- Kovács Krisztián
- 2021. március 31. | Becsült olvasási idő: 1 perc
A dél-amerikai, különösen Kolumbusz előtti kultúrák a mai napig a természettudósok kedvelt kutatási területét képezik, ahol még mindig számos titok várja a megfejtését. A Peruban nemrég feltárt több, mint háromezer éves leletek most némileg közelebb vihetik majd a kutatókat a térség társadalmi és vallási szokásainak megértéséhez.
A perui Víru tartományban nemrég egy 3200 éves falfestményre bukkantak kutatók, mely vélhetően egy egykori vallási szertartásokhoz kapcsolódó templom helyét jelöli. A feltárás vezetője, Régulo Franco Jordán régész a La República-nak azt nyilatkozta a leletekről, hogy annak díszítettségét figyelembe véve egy egykori kegyhely lehetett, vélhetően az esőt érintő szertartások helyszíne, azonban a falfestmények összetettsége szinte példa nélküli, mind a formákat (különösen állati alakzatok, leginkább pókok), mind harsány színeit tekintve. A kutatók a teljes feltáráshoz lezáratták a területet, annak megőrzéséhez pedig felszólították a helyi gazdákat, hogy legyenek a segítségükre.
Jordán szerint a rendkívül ritka lelet némileg közelebb viheti majd a régészeket és történészeket a Kolumbusz előtti kultúrák társadalmi és vallási szokásainak feltérképezéséhez és megértéséhez, jelen esetben az ún. Cupisnigue-kultúrához.
A Cupisnique-kultúra Peru északi tengerpartján alakult ki az i. e. 12. század körül. Sok hasonlóságot mutat a fennsíkon létrejött Chavín-kultúrával, amelyről korábban lehetségesnek tartották, hogy befolyással volt kialakulására. Ma már azonban bizonyított, hogy a Cupisnique-kultúra időben korábban, önállóan jött létre. A Sechin Alto és Caballo Moerto ásatási helyszíneken feltárt épületmaradványok bizonyítják, hogy ezek az emberek monumentális épületeket alkottak. Mivel nem kerültek elő háztartási eszközök, feltételezik, hogy szertartási központok voltak. A Sechin Altó-i U-alakú templom lapos tetejének oldalait falfestményekkel díszítették. A garagayi templom egész tetőszintjét festett domborművekkel borították. Szoborszerűen megmunkált, vésett és festett kerámiáikon ugyanazokat az elemeket fedezhetjük fel, mint amelyeket az épületeik díszítésénél használtak: például trófeafejek, kígyók, különböző madarak, macskafélék. Naturalisztikus ábrázolásaikon feltűnik egy emberi és állati vonásokat hordozó, mindkét kezében botot tartó istenség.
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
II. Erzsébet halálával véget ért egy korszak. A világ figyelme a királyi családra szegeződik, mindenki az új uralkodó, III. Károly…
Bantu Stephen Biko élete ma is példamutató és tanulságos.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
A rémesen vicces Addams-feldolgozás
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.