- Kovács Krisztián
- 2020. szeptember 21. | Becsült olvasási idő: 7,5 perc
Stephen King furcsa ember lehet. Egyszer úgy definiálja önmagát, mint a Big Mac és a sült krumpli irodalmi megfelelőjét, máskor azt nehezményezi, hogy az amerikai kritikusok, különösen a vele meglehetősen mostohán bánó néhai Harold Bloom, nem képesek elmosni a falakat szépirodalom és szórakoztatóirodalom közt, holott ő gyakorlatilag egész életművével ezt a szent célt próbálta szolgálni. Más kérdés, hogy vajon a popkultúra legolvasottabb szerzőjeként nem elég-e az elmúlt negyven évben több tucat nyelven eladott több mint 400 millió kötet, hogy az ember érezhesse törekvései jogosságát.
Kingnek nincs szerencséje, első regényével hamar megtalálta a horroríró kategóriája, pedig mi, akik szeretjük és tiszteljük a munkásságát – sőt, az is, aki csak 1-2 regényt olvasott tőle – pontosan tudja, hogy King messze-messze többet jelent, mint sablonos rémeket, és hatásvadász ijesztgetést. A regényei világa részletes, az ábrázolt kor, és miliő hiteles és kézzel tapintható, az ezt benépesítő karakterek komplexek és valósághűek, az atmoszféra pedig „kingesen” utánozhatatlan. És ha mindez nem volna elég, King nem egyszer, és nem kétszer igen összetett lélektani folyamatokat, és önértékelési problémákat jelenít meg akár közvetlenül, akár allegorikus módon. Összeszedtünk most néhány példát ezekből.
King 1989-es regényét nehéz nem egyfajta önmagára vonatkoztatott allegóriaként értelmezni. Mint az gyakorlatilag köztudott, King is úgy hivatkozik az 1980-as évekre, mint egy komplett évtizedre, melyre alig-alig emlékszik a mérhetetlen alkohol és drogfogyasztás miatt delíriumos mámorban töltött munkanapoknak hála. A regény főszereplője, Thad Beaumont, ugyancsak sikeres író, aki a George Komor álnév alatt adja ki regényeit, ám irodalmi alteregója kezd a fejére nőni. Mikor éppen dolgozik, és Komorként létezik, egészen másmilyen ember, olyan, akivel az ember nem szívesen tölti az idejét, így végül családjával megegyeznek, hogy jelképesen eltemetik George-ot. Ő azonban hús-vér életre kel, és Thad, valamint családja életére tör.
Thad alteregója rögtön két élményt hoz magával King magánéletéből. Egyrészt, King a 70-es évek végétől Richard Bachman néven is adott ki regényeket, aztán egy könyvkereskedő leleplezésének hála végül felhagyott ezzel. Másrészt a tudatmódosítók rabjaként eltöltött évek egyértelműen más emberré tették, amit ő maga is elismert, hiszen józanul egészen másképp viselkedett, mint egy szippantás kokain után, és ahhoz, hogy le tudjon számolni saját démonaival, családja és egy módszeres terápia segítségére volt szüksége.
A több mint 1000 oldalas monstrum, az Az, King egyik legkedveltebb és legkomplexebb regénye, és végeredményben tökéletesen mutatja be, milyen mértékben van kihatással életünkre mindaz az élményanyag, melyet gyermekként magunkra veszünk. King 1986-ban írt meg a hét, egymásért tűzön-vízen át kiálló iskolás gyermek kalandját, és hihetetlenül bátor harcát a 27 évente feltámadó, kiapadhatatlan étvágyú szörnyűséges entitással, miután pedig a történet végig két szálon fut – egyrészt a főhősök gyerekkorában, másrészt felnőttkorukban – megfelelően képes bemutatni több, összetett lélektani folyamatot is.
Jól láthatjuk, hogy a történtek mindenkit elkísértek egész életében, ám eljön az elszámolás órája, amire ki így, ki úgy reagál, akad, aki úgy tesz, mintha nem történne semmi különös, míg más egyszerűen felvágja az ereit a mázsás súly terhe alatt. A regény ezen túl félelmeink sokszínűségére is felhívja a figyelmet, hisz a teremtmény, akár egy mumus, mindig annak alakját ölti magára, akitől, vagy amitől áldozata a leginkább retteg.
Az 1978-as regény egy fiatal író csúcsteljesítménye volt, aminek eladhatósága miatt annyira rettegett a kiadó, hogy 400 oldallal megrövidíttette a kéziratot, így a teljes, közel 1600 oldalas regény csak 1990-ben jelenhetett meg, King népszerűségének csúcsán. A világban elszabadul egy pusztító vírus, romba dönti a társadalmakat, mindössze egy maréknyi ember lesz immunis rá, akik azon kapják magukat, hogy különös álmokat látnak, melyek nem pusztán valamiféle delíriumos látomásnak tűnnek, annál sokkal valóságosabbak. Egyik csoportjuk számára egy feketébe öltözött ember jelenik meg, és Las Vegasba szólítja őket, míg a másik csoport egy jóságos öregasszonyt lát, és Nebraska felé veszi az irányt.
King hűen mutatja be a hit különböző megnyilvánulási formáit, a túlbuzgó fanatizmustól a megnyugvást jelentő menedékig, belekóstol a vallási ideológiák manipulatív és álságos természetébe, és bár a regény alapvetően a jó és a rossz párharcáról szól, kevés kivételtől eltekintve minden szereplőről kiderül, hogy senki sem pusztán jó és rossz, senki sem fekete és fehér, függetlenül hitük irányától, ez pedig a pasztorálpszichológiának igen érdekes pontja, valamint a pszichológia sokat emlegetett tételének, egymás elfogadásának, és a békés együttélésnek a tökéletes megjelenítése.
Az Állattemetőt King saját elmondása szerint még ő maga is olyan rettenetesnek érezte, hogy vonakodott befejezni. A közel húsz évvel később íródott Tóparti kísértetek már egyértelműen nem a lázadó, sokkal inkább a tapasztalt, és lenyugvó fázisban lévő író műve, de valamiben mégis hasonlítanak. Mindkettő a maga módján ragadja meg az emberi élet rákfenéjének, a gyászfeldolgozásnak a jelenségét, és meglehetősen eltérőképpen mutatja be azt. Az Állattemető egy tipikusan a gyászába beleragadó és beletemetkező, attól szabadulni képtelen emberként mutatja be Louis Creedet, a kiváló orvost, aki egy szörnyű eljáráshoz folyamodik, hogy visszakapja tragikusan elveszített fiát.
Ezzel szemben a Tóparti kísértetekben Michael Noonan, aki terhes feleségét veszíti el, képes törekedni a gyógyulásra, és meg is találja saját terápiáját egy csendesnek tűnő tóparti házban, Itt végül olyan bolyongó lelkekre bukkan, akik egyrészt közelebb hozzák halott feleségéhez, közelebb mint amilyen közel az életben álltak egymáshoz, másfelől segítenek neki, elfogadni a veszteség szomorú helyzetét, megbékélni vele, és tovább lépni, felismerni, hogy neki még igenis feladata van ezen a világon.
Számomra az egyik legmegterhelőbb olvasási élményt King regényei közül éppen a Tortúra jelentette. Paul Sheldon sikeres író, aki legutóbbi regénye befejezése után a friss kézirattal a táskájában autóbalesetet szenved egy jeges úton a Sziklás-hegységben. Egy egykori ápolónő talál rá, aki nem csak ellátja a sebeit, és visszahozza az életbe, de egyenesen bálványozni kezdi, hiszen azonnal felismeri benne kedvenc íróját. Onnantól pedig, hogy ráveszi Pault, írjon egy regényt kizárólag neki, az író élete pokollá változik. Annie Wilkes a fanatikus őrült prototípusa, egyrészt pszichopata vonásokat mutat, másrészt rendkívül ingerszegény környezetben, a világtól elzárva él, ami igencsak visszaveti a társas szocializációját.
Egész létének értelmét egyetlen cél elérésére szűkíti le és összpontosítja, ez pedig, hogy megkapja az áhított regényt kedvenc írójától, mely kizárólag neki íródik, emiatt pedig áldozatát egy idő után már nem embernek, pusztán egy eszköznek tekinti, és úgy is bánik vele, amikor pedig Paul szökni próbál a rá váró borzalmak elől, Wilkes féktelen haraggal torolja meg az engedetlenséget, mert az nem fér bele a saját maga által kreált világ szűk szabályrendszerébe.
King mindössze harmadik regénye a modern horror egyik csúcsteljesítménye, nem hiába látott benne fantáziát még maga Stanley Kubrick is. Az alkoholizmusából frissen kigyógyult Jack Torrance a Panoráma Szállóba költözik családjával együtt a téli hónapokra gondnoknak, és azzal a nagyratörő tervvel, hogy megírja első regényét. Függőségének démonai azonban nem hagyják nyugodni, és miközben a szálló halottjainak lelke életre kel, Jack megindul a lejtőn lefelé. Az egész regény értelmezhető egyfajta allegóriakét ismét, Jack társalgásai a kísértetekkel lehetnek afféle alkoholista hallucinációk is, mint ahogy megtébolyodásának egész folyamata is párhuzamba állítható azzal, ahogy egy függő visszasüpped saját függőségébe, és ahogy az lassan-lassan tönkreteszi és felemészti, míg végül már a saját családja sem ismer rá, és ő sem rájuk.
Torrance fia, Danny képessége, a ragyogás is egyfajta szimbólum, hiszen a fiú ezen át a jelekből pontosan látja, mi vár rájuk, ami egyfajta utalás arra vonatkozóan, milyen érzés szoros kapcsolatban élni egy labilis, függőségben szenvedő szerettünkkel, akinek hibáival mi magunk tisztában vagyunk, ám a szenvedélybetegsége olyan masszív falat húz köré, hogy azon át gyakorlatilag elérhetetlen a számunkra, miután pedig nem látunk be a fal mögé, viselkedése is kiszámíthatatlan.
A 1979-es regény King korai, de szokatlanul érett hangvételű munkája. A még nevében is jelentéktelennek tűnő Johnny Smith-t majdnem halálos baleset éri, melynek következtében hat évet tölt kómában, mikor pedig felébred, lényegében újra kell kezdenie életét, ám közben egy különleges képesség birtokába jut.. Akihez csak hozzáér, annak lehetőséges jövőképébe nyer rövid és olykor egészen megdöbbentő bepillantást. Képességét rögtön kihasználja a helyi seriff egy borzalmas gyilkosságsorozat felderítésére.
Johnny képessége szintén szimbólum, ez az a bizonyos új tudás, vagy újfajta tehetség, esetleg egy ragyogó ötlet, mely kiragad minket addigi szürke hétköznapjainkból, hogy elindítson egy másik, remélhetőleg sikeresebb úton. Ugyanakkor Johnny nehézségei, a társadalomba való visszailleszkedés, a társadalom kétkedése Johnny képességeiben mind-mind olyan hatás, mellyel nekünk is meg kell küzdenünk a környezetünk részéről, és amely képes maga alá temetni, amennyiben nem bízunk eléggé önmagunkban, és túlságosan engedünk saját kishitűségünknek. Johnny története ugyan tragikus, a zárás mégis felemelő, hiszen az áldozat, és minden nehézség ellenére főhősünk végül morális, erkölcsi, és kézzel fogható győzelmet arat.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Utazás a lélek mélyére, kizárólag a legbátrabb olvasóknak!
Magyarországon ritkán tapasztalható nagyszerű összefogás a kultúráért.
A francia Harry Potter szériája magyarul is teljes.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
Ma ünnepel a modern horror brit fenegyereke, aki óriási hatást gyakorolt a popkultúrára.
A vén mufurc, a rendmániás fociedző(nő) meg az őrült nagyi (és a többiek)
Izgalmas életpályák, eltitkolt személyazonosságok, kalandos pályafutások.