy gyilkosok kiléte az krimis tapasztalattól, valamint dedukciós képességektől egyaránt függővé tehető. Ugyanakkor Osman el is odázza a megoldást, mivel ahogy újabb aspektusokkal gazdagodik a történet, úgy kap az érdeklődő olvasó újabb megoldandó rejtélyeket. Ez a megoldás ügyesen tartotta fenn az érdeklődésem a közel négyszáz oldalon keresztül, szívesen feküdtem volna ki a regénnyel mondjuk a tengerpartra, vagy választottam volna egy árnyas padot a naplementében.
Talán az angol-magyar kulturális különbségekből fakadóan azonban a hangos felröhögések esetemben elmaradtak (igen, most rád nézek Marian Keyes) de a titkok és rejtélyek rajongói valóban imádhatják (de nem garantálom, hogy fogják is, Harlan Coben).
A kötetet a rendkívüli és szokatlan népszerűsége miatt páros kritikának vetettük alá, Szerencsés Dániel kollégánk korábbi ítéletét ITT találjátok meg.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Magyarországon ritkán tapasztalható nagyszerű összefogás a kultúráért.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.