- Kovács Krisztián
- 2018. december 11. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc
A komolyabb lélegzetvételű rajzfilmsorozatok kétségtelenül reneszánszukat élik. Míg régebben a felnőtteknek szóló 2D animált kalandok közül általában csak a Simpson család, a South Park, a Futurama vagy a Beavis és Butt-head ugrott be a magyaroknak, addig ezt követően megjelent a Family Guy, ami a mai napig nagy népszerűségnek örvend, jött a Cleveland Show és az Amerikai fater, aztán a Gravity Falls, a Regular Show, vagy épp a Bojack Horsemen. Ugyan mindegyik hordozott magában önállóan is egyedi és korábban ritkán látott értékeket, saját keretein olyannyira túlmutatni egyik sem tudott, mint a Rick és Morty széria.
Justin Roiland amerikai színész, író és producer 2011 vége táján készített egy animációs rövidfilmet, melybe beleszeretett a Community című sitcom stábjából frissiben menesztett Dan Harmon. Kettejüknek sikerült a rövidfilm alapján egy egész évados berendelést elérniük, és ki tudja, hogy, de ebben a rendkívül zárkózott, és mindent kontrollálni akaró szolgáltatókkal telített világban kieszközölték azt is, hogy a nézettség fényében totálisan szabad kezet kapjanak a Rick és Morty történetét és karaktereit illetően. Az eredmény pedig? A talán valaha született legkomplexebb rajzfilm, mely az ég világon mindenkinek beint, mindent kiparodizál, és melynek eredetiségét nem lehet eleget dicsérni egy olyan korban, ahol egész filmuniverzumok épülnek ezerszer megrágott sablonokra.
A Rick és Morty egy számtalan zsáner elemeit igazi elmebeteg ötletparádéba fojtó, immáron három évadot megélt animációs sorozat, mely leginkább a címben is emlegetett két szereplőre Rick Sanchezre, a zseniális nihilista, hedonista szuperzseni tudósra, illetve unokájára, a gyámoltalan és naiv Mortyra épül, akik kalandozásaik során felfedezik mind az univerzumot, mind a multiverzumot. Ez a bekezdés, sőt az egész cikk sem feltétlenül elég arra, hogy hűen bemutassa, mennyi mindenről is szól ez a sorozat, hány réteggel, és pontosan milyen mélységekkel rendelkezik az elképesztően beteg ötletei alatt, és mégis miként is áll össze koherens egésszé.
Ennyit jelent az, hogy a két alkotó szabadkezet kapott a sztori megalkotásánál. Nem voltak határok, mindössze egy meglehetősen laza és szabadon értelmezhető keret, ami körbefogja a szériát, és éppen ezért a Rick és Morty legnagyobb erénye abban a feltétlen szabadságban rejlik, amellyel saját univerzumát, karaktereit, és azt a közeget is kezeli, melyről mesél, és melynek maga a sorozat szól.
A széria hemzseg a popkultúrális utalásoktól, ám ezt közel sem olyan végtelen erőltetettséggel teszi, ami fárasztóan hat rengeteg mai alkotásnál, ezek az utalások ugyanis nem pusztán helykitöltők, hanem a sztori szerves részét képezik. A Rick és Morty fogja ezeket a kliséket, és átengedi a saját szűrőjén, ami egyfelől egyfajta paródiáját képezi a boncolgatott jelenségnek, másrészt teljesen új értelmezési lehetőséget is ad nekik. Jó példa erre rögtön az első évad második epizódja, ahol az Eredet és a Rémálom az Elm utcában című filmek háttértörténetének egészen egyedi megközelítését adja.
És az ehhez hasonló momentumokkal telis-tele van a széria, gyakorlatilag nincsen olyan sci-fi elem a multiverzumoktól, az idegen civilizációkkal való megismerkedésen, az időutazáson, a szingularitáson át a világvége különböző ábrázolásáig, mellyel ne foglalkozna, de nem elégszik meg ennyivel, mert minden egyes területnek ad egy új értelmezési szintet, a visszájára fordítja, megcsócsálja, és gátlástalanul ki is parodizálja. A Rick és Mortyban nincsenek határok, a sorozat univerzumában minden, és annak ellenkezője is lehetséges, nincsenek sablonok, csak egyetlen végeláthatatlan ötletparádé.
És ez bizonyos szempontból a sorozat kegyetlen öniróniáján is nyugszik. A Rick és Morty nem csak mindennek és mindenkinek int be, de saját magával sem kivételez, épp úgy, ahogy pl. a Family Guy is tette. A rokonság nem véletlen, kicsit olyan, mintha Seth McFarlane sorozatát vegyítették volna a Futurama-val, aztán mikor a koktél kész lett, felöntötték Jim Beammel, megszórták Speeddel, aztán az egészet intravénásan szúrták be.
És éppen emiatt a Rick és Morty élvezete bizony megkövetel egy bizonyos tájékozottsági szintet, a számtalan utalás, a tudományos elméletek, és azok kiforgatása, saját világának megállíthatatlan tágulása okán egy idő után értelmezhetetlenné és unalmassá válhat azok számára, akik pl. a Simpson család kiváló és jóleső, ugyanakkor tahó egyszerűségű humorához szoktak. A Rick és Morty több ennél, agyfacsaró mixer, amibe minden belefér.
Aki pedig azt gondolná, hogy a pattogó párbeszédek, tudományos elméletek, és az ezer fokon izzó és pörgő történet csupán a humor egy új típusú hullámvasútja, az nagyon téved. Mert a Rick és Morty bizony a paródiába hajló kliséboncolgatáson túl csupa olyan kérdéssel foglalkozik, mely az ember múltja, jelene és jövője szempontjából évek óta képezi komoly tudományos viták tárgyát, így lényegében nem pusztán a popkultúra, de az egész emberiség viselkedéskultúrája elé is görbe tükröt állít.
Szó esik családi kapcsolatok mélységéről és megéléséről, emberek és háziállatok ellentmondásos kapcsolatáról, a felnövéssel járó traumákról, ember és természet viszonyáról, a béke fenntarthatóságáról, a háborúk hozományairól, a technika fejlődésének hosszútávú hatásairól, politikáról és korrupcióról, és még számtalan szociológiai, antropológiai, pszichológiai, matematikai, csillagászati, stb. összefüggésről.
Számomra is egészen meglepő, hogy a milliónyi értelmezési réteg, és a sűrű komplexitás ellenére is a Rick és Morty egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, ami jól jelzi, hogy igenis ma is szükség van igényes, és összetett szórakoztató műsorokra, ez a széria pedig annyival többet ad, mind bármelyik korábbi 2D-s animáció, hogy bizonyos szempontból jelentőségét kezdik a Black Mirrorhoz mérni, amiben én az ég világon semmiféle kifogásolnivalót nem látok.
A Rick és Morty szerencsére számtalan ötletből és lehetőségből válogathat a továbbiakban is, és remélem, hogy a jó széria nem törik meg a most készülő negyedik évaddal sem, hogy nem próbál a növekvő népszerűség miatt kompromisszumokat kötni, hisz legfontosabb vonzerejét és értékét éppen az adja, hogy saját univerzumában felrúg minden egyes szabályt, és megmutatja nekünk nézőknek azt a fajta határtalanságot, mely önkéntelenül is képes lesz a képernyők elé szegezni minket.
Az igazság odaát volt, van és lesz – Az X-akták és hatásai
Filléres fantasztikum – 7 zseniális kis költségvetésű sci-fi
A science fiction irodalom valóra vált jóslatai
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A francia Harry Potter szériája magyarul is teljes.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.