- Kovács Krisztián
- 2022. június 7. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
Kevés nyughatatlanabb, sokrétűbb és különösebb alakja volt a XX. század második felében virágzó popkultúrának, mint az amerikai születésű Michael Crichton. Az író, akinek idehaza kevesen tudták, hogy kell pontosan kiejteni a nevét, és amely név ugyanúgy meghatározó módon hangzott a filmművészet, a szórakoztatóirodalom, és a 90-es években új lángra kapó és új utakat próbálgató televíziós szériák világában, és amelyre mindezeken felül még a legkülönbözőbb tudományágak képviselői is bólintottak.
Crichtont 2008 novemberében, 14 évvel ezelőtt ragadta el a gégerák egy különösen agresszív formája alig néhány hónap alatt, és bár a nevén nyerészkedő kiadók azóta kihoztak három, ingadozó minőségű posztumusz kötetet is tőle (amiket ő nem hiába nem adott közre korábban), hiánya pedig fájó, de hatása a popkultúra különböző területeire továbbra is megkérdőjelezhetetlen, így aztán úgy voltunk vele, közeledvén 80. születésnapjához, ideje végignézni, hol érhető tetten mindez a legpontosabban.
Tom Clancy-vel együtt nyugodtan kijelenthető, hogy a techno-thriller képében új műfajt teremtettek, és bár kétségtelenül kettejük közül Clancy életműve egységesebb, mégsem emlegetik a mai napig annyi helyen, mint Chrichtonét. Első, 1969-ben megjelent regényével, Az Androméda-törzzsel eleve új irányvonalat jelölt ki a science fiction számára. A korábban Asimov, Herbert, Heinlein vagy Clarke nevével fémjelzett műfaj a cselekményt a távoli jövőbe, vagy még távolabbi világok felszínére helyezte, a társadalmi berendezkedések és technológiai fejlettség szintje pedig érezhetően több ezer év távlatában is a mai kor viszonyai közül volt eredeztethető, ami joggal domborította ki a történetek fikciós jellegét, semmint a tudományost, hiába munkálkodtak tudósírók a műveken.
Crichtont nagyban segítette végzettsége, az orvosi pálya, és az orvoslás eredményeinek logikus továbbgondolása, de ahogy Kuczka Péter is sejtette már a regény első magyar kiadásának utószavában, Crichton ezzel valóban új utakat nyitott a sci-fi irodalomban.
A regény egész pályáját és törekvéseit meghatározta, innentől lényegében minden művét egy-egy adott tudományos probléma köré építette fel, így úgy születtek sci-fi remekek a kezei alatt, hogy azokat a tőzsgyökeres sci-fi írók nem is igazán tekintették annak, hozzátéve persze, hogy ő maga sem akarta, hogy sci-fi írónak bélyegezzék. Crichton műveiben, ha használ is sci-fi toposzokat, azoknak is sokkal inkább a tudományos oldalát domborítja ki, semmint a fikciósat, emiatt hatnak történetei olyan zsigeri hitelességgel.
Crichton 15 regényt adott ki saját neve alatt, nem számítva a három posztumusz kötetet, és lényegében 1-2 kivételtől eltekintve mindegyik megkapta a maga filmadaptációját, szélesebb rétegekhez juttatva el írói törekvését, ezen filmek némelyike pedig manapság már igazi kultikus kedvencnek számít. Az immáron 27 éve bemutatott Jurassic Parkot említeni sem szükséges, a film újraélesztette a dinoszauruszok és a paleontológia iránti érdeklődést, és velem együtt számtalan kissrác meghatározó filmélményévé nőtte ki magát. De persze ugyanígy ide kívánkozik a Gyilkos nap, A nagy vonatrablás, vagy épp A gömb és Az elveszett világ is.
Két film mindenképpen kiemelendő Crichton filmes terméséből, hiszen a tehetsége messze nem korlátozódott az irodalom területére. Eleve regényeit is olyan gyorsan pörgő stílusban írta meg, melynek hála az oldalak történései szinte filmkockaként peregtek a szemünk előtt, ám az adaptációkon túl is akad két említésre méltó alkotása. 1973-ban megírta, és saját forgatókönyvéből megrendezte a Feltámad a vadnyugat cím filmet, a legendás Yul Brynnerrel a főszerepben, mely egészen egyedi és addig nem látott egyvelegét adta a western és a sci-fi műfajoknak, nyakon öntve egy tisztességes adag társadalomkritikával, melynek érvényességére jellemző, hogy az HBO negyven évvel az eredeti film után sorozat formájában élesztette újjá Crichton egyedi vízióját.
A másik ilyen alkotás az 1996-ban Bill Paxton főszereplésével született film, a Twister, mely a félelmetes forgószelek pusztításán át élesztette újjá az 1970-es években reneszánszukat élő katasztrófafilmek műfaját.
Sorozatfronton a 90-es évek első fele az X-akták és a Twin Peaks visszhangos sikeréről szólt, nem hiába, a maga nemében mindkét széria egyedülálló, előbbi kiválóan ötvözte a paranoid összeesküvéselméleteket és a földönkívüliekkel való kapcsolatfelvétel témáját egy ötletes sci-fi krimibe ágyazva, utóbbi pedig egyszerűen a sorozattörténelem leghangosabb mindfuck sztoriját kínálta a nézőknek. Ebbe a közegbe érkezett a Crichton ötletéből táplálkozó Vészhelyzet című sorozat.
Crichtonnak több oldalról is kiváló alapanyaga volt a megyei kórház sürgősségi osztályát bemutató széria ötletéhez. Eleve, ahogy fentebb is említettük, ő maga is orvos, bár sosem praktizált, másrészt az orvoskrimi filmek alfáját Robin Cook Kóma című regényéből éppen ő maga rendezte meg Michael Douglas főszereplésével még 1978-ban. A Vészhelyzet a maga Crichtontól megszokott pörgős stílusában szimpatikus szereplőkkel népesítette be saját világát, és a kórházsorozatok origopontját teremtette meg. Olyan szériák sarjadtak ki Crichton eredeti ötletének megvalósításán, mint a Grace klinika, a Dokik, a Kés/Alatt, a Doktor Addison, vagy épp a Doktor House. Persze mindegyik hozzáadott némi saját ízt, de az alapvető gondolat egy és ugyanaz.
Ha mindez nem volna elég, érdemes végignézni a listát, hány szervezet választotta tiszteletbeli tagjának, és hány különböző díjat zsebelt be pályafutása alatt. A teljesség igény nélkül kétszer kapta meg a krimiírók legrangosabb kitüntetését, az Edgar-díjat, a Vészhelyzetért George Foster Peabody és Emmy-díjjal tüntették ki, 1994-ben neki ítélték oda az Academy of Motion Picture Arts and Sciences Technical Achievement Awardot, melyet azok az emberek kapnak, akik a legnagyobb mértékben járulnak hozzá a filmes technológia fejlődéséhez.
Mindezek mellett tagjává választotta a PEN, a Harvard University, a Gorilla Foundation, a Directors Guild of America, mely Hollywood legnagyszerűbb és leghíresebb filmrendezőt tömöríti egybe, a Los Angeles-i Művészeti Múzeum, ezen felül pedig a People magazin beválasztotta az 50 legragyogóbb híresség közé, a Jurassic Park sikere után pedig az amerikai paleontológusok közös megegyezéssel róla neveztek el egy frissen felfedezett dinoszauruszfajt, a Crichtonsaurus bohlini-t.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
A francia Harry Potter szériája magyarul is teljes.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
Ma ünnepel a modern horror brit fenegyereke, aki óriási hatást gyakorolt a popkultúrára.
A vén mufurc, a rendmániás fociedző(nő) meg az őrült nagyi (és a többiek)
Izgalmas életpályák, eltitkolt személyazonosságok, kalandos pályafutások.