• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
William Shakespeare máig rejtély

Hírek

William Shakespeare és a mesterséges intelligenciák

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Nemrég a The Guardian adott hírt egy meglehetősen érdekes, és újító szellemű kezdeményezésről a valaha volt legnagyobb angol drámaíró kapcsán. Azt már nagyjából a 19. század közepe óta tudjuk, hogy Shakespeare nem minden művét egymaga írta, most viszont úgy fest, világosan kimutatható lesz, melyik az ő keze munkája, és melyik nem.

William Shakespeare máig rejtély

William Shakespeare máig rejtély

Petr Plechac nemrég James Spedding 1850-ben megállapított kutatásai eredményeit kiterjesztve igyekezett feltárni, vajon a VIII. Henrik című királydrámában mely részeket írta Shakespeare, és mely részeket az a John Fletcher, aki a Királyi Társulat nevű színtársulat élén Shakespeare utódja volt. Akkoriban a szerzői jogok kérdését nem vették túl szigorúan, így teljes mértékben belefért a korszellemnek megfelelő eljárásmódba, hogy egy adott művön egyidejűleg többszerző is dolgozzon, utólag azonban igen érdekes, és kutatható kuriózumot ad.

Petr Plechac létrehozott egy algoritmust, mely a szövegben a különböző szókombinációkat, illetve a szöveg ritmusát vizsgálta, és egyértelműen kimutatta azt, amit Spedding egyszer már leírt 169 évvel korábban, vagyis, hogy gyakorlatilag felvonásonként az egyik színt Shakespeare, a másikat Fletcher írta.

William Shakespeare idén már 404 éve hunyt el, az angol nyelvű drámaírás egyik legnagyobb alakja, világirodalmi öröksége és hatása a világ minden táján fellelhető. Angliában, mint a nemzet dalnokát tisztelik. A szerző egyébként Fletcheren kívül is számtalan társszerzővel dolgozott együtt, többek közt Thomas Middletonnal, George Wilkinsszel, George Peele-el is, Plechac algoritmusával pedig most végre kimutatható lesz, pontosan mely részek fűződnek valójában Shakespeare nevéhez.

Kapcsolódó cikkek

Egri Lajos: A kreatív írás művészete

Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

Ahol a folyami rákok énekelnek /Forrás:https://f21.hu/irodalom/olvassotthon-delia-owens-ahol-a-folyami-rakok-enekelnek/

Magányos kislány a lápvilág közepén, avagy az ártatlanság elvesztése – Könyvkritika

Újra elővettük az elmúlt évek egyik legnagyobb nemzetközi bestsellerét.

Három Oscar-díjas színész David O. Russell legújabb rendezésében, itt az előzetes

A rendező hét év után érkező filmjében illusztris névsor jött össze.

Rossz nap Black Rocknál (1955)

Hollywood-i akták 67. – Rossz nap Black Rocknál (1955)

Spencer Tracy jutalomjátéka egy western kamaradrámában.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2023. március 10.

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    • 2023. január 5.

    A csütörtöki nyomozóklub és az eltűnt hulla rejtélye – Könyvkritika

    A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat

    • 2023. január 5.

    Haláli hullák szerdája – Wednesday – Sorozatkritika

    A rémesen vicces Addams-feldolgozás

    • 2023. január 5.

    Irene Vallejo szerint a jövő útjai a múltba vezetnek – Könyvkritika

    Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.

    • 2023. január 5.

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.