- Kovács Krisztián
- 2020. március 27. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc
Ha hónapokkal ezelőtt veszem a kezembe a népszerű amerikai sci-fi író, Cory Doctorow négy kisregényt, vagy inkább novellát rejtő új kötetét, a Radikálisokat, vélhetően akkor is megüt feltétlen társadalmi éleslátásával, és metszően finom szimbolikájával, most azonban, mikor minden időmet otthon töltöm, a televízióból, és az online hírportálokról pedig percenként ömlenek a hírek koronavírus kapcsán, így azonban olyasminek tűnik a szerző írása, mint a világ egy beváltott ígérete. Ha évekkel korábban olvasom a Radikálisokat, talán sci-finek bélyegezném, most azonban szimplán egy kortárs válogatásnak nevezem, rémisztő aktualitással.
Doctorow 1971. júliusában született Torontóban, életének pedig csak egy egészen kis részét tölti ki maga a sci-fi, a kanadai szerző ugyanis lelkes emberjogi aktivistaként, újságíróként is tevékenykedik, ráadásul a Creative Commons népszerűsítője, aki szívesen adja ingyen a regényeit, vagy azok fordításait. Ráadásul ezekben olyan témákkal foglalkozik, melyek jelenkorunk egyre égetőbb problémái, és amiket hozzá hasonlóan direkt módon a zsáner kevés képviselője ragad meg, a Radikálisok című kötet pedig nem csupán aktualitása miatt fontos hazai megjelenés, de azért is, mert Doctorow-tól meglehetősen kevés írás érhető el magyarul, ezen javított most az Agave Könyvek.
Ha valakiről elmondható, hogy tökéletesen önazonos mindazzal, amit leír, akkor alighanem az egyértelműen Cory Doctorow, akit bár érdekel a jövő technológiája, mégis sokkal inkább a társadalmi vonatkozások vizsgálója, azoké az ezerszínű folyamatoké, melyek a mindennapi emberi kapcsolatokat is meghatározzák. Ugyanakkor Doctorow-ból lépten-nyomon előtör az emberjogi aktivista, így ezek az írások kortárs irodalomként legalább olyan jól működnek, mint sci-fiként, sőt, talán jobban, hiszen a szerzőnek folyamatosan sikerül a jelenkorunkat meghatározó problémákat érintenie, és gondolatkísérletben vállalkozni azok hosszútávú következményeinek meghatározására.
A Radikálisok fülszövege szerint négy történetet tartalmaz a jelenből, és bár akad az író eszköztárában néhány valóban sci-fibe illő toposz, ezek a történetek valójában az esti híradóból is kiléphettek volna. Hogy ez miért fontos? Doctorow válogatása már-már dokumentarista jelleggel járja körbe a világot formáló bürokratikus, agresszív, kirekesztő, és végletekig korrupt kapitalista rendszereket. Mondhatnánk, rendben, de ez miért egyedi, hiszen ebben élünk, nap mint nap tapasztaljuk a bőrünkön, de az igazság az, hogy hiába, amíg magunk is meg nem érezzük a nagyobb hatalommal szembeni őrült tehetetlenséget, az író pedig ebben alkot óriásit. Mert rövid történeteken, égetően fontos kérdéseken keresztül engedi, hogy belehelyezkedjünk azon emberek mindennapjaiba, akik számára valóban ilyen kietlen a jelen valósága.
A Radikálisok négy történetet tartalmaz, természetesen már a címek (Engedélyezetlen kenyér, Mintaszerű kisebbség, Radikálisok, A Vörös Halál Álarca) is árulkodóak arra nézve, hogy miről is olvashatunk majd. Doctorow nem először vizsgálja az egyén és az állam viszonyát, ezekben a kisregényekben, novellákban viszont alighanem egy új szintet ér el. A varázs ugyanis itt a történetek végtelen és jó értelemben vett egyszerűségében rejlenek, és éppen attól válnak egészen rémisztővé, hogy teljesen hétköznapiak, és szinte bármelyikünkkel megtörténhetnének, még a fantasztikus elemek dacára is. Az első írás egyértelmű tablója a menekültválság kezelése körül összpontosuló ellentmondásos állami intézkedéseknek, ugyanakkor a fogyasztói társadalom kizsákmányolásának méregerős kritikája is egyben.
A második történet egy már-már cinikus szuperhősszatíra, melyből egyszerűen árad az Alan Moore-féle Watchmen kesernyés hangulata. Doctorow mesteri vonással legyint oda a 2008 óta iszonyatos gazdasági gépezetként robogó, és egyre kiüresedő szuperhősfilmek divatjának, miközben a hatalommal való agresszív visszaélés témakörét járja körbe. Időtlen történet ez, éppen ettől olyan végtelenül elszomorító, hiszen az 1950-es, vagy az 1980-as években ugyanúgy játszódhatna, mint napjainkban, ami kiváló szimbolika arra nézve, milyen keveset is változott a világ a lassan gördülő, ám annál hangosabb polgárjogi mozgalmak dacára is.
A harmadik történet a legcsekélyebb mértékben sem sci-fi, az egészségügyi biztosítók rideg világa ütközik össze a kisember törekvéseivel, és kálváriájával, és itt már világosan kirajzolódik a kép, hogy bár a történetek ideje és helyszíne elvileg az Egyesült Államok közeljövője, az érintett kérdések mégis túlságosan globálisak ahhoz, hogy lokálisan kezeljük őket. Talán ez volt az a pont, amikor a szereplők, a városok, az utcák a fejemben hirtelen magyar neveket kaptak, és sajnos egyáltalán nem esett nehezemre elképzelni egy ilyen helyzetet. A negyedik történet pedig minden lehetséges szempontból felteszi az i-re a pontot, egy olyan kérdést fogalmaz meg, ami alighanem ezekben a kritikus, és remélhetőleg otthonunkban töltött napokban szinte bizonyosan ott motoszkál mindenki fejében: egy világméretű krízis közepén, mi is az igazán fontos?
Doctorow nem csupán azzal húz nagyot, hogy hoz négy általános témát, azokat megtölti a valóság keserű ízével, hanem abban is, hogy mindezt egy mégis olykor jólesően groteszk humorral fűszerezi, ami nem ellensúlyozza a nehéz témákat, inkább ad nekik egy újabb dimenziót. Ha hasonlítanom kellene, talán Stanley Kubrick kultikus filmje, a Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni című alkotással párosítanám, ami szintén baljós éleslátással ragadta meg saját jelenét. A szerző ráadásul nem nyilatkoztat ki, nem vetemedik rá, hogy didaktikusan az olvasó szájába rágja a mű mondanivalóját, pusztán bemutat, és ránk bízza a felismerést.
Cory Doctorow megint az emberiség elevenjére tapintott, és bebizonyította azt, amit Richard Morgan, a Valós Halál szerzője nemrég egy nekünk adott interjúban meg is erősített: beléptünk a sci-fi korába, ám ez a sci-fi nem feltétlenül Mars-missziók, Hold-bázisok, és lenyűgöző technológiai vívmányok világa, sokkal inkább egy kietlen, és nyomasztó jelen, amit az egyén félelmei határoznak meg, és amin az egyénnél összehasonlíthatatlanul nagyobb hatalmak uralkodnak a maguk gátlástalanságában.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.