- Kovács Krisztián
- 2021. július 2. | Becsült olvasási idő: 8 perc
Ernest Miller Hemingway azon kevés írók egyike, akik jelentősége nem pusztán irodalmi mércével mérve jelentős. Novella- és regényírói hagyatéka, újságírói, haditudósítói működése, hedonista életvitele, és a XX. század első felének viszontagságos történelmi eseményeiben való részvétele valósággal mítoszt épített alakja köré, és bár irodalmi tematikái ma már nem feltétlenül állják meg a helyüket, alakja ma is a század legjelentősebb írói közé emeli, holott épp ma 60 éve, hogy véget vetett az életének.
Hemingway élete kétlem, hogy különösebb kronológiai bemutatást igényelne, művei többek közt a Sükösd Mihályhoz hasonló irodalomtörténészeknek hála Magyarországon is töretlen népszerűségnek örvendenek, több életműkiadást megértek (jelenleg is fut a 21. Század Kiadó életmű-sorozata), életéről filmek készültek és esszékötetek íródtak, elemezve prózájának alakulását, és életének viszontagságait, én pedig most kísérletet teszek arra, hogy megvizsgáljam, miként fest Hemingway alakja mai szemmel, és vajon miért maradhatott ennyire szerves része a popkultúrának, hosszú évtizedekkel legjelentősebb művei megszületése után, és vajon igaz-e még ma is Kurt Vonnegut mondása, miszerint „Hemingway csodálatos lelke akkora, mint a Kilimandzsáró„?
„Az embert el lehet pusztítani, de legyőzni nem lehet soha.” – Az öreg halász és a tenger unalomig ismételt és koptatott idézete, mintegy a szerző ars poeticája tulajdonképpen előrevetítette azt a mítoszt, mely halála után alakja körül kialakult. Az Afrikában nagyvadakra vadászó, Kuba partjainál kardhalat hajkurászó, Spanyolországban bikaviadalokat látogató, két világháborúban is harcoló, és a spanyol polgárháborút végigtudósító író a férfiasság, a bátorság és vakmerőség megtestesítője.
Középső fia, az idén 93. életévét betöltött Patrick Hemingway, apja életművének gondozója sokat tett érte, hogy a már az író életében szárnyra kapott történetek mítoszként éledjenek újjá és kapjanak szárnyra annak halála után. Nagyrészben ez a feltétlen törekvés tehet arról, hogy Hemingway-jel foglalkozni a mai napig izgalmasnak hat, csak az elmúlt 5-6 évben két életrajzi film is született róla, az egyikben a kiváló Clive Owen alakította a legendás szerzőt, míg kortársaival, amilyen John Steinbeck, William Faulkner, vagy épp J. D. Salinger, messze nem foglalkozik ennyit a popkultúra.
Tegyük azt hozzá, hogy Hemingway alakját elsősorban nem irodalmi ténykedése tartja még mindig az érdeklődés fókuszpontjában, hanem az a már-már eszményített hedonizmus, ami fiatalok egész generációjának jelentett követendő példát, és izgalmas lehetőségeket.
Sükösd Mihály kimondja Hemingway világa című életrajzi kötetében, hogy az író a szó szoros értelmében véve nem lehetett jó ember, és erre maga Patrick Hemingway is rávilágított már nem egy tévéinterjúban. Ha csak a száraz tényekhez ragaszkodunk, Hemingway négyszer nősült, lényegében következő felesége majdnem mindig szeretőként kezdte, ő maga pedig egyik házasságából ugrott a másikba, miközben ünnepelt íróként persze könnyen szerzett magának nőt, és kortársai beszámolói szerint is hölgyek tucatjai adták kézről-kézre Hemingway hálószobájának kilincsét.
Alakjának velejárója egyfajta az élethez való felelőtlen hozzáállás is, gyermekeit, feleségeit és barátait zokszó nélkül hagyta hátra az Egyesült Államokban, hogy afrikai szafarikon vegyen részt (ide egyébként fiai is többször elkísérték), vagy épp bekapcsolódjon a világháborúba, ahol Robert Capa Kissé elmosódva című háborús beszámolója alapján akadt pillanat, amikor vészesen közel került a halálhoz. Ebből a magatartásból fakadnak betegségeinek, és sérüléseinek szinte beláthatatlanul hosszú listája: túlélte a vérhast, a lépfenét, tüdőgyulladást, alkoholizmusa miatt magas vérnyomástól és cukorbetegségtől sújtottan élt, egy mozsárágyú kis híján letépte a lábát, kétszer zuhant le repülőgéppel, betört a koponyája, és megégett a teste a balesetben, és túlélt három autóbalesetet is.
Ez a lázadó hozzáállás a mítosz igazi alapköve. Hemingway amerikaiként Kubába költözött, Fidel Castroval barátkozott, saját hajójával német tengeralattjárókra vadászott, írótársait hergelte, nem ritkán keveredett részeg verekedésbe, ha álláspontját másképp nem tudta érvényre juttatni, ha pedig valaki nem értett egyet vele, vagy megsértette egy nem kívánatos kritikával, azzal vélhetően többet az életben nem állt szóba.
Sükösd is megjegyzi, hogy bár Hemingway kétségtelenül nem lehetett jó ember, kiváló művész volt abban az értelemben, hogy mindig éberen figyelt. Figyelte a környezetét, az embereket, kortársai szerint úgy tűnt, mint aki már fejben fogalmazza élményeit a következő írásába, és bár irodalmi témái, a bikaviadalok, az afrikai vadászatok, vagy a háborús kalandok, és a féktelen ivászat mára alaposan megkoptak, és olykor nehézkessé teszik regényeinek olvasását, az elvitathatatlan, hogy tűpontos megfigyelései máig élővé és lélegzővé teszik ezeket a műveket.
Hemingway 1934-ben írt egy listát, fiatal, feltörekvő íróknak címezve olyan műveket szedve csokorba, melyek őt magát megtanították az írói mesterségre, ám az általa teremtett puritán és egyszerű, ám rendkívül hatásos módszertan szintén megannyi későbbi, neves szerzőre volt hatással. A teljesség igénye nélkül fontos hatásaként jelöli meg a Nobel-díjas írót Stephen King, Jack Keroauc, John Updike, Cormac McCarthy, Chuck Palahniuk vagy épp Paul Auster.
Hemingway legtöbb regényét már életében megfilmesítették, így járt a Búcsú a fegyverektől, az Akiért a harang szól, Az öreg halász és a tenger, vagy A Kilimandzsáró hava, melyekben a kor legnagyobb hollywoodi sztárjai tették tiszteletüket, mint Spencer Tracy, Gary Cooper, Burt Lancaster, vagy Gregory Peck, és nagyjából fél tucat ingadozó minőségű, és életének különböző időszakait bemutató életrajzi film, és három tucat életrajzi kötet készült róla.
Ezt az egyetemi művészettörténet tanárom fogalmazta meg, és ebben az egy mondatban tetten is érhető Ernest Hemingway egész élete. Abban a korban, melyben ő élt és alkotott, nem lehettél egyszerre férj és példás családapa, és a század egyik legnagyobb hatású írója egy személyben, de ez még nem is definiálja tökéletesen a törekvéseit. Hemingway hitt benne, hogy az írónak nem elég a fantázia, hogy látnia, átélnie szükséges mindazt, ami később a regényei oldalaira kerül, máskülönben amit tesz, nem több egyszerű hazugságnál.
A hazugság pedig a gyávaságból fakad, ő maga pedig egész életében irtózott tőle, hogy valaha is gyávának bélyegezzék, így bár nem gondolom, hogy élete bármilyen szempontból is követendő példa lehet, de éppen amiatt, hogy mindig a dolgok elébe ment, hihetetlenül érzelmes, és mindenekelőtt hiteles krónikásává vált a XX. század első felének. Ahogy a Francis Macomber rövid boldogsága című novellájában írta: „…bátor ember háromszor ijed meg az oroszlántól: egyszer, amikor megpillantja a nyomát, egyszer, amikor meghallja a hangját, és egyszer, amikor szemközt találja magát vele.” Ő utóbbi volt, mégsem futamodott meg.
Ha pedig már azt mondtam, Hemingway élete milyen részletesen dokumentált, akkor álljon itt egy kis galéria, ami jól szemlélteti miként élt a „Papa”.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A francia Harry Potter szériája magyarul is teljes.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
Ma ünnepel a modern horror brit fenegyereke, aki óriási hatást gyakorolt a popkultúrára.
A vén mufurc, a rendmániás fociedző(nő) meg az őrült nagyi (és a többiek)
Izgalmas életpályák, eltitkolt személyazonosságok, kalandos pályafutások.