
- Kovács Krisztián
- 2022. április 19. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
A 2012-ben elhunyt világhírű sci-fi író, Harry Harrison egyszer azt mondta: „Alfred Bester kétségkívül egyike volt azon maroknyi írónak, akik feltalálták a modern sci-fit.” Egy ennyire sokrétű, és a XX. század második felében ilyen intenzíven fejlődő műfaj esetében egy ehhez hasonló kijelentés mondhatni Jules Vernéhez, vagy H. G. Wells-hez hasonlatossá teszi a szerzőt, ugyanakkor létjogosultságát bizonyítja, hogy bár e kijelentés óta évtizedek teltek el, manapság az olyan neves írók, mint Neil Gaiman, Stephen King, John Scalzi vagy William Gibson is lépten-nyomon igazolja, hogy Harrison nem tévedett, Bester köpönyegéből ugyanis számos alzsáner későbbi jellemzői bújtak elő.
Pedig kevesen váltak egy komplett műfaj alakítóivá kevésbé nyilvánvaló módon, mint a tősgyökeres New York-i Bester, aki fiatalon sokkal inkább a sportban mutatott tehetséget, 1935-ben a Penn Quakers futballcsapatában játszott, de kortársai szerint vívásban még ennél is ügyesebbnek tűnt. Tulajdonképpen a fantasztikummal való első kapcsolata felesége, Rolly Goulko, aki 1936-os házasságkötésük időszakában már rendszeres szereplő volt a Broadway-n, de számos rádiós produkcióban is feltűnt, így ő adta a hangját Lois Lane-nek a Superman kalandjai legelső rádiójátékában is.
Alfred Bester: Tigris! Tigris!
Rolly és Bester 48 évig, Rolly 1984-es haláláig voltak házasok, és a férfi sosem tagadta, mennyi mindent köszönhet szerető és hűséges felesége hatásának. Házasságkötésükkor Rolly keresett jobban, Bester mindössze 25 éves volt, PR-asszisztensként dolgozott, és felesége hatására először fordult érdeklődése a tudományos-fantasztikum felé. Első novellája a műfajban 1939. áprilisában látott napvilágot a Thrilling Wonder Stories magazinban, a következő években pedig John W. Campbell egyik kedvence lett, így folyamatos publikálási lehetőséghez jutott a kor talán legfontosabb és legnívósabb lapjában, az Astounding Science Fiction-ben. 1942-ben ismerősei révén bekerült a DC Comics szerkesztőségébe, ahol többek közt a Superman-sorozat írójaként dolgozott, és besegített a Zöld Lámpás kalandjaiba is, többek közt ő alkotta meg az egyik legnépszerűbb antihőst, Solomon Grundy-t is.
Bester örök útkereső volt, mindössze négy évet töltött a képregényiparban, aztán átnyergelt a rádiós játékok forgatókönyvírói tisztjéhez, ezekben az években átmenetileg mellőzve a sci-fi írói tevékenységét. Csak 1950 elején tért volna vissza az Astounding-hoz, ám akkoriban John W. Campbell kedvence már L. Ron Hubbard volt, akinek segített terjeszteni a Dianetika című könyvében megfogalmazott szcientológiai tanait is. Bester olvasta a könyvet, és marhaságnak tartotta, ezért nem is adott több novellát Campbell-nek, és átigazolt a Galaxy Science Fiction-höz. A lap főszerkesztője, és jóbarátja, Horace Leonard Gold dobta fel először az ötletet Besternek, hogy miért nem próbál hosszabb lélegzetvételű történetet alkotni.
Alfred Bester (1913-1987)
Bester 1951-1952-ben írta meg Az arcnélküli ember című első regényét, melyet nem véletlenül barátjának, Goldnak ajánlott, és ami a XI. Worldcon találkozón 1953-ban elnyerte a frissen alapított Annual Science Fiction Achievement Award kitüntetést, azaz a legelső Hugo-díjat. Bester művészete lendületet kapott, a szerző pedig a díjjal járó honorárium, valamint következő műve, a szépirodalmi Who He? eladási mutatói és jogdíjai okán végül úgy döntött, hogy feleségével egy időre Európába teszik át székhelyüket, így a következő években megfordultak Angliában és Olaszországban is. Bester még Londonban kezdett dolgozni következő regényén, de végül Rómában fejezte be azt. A művet Poon Lim, egy kínai tengerésztiszt második világháborús története ihlette, aki 133 napos töltött egy tutajon az óceán közepén, miután hajóját elsüllyesztették.
A mű eredetileg ezen a címen először az Egyesült Királyságban jelent meg 1956. júniusában könyvalakban, aztán négy részletre bontva az Egyesült Államokban, a Galaxy magazinban is, ott azonban a meglehetősen allegorikus, és egy 1794-es William Blake költeményt alapul vevő címet megváltoztatták a könnyebb érthetőség és eladhatóság miatt The Stars My Destination-re.
Az inspiráló feleség, Rolly
Bester műve kezdetben vegyes kritikákat kapott, Damon Knight szerint a regény „rossz ízléséről, következetlenségéről, irracionalitásáról és ténybeli hibákról” szól, de legalább a finálé „groteszken megindító”. Persze akadtak kortársak, akik már ekkor értékelték a Tigris! Tigris!-t, köztük Samuel R. Delany, aki a „legnagyobb önálló SF-regénynek” nevezte, Robert Silverberg és Michael Morcock szerint pedig örök helye van minden idők 10 legjobb science fiction műve közt. Mikor 2011-ben a műfaj még élő nagy öregjeit a kedvenc regényeikről kérdezték, Morcock és William Gibson is abszolút favoritjaként hivatkozott rá. Később aztán Neil Gaiman az 1999-es kiadás előszavában azt írta, hogy mindenki, aki valaha cyberpunkot írt hatalmas köszönettel tartozik Bester regényének, Stephen King pedig több művében is hivatkozott rá, köztük a 2006-os Lisey történetében, de 1978-as Éjszakai műszak című novelláskötetében komplett novellát is szentelt neki.
Emellett Bester műve az egyik első sci-fi regény volt, mely férfi szerző tollából ilyen erős női karaktert rendelt a főhős mellé, aki önmagában is megállta volna a helyét, és akkor még nem beszéltünk Gulliver Foyle páratlan jellemfejlődéséről, aki harmadosztályú segédgépészből válik mondhatni a bosszú legyőzhetetlen angyalává, változásai pedig még saját narrációján és párbeszédein is világosan érezhetők.
A Tigris! Tigris! első angol kiadása
Howard Chaykin és Byron Preiss 1979-ben a Baronet Publishing kiadásában készített belőle képregényadaptációt, de a teljes anyag a kiadó csődje miatt végül csak 1992-ben a Marvel égisze alatt jelenhetett meg, míg a BBC 4 1991-től kezdte sugározni a regény rádiójátékátiratát. A filmadaptáció kapcsán számtalanszor felmerült a feldolgozás ötlete, de a regényt legalább annyira megfilmesíthetetlennek vélték, ahogy Frank Herbert Dűnéjét, vagy az Alapítványt Isaac Asimovtól. A jogok egyébként Richard Gere-nél voltak, aki nem sokkal a Micsoda nő sikere után szerezte meg őket, mert ez volt a kedvenc regénye, és úgy tervezte, ha tető alá tudja hozni, ő keltené életre a főszereplőt is. A projektet végül egyetlen stúdió sem vállalta, noha konceptartok készültek hozzá, és Paul W. S. Andersont emlegették rendezőként, aki azonban végül inkább a Halálhajó című filmre mondott igent.
Szépirodalmi és ismeretterjesztő magazinoknál dolgozott, majd az 1960-as években televíziós sorozatokon, és csak a 60-as évek közepén írt újra fantasztikus novellákat, a következő regénye pedig csak 1975-ben jelent meg, és bár még 80-as évek elején is publikált két sci-fit, ezek egy része visszhangtalan maradt, és a legtöbb kritikus egyébként is 1956-ig, a Tigris! Tigris! megjelenéséig datálja szórakoztatóirodalmi pályafutását. Tulajdonképpen ez elég is, a regény ugyanis a megjelenése óta eltelt 66 évben mit sem veszített fényéből, a szöveg abszolút nem kopott, és ötletei a mai napig frissnek és izgalmasnak hatnak, stílusa pedig közel utánozhatatlan.
Az arcnélküli ember a Galaxy magazinban
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A francia Harry Potter szériája magyarul is teljes.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
Ma ünnepel a modern horror brit fenegyereke, aki óriási hatást gyakorolt a popkultúrára.
A vén mufurc, a rendmániás fociedző(nő) meg az őrült nagyi (és a többiek)
Izgalmas életpályák, eltitkolt személyazonosságok, kalandos pályafutások.