- Forrai Márton
- 2021. szeptember 3. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
2008-ban, a Brit-szigeteken járunk; ebben az évben valóban megreccsentek a világ tartópillérei, ám az Ítéletnapban (Doomsday) ennek oka nem a kapzsiság, hanem a Kaszás-vírus, ami elevenen elrohasztja áldozatait. Az átmeneti megoldást egy Skócia köré épített fal hozza el, ami a szigetet kettévágva helyezi karantén alá fertőzötteket. A „forró zónába” bemenni senkinek sem akaródzik, kifelé pedig a katonaság lövedékeivel találkoznak a szökni próbálók.
2035-re az amúgy sem túl rózsás helyzetben lévő Egyesült Királyságba visszatér a nyavaja, és az ellenszer az elkerített zónán belül található. Valakinek tehát magára kell vállalnia a hálátlan feladatot, hogy megszerezze, ráadásul záros határidőn, vagyis 48 órán belül. Ha azt mondom, hogy az illető fél szemmel, dörzspapírszerű modorral és acélidegzettel rendelkezik, a felállás kezdhet ismerős lenni.
Mint ahogy a film sem teszi, én sem árulok zsákbamacskát: míg John Carpenter Menekülés New Yorkbólja (1981) az USA keleti partjára helyezte a társadalmi disztópiát, a Los Angelesben játszódó újraértelmezés 1996-ban pedig a nyugatira.
Az Ítéletnap rövidre vágva, de viszonylag részletesen bemutatja a kataklizmát, mint ahogyan tette azt Carpenter is az L.A.-ben, ugyanakkor főhősnőjének, Eden Sinclair őrnagy keletkezéstörténetét is belecsomagolja. A még kislány Sinclairt félvakká teszi egy lövedék, nem sokra rá pedig édesanyját is elveszíti, aki saját élete feláldozásával juttatja fel egy evakuáló helikopterre. Talán csak azért találtam különösen megindítónak ezt a nyitányt, mert magam is lányos apa vagyok, ugyanakkor kisebb-nagyobb érzelmi tetőpontokból mindenképpen többet szállít a film, mint a nagy elődök. Ezt én a mérleg pozitív oldalára tettem, mint ahogy azt is, hogy Marshall a New York két perc negyvennyolc, illetve az L.A. két perc tizenöt másodperces nyitó stáblistáját nagyjából tíz másodperc alatt letudja.
Bár hímnemű ihletője, a Kurt Russell alakította Snake Plissken többnyire magasról tett mások életére, Sinclairt éppen egy kollégájának elvesztése (hadd fogalmazzam meg így, hogy az illető fél arca leszakadt) motiválja a további veszteségek elkerülésére, amikor csapatát, köztük egy Carpenter névre hallgató kommandóst kiviszi a falon túlra.
Amit ott találnak, az egy két részre szakadt társadalom: egyik felét a küllemében punk dobosra hajazó Sol (Craig Conway) uralja, akinek törzse Mad Max-rosszarc kannibálokból áll. Fentebb, a skót hegyekben a középkori viszonyokat felélesztő egykori orvos, a Malcolm McDowell alakította Kane dönt élet és halál között. Egymásnál jobban ezek ketten csak a kívülállókat gyűlölik, legfeljebb míg Sol bandája a jövevények fejét tányérra helyezné, addig Kane-ék inkább dárdára tűznék. A küldetést ráadásul segítők és kétes machinátorok egyaránt követik Londonból, akiket olyan színészek keltenek életre, mint Bob Hoskins (Roger nyúl a pácban) vagy David O’Hara (Tudorok).
Van tehát miért izgulni, és Marshall nem is pazarolja nézője idejét: a keverékbe belefér a szellemi elődök ikonikus jeleneteinek újrázása, (Angliában legalábbis) híresen dögös csajok egymásnak eresztése, a humoros önreflexió, valamint nyilvánvaló és rafináltabb utalások legendás akciófilmekre, mint amilyen Az utolsó cserkész. Vastagon meg lett tehát pakolva a koncepció különböző rétegekkel, ám ezek nemhogy nem húznak szét, de az összkép még kap is egy sajátos, egyedi ízt. Nem ez a filmtörténet első olyan esete, ahol az alkotó elég sok helyről kölcsönöz vállaltan ahhoz, hogy végül eredetivé váljék (üdv, Mr. George Lucas, helló Wachowski-nővérek, és sorolhatnám), mégis üdítő látni, amikor ez bekövetkezik.
Néhány elem azért kilóg. No nem a képregényszerű erőszak, attól számomra éppen, hogy szórakoztatóbb lett ez a zöldellő senkiföldje; viszont mi baja van Neil Marshallnak az állatokkal? Először egy édesen szimatoló nyuszit trancsíroz szét egy automata löveg premier plánban, majd egy szerencsétlen tehén kerül a fal mögé behatoló egyik lánctalpas alá, csak hogy annak is megnézzük egy pillanatra kifordult belű hulláját.
A zárást sem éreztem olyan erősnek, mint Carpenternél, ami annak is betudható, hogy az alapprobléma is csavarosabb, mint a nagy öregnél. Nem mondom, hogy az Ítéletnap szövetének átvilágítása bárkinek álmatlan éjszakákat fog okozni, de Snake Plissken keményebben elvarrta a szálakat, na.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
A Warner döntése értelmében nem annyira biztos.
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
A Hókusz pókusz 2 a szokásos Ébredő Erős formulát követi, csak 2015 óta még sokkal rosszabb lett minden.
John Carpenter utolsó előtti filmje alapján azért még nem egyértelműsíthető a horrorguru zsenijének temetése.
A film, ami egy kis hazai vidámságot csempész a szürke hétköznapokba.