- Koczó Olivér
- 2021. december 3. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
Társadalmunk máig érzékelhető polarizálódásának gyökerei sokkal messzebbre nyúlnak vissza a történelmünkben, mint sem azt egy regényben, hova tovább egy színdarabban fel lehetne tárni. De a polarizálódás stációinak egyes jeleneteit érdemes időről időre felkutatni, hogy közös múltunk hibáit meghaladva, egy békésebb, toleránsabb, okosabb nemzetté válhassunk. S nem utolsó sorban, hogy akár jobban megérthessük a ma is érzékelhető, társadalmunkat szétfeszítő dinamikákat.
Egy ilyen fontos időszakra kívánta az olvasók figyelmét ráirányítani Závada Pál 2016-ban megjelent regényével, melynek dramatizált verzióját a Mohácsi-testvérek (Mohácsi István és Mohácsi János) 2018-ban vitték színpadra, a Radnótiban. Melyre a világjárványnak is köszönhetően, hosszas várakozást követően, idén novemberben nekem is sikerült eljutnom.
Závada regénye 1946-ba, a második világháborút követő átmeneti időszakba kalauzolja el az olvasót. A helyszín Kunvadas, egy fiktív alföldi település, valahol Szolnok közelében. Itt alakul ki az a frusztrált lincshangulat, aminek következtében a falu „keresztény” lakói rátámadnak a településre épp, hogy csak visszatért zsidó közösség tagjaira. A Kossuth-díjas író történelmünk egy sokak számára talán kevésbé, vagy egyáltalán nem ismert mozzanatát vette alapul. A háború utáni recesszió, a társadalom egyes tagjainak, tudattalanjának mélyéből a Horthy-rendszer huszonöt évben felszínre eresztett antiszemitizmusok, valamint a polgári demokratikus- és a kommunista pártok között egyre kiéleződő ideológiai ellentétek, mind egyszerre jelennek meg a regény színpadi változatában.
A történet nem sokkal a világháború vége után játszódik, a központi figurája Hadnagy Sándorné (Radnay Csilla), akinek visszaemlékezései nyomán tárul a nézők szeme elé a szégyenteljes eseménysor. Hadnagyné férjét, Hadnagy Sándort (Pál András) ugyanis háborús bűnökkel vádolják meg, – pontosabban, hogy ő vezette harcba a falubeli fiatalokat a háború utolsó napjaiban – s lévén hogy kisgazda politikus, a mindjobban megerősödő politikai csatározások kereszttüzébe kerül. A rendező és dramaturg testvérpár érzékletesen alkalmazzák a flashback technikát a Radnóti apró színpadán. A valósidejű jeleneteknél, amikor Hadnagyné és régi-volt barátnője Irén (Martinovics Dorina) együtt idézik fel a tragikus napok eseményeit, a színpad elsötétül csupán a két beszélőt világítják meg. Míg az elmesélt jelenetekben, mikor az összes, a darabban szereplő színész – és a négy zenész is – a színpadon van, a megvilágítás halvány kékes-szürke színezetet kap, ezzel érzékeltetve az idősíkok váltakozását. Egy másik remek szimbolikus színpadi eszköz, amit a rendező alkalmaz, az a színpadon körbefutó – s így mintegy az eseményeket, és a közösséget is a külvilágtól elszigetelő – fémből, fából készült függöny. Ami úgy nehezedik Kunvadasra, ahogy a korban a „felszabadító” Szovjetunió jóvoltából a vasfüggöny Kelet-Európára.
Magamon is döbbentem vettem észre az előadás közben, hogy jókat kacagok az olyan súlyos mondatokon, mint például, ami a szociáldemokrata szereplő (László Zsolt) száját hagyja el. „Minden magyar embernek alanyi jogon jár a feljelentés” Vagy mint amikor a tárgyalás jelenetek dadaista zűrzavarában, egyik vádlott kommunistázik, mire a falu népe egy emberként vágja rá zsidó(!).
Az előadás megkomponáltságát, átgondoltságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a számos tömegjelenet közben, sokszor egymás szavába vágó színészek „morajlása” nem veszik el, mint egy hatalmas tömeg zúgolódása. S ezeknek a csoportos jeleneteknek a sodrását, az áldozatok szuggesztív dalban elmondott beszámolói szakítják félbe.
Az előadás Mária és Irén beszélgetésének végével zárul, amelyben az asszonyok a történteket megemésztve, de hatásuk alól nem szabadulva, reménykednek.
„IRÉN Mari, előbb vagy utóbb olyan hely lesz, ahol lehet élni.
MÁRIA Kunvadas?
IRÉN Az. De az egész ország.
MÁRIA Magyarország.
IRÉN Az. Magyarország.”
Az előadás után úgy éreztem, hogy Mohácsiék óvatosan, kellő tisztelettel akartak a témához nyúlni, s ezért tartózkodtak az aktuális áthallások kidomborításától. De ennek ellenére, ahogy azt a bevezetőben írtam, a téma sajnos pont kibeszéletlensége folytán is talán magában hordozza ennek a lehetőségét.
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
II. Erzsébet halálával véget ért egy korszak. A világ figyelme a királyi családra szegeződik, mindenki az új uralkodó, III. Károly…
A végeredményt úgy fest, hogy már idén ősszel láthatjuk majd.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.