• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

Képregény

  • 2020. május 15. | Becsült olvasási idő: 7 perc

A képregények hajnala – A „Sárga kölyök” története

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Napjainkra a képregény, mint műfaj nemcsak, hogy elfogadott, de szerves részét képezi generációnk popkultúrájának. A szuperhős képregények, a mangák mind fontos részét képezik mindennapjainknak, hiszen minden médium területére betörtek. Legyen szó filmekről, sorozatokról, videojátékokról, a különböző merchandise termékekről nem is beszélve.

De vajon honnan is eredhetnek a képregények? Mik segítették a képregényt, mint műfajt? Mi vezette el odáig, hogy manapság már a kilencedik művészeti ágként hivatkoznak rá? Milyen volt az élet Stan Lee és a modern képregényipar, a szuperhőskalandok, és maszkos igazságtevők korának eljövetele előtt.

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

Vissza a kezdetekhez!

Mindannyian emlékszünk gyerekkorunk képregényeire, mint az Asterix, Lucky Luke, Superman, Batman, Garfield és még sorolhatnám a rengeteg művet, ami az elmúlt több mint 100 évben született. Vajon, hol keressük ezek eredetét? Hisz azt oly kevesen tudják és gyerekkorunk emlékei is megtréfálnak azzal kapcsolatban, milyen régi is lehet maga a képregény.

A képregényeknek számos eredete van, mind dátumi, mind földrajzi vonatkozásukat tekintve. Már a 20. században is erőteljesen jelen volt a képregények előfutára a karikatúra. Számos nemzet használta ezeket az egy paneles képeket, melyeken jellemzően az alkotók gúnyolódásukat, nemtetszésüket fejezték ki az éppen aktuális politikai, hadi vagy éppen gazdasági helyzetben. Ezek egyszerűek voltak és mindenki tudta mit szeretnének átadni, azonban mégsem voltak képesek nagyobb tartalom, illetve mélyebb eszmefuttatás átadására. Célja részben a polgárpukkasztás volt. Később részben ez alapján született meg az első, mai értelemben vett képregény őse a Yellow Kid vagyis a Sárga kölyök karaktere.

A Yellow Kid első száma 1895. február 17-én jelent meg Richard Felton Outcault keze által a New York World című lap hasábján. Outcaultnak már volt tapasztalata e téren, hiszen előtte Thomas Edison műhelyében készített tervrajzokat és előszeretettel alkotott karikatúrákat is szabad idejében. A „sárga kölyök” azonnal berobbant az amerikaiak életébe és jelentős változásokat hozott sok területen. A „Sárga kölyök” azonban megtévesztő, hiszen gyakran hivatkozunk rá, de valójában Hogan’s Alley képregényben jelent meg, majd később kelt önálló életre.

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

Hallottál már a kölyökről? Az első sárga képregényhősről?

A Yellow Kid több szempontból is a képregény médiumának induló darabja. Egyfajta átmenetet képez a karikatúrák és a képregények között. A sárga kölyök karaktere mindenképp megragadta a tekintetet, ahogy egy mezítlábas kopasz és csak egy sárga kabátot viselő komisz hőstől azt elvárhatnánk. Elmondhatjuk, hogy ő volt az első igazi képregényhős, messze megelőzve korát. Akkoriban még nem volt kiforrva a mai képregények jellegzetes felépítése sem, minden oldal egy panelt jelentett, ahol szinte egybeolvadva az újsággal illusztrálták az éppen aktuális kalandot. A legtöbb szöveg tárgyakon jelent meg vagy éppen a „sárga kölyök” kabátján íródtak hősünk belső gondolatai, a szöveg, ami a kölyök hangját képezi, az szintén a fejlődéstörténet része.

A Yellow Kid önmagában egyfajta képregény evolúciót ír le, mivel ahogy a képregény egyre népszerűbb lett, úgy fejlődött ő maga is. Először csak a már korábban említett egy paneles rendszer helyét vették át a több paneles oldalak, ahol már a panelek alatti részen, megjelent a hős saját szövege is. Ezáltal létrejött egy teljesen új formai típus, ami annak köszönhető, hogy a már képregényként funkcionáló alkotás teljesen el tudta határolni magát minden egyéb formulától. Eddig a pontig, szinte csak illusztrációként működött, amit az olvasó megnézhetett az olvasott szöveg mellé. A fejlődés menetében felfedezhetünk más érdekességet is, mégpedig az első szövegbuborékokat. A képregény elején kizárólag állatok megszólaltatására szolgál, de már ez is egyfajta elhatárolódás a szöveg és a kép funkciói között, vagy ép azok összeolvadása. Ezt későbbi képregényekben már a karakterek és nem csak az állatok megszólaltatására is felhasználják, ami által létrejön a már ma is ismert képregény struktúra.

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

Örök fiatalság és önállóság!

A kölyök története azonban ezzel közel sem ér véget. Az első megjelenést követően ugyanis a képregény később új gazdára talált. Az akkori tulajdonos William Randolph Hearst, akié a New York Journal volt, átszerződtette Outcaultot, ezáltal a Truth magazinban is szerepelt a sárga kölyök és ez az, ami igazán érdekessé teszi eme rejtélyes képregény helyzetét. Az eredeti alkotó, habár átvándorolt másik céghez, a jogok a New York World tulajdonában maradt. Az újság fel is bérelt Outcault helyére egy másik alkotót George Luksot, aki szintén a Yellow Kid képregényekkel dolgozott. Ezzel megszületett a világ első teljesen önálló képregénye, jobban mondva életre kelt önálló képregénye.

Az alkotótól teljesen elszakadva szabad termékként funkcionált. Napjainkban nem meglepő, hogy az alkotás elszakad az alkotótól, hiszen számos példát találunk minden területen, mint például a Star Wars vagy a DC/Marvel fanfictionök, ami jelentős részét képezik egy merchandisenak. Így tehát elmondhatjuk, hogy a Yellow Kid nem csak a formai alapjait helyezte le a képregénynek, de mint szellemi tulajdon is teljesen új ajtókat nyitott az alkotók felé.

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

A reklám helye

A Yellow Kid képregény önállóságával megszületett a merchandise elődje is. Az államokban annyira népszerű jelenség volt, hogy nem is maga a képregény, hanem annak mellékterméke, a marketing jelentette az alkotók számára az igazi bevételt, hiszen amíg azokra volt kereslet, addig a képregényekre is. Hősünk a századvégi marketing céltáblájává vált, a neve és a képe ott volt szinte mindenen, hirdetőtáblák, gyufák, cigaretták, konzervek és még sok más árun, amit a gyártók el szerettek volna adni.

Így szintén egy új aspektusát mutatta meg a mű, hiszen napjaink merchandise termékei innen eredeztethetők vissza, igaz maga a fogalom a köztudatba a jóval később épült csak be, még az első Star Wars-éra idejében, mikor is a filmhez tartozó termékek hamarabb jelentek meg, mint maga az alkotás. A századfordulón még csak apró jelét mutatta ennek a fogalomnak, de már ebből is láthatjuk, hogy mindaz, amit ma természetesnek vélünk, valójában milyen furcsa és hosszú folyamat szülötte.

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

A Sárga kölyök története /Forrás: www.lambiek.net/

Egyszer fent, egyszer lent!

A Yellow Kid viszonylag rövid életutat tudhatott magáénak, hiszen mindössze 3 évig, vagyis 1895. februárjától egészen 1898. januárjáig jelent meg. Azonban nem ez volt az utolsó szereplése. Az eredeti alkotó, Outcault reflektálva önmagára búcsúztatta el legendás karakterét. Az 1898 májusában megjelenő „Casey Corner kids dime museom” lapjain, ahol láthatjuk a kölyköt, szakállal az arcán és szatírikus megjegyzésével a ruháján, „Istenem, megvénültem mire megcsináltam ezt a kollekciót!”

Részben az alkotó, részben az aktuális nemzetközi helyzet sem kedvezett a sárga kölyök pályafutásának, hiszen 1898-ban tört ki a spanyol-amerikai háború, amely bár nem tűnhet relevánsnak, azonban hősünk rikító sárga kabátja, ami a spanyol zászló nagy részét kitölti, mégis rossz érzéseket keltett a hazafias amerikaiakban. Született később szintén az eredeti alkotó keze által egy hasonló képregény is, a Buster Brown, ami szinte ellentéte volt a sárga kölyöknek, de le se tagadhatta, hogy honnan is ihletődött a főhős, hiszen számos külső jegyében is hasonló karakter, mint kabátos főhősünk.

Kapcsolódó cikkek

Tom Hanks nem látja olyan borúsan a filmek jövőjét

Készülő szuperhősfilm kulisszái mögé vezet Tom Hanks új regénye

A kétszeres Oscar-díjas színész nem először kirándul az irodalom terepére.

Tét nélküli kísérletnek indult, márkanév lett belőle – 60 éves Pókember

1962 nyarán jelent meg először Peter Parker a Marvel paneljei közt.

Augusztusban érkezik Neil Gaiman Sandman-képregényének adaptációja

Morpheus először a Netflixen teszi majd tiszteletét nyár végén.

H. P. Lovecraft borzalmas teremtményei festményként megelevenedve is félelmetesek

A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Bezárt az Ectopolis Magazin!

    4,5 év működés után az oldal nem frissül tovább.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. június 22.

    Tét nélküli kísérletnek indult, márkanév lett belőle – 60 éves Pókember

    1962 nyarán jelent meg először Peter Parker a Marvel paneljei közt.

    • 2022. május 5.

    Könyvön kívül, panelen belül – 7 világhírű író, akik kipróbálták a képregényírást

    Bestsellerszerzők a kilencedik művészet képviselői közt.

    • 2022. április 13.

    Albert Camus képregényben? – Így ismertesd meg a francia klasszikust az ifjúsággal

    Avagy ilyen egy közel tökéletes adaptáció.

    • 2022. március 3.

    Tintin atyja képregénybe foglalta a teljes XX. századot – 115 éve született Hergé

    Avagy a cserkész, aki a képregénytörténet egyik legnagyobb sikerét aratta.

    • 2022. január 27.

    A magyar srácok, akik ütőképesen ötvözték a popkultúra két kifulladt sablonját

    Itt az ideje támogatni egy vásárlással a magyar alkotókat.