- Kovács Krisztián
- 2021. május 12. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
Jómagam a 90-es éveket, vagyis általános iskolás korom nagyobbik részét a képregények bűvöletében töltöttem, számolatlanul hordtam haza a buszmegálló melletti újságárustól az anyámtól kapott pénzen vásárolt, havonta megjelenő Semic Interprintes lapokat, Pókember, az X-Men, Robotzsaru, vagy Superman és Batman kalandjait tartalmazó, rossz minőségű papírra nyomott darabjait. Azt gondoltam, ennél nincs is tovább, a DC és a Marvel a lehető legtöbb, amit képregény címszó alatt elkövethet alkotó ember. Aztán valahogy – őszintén szólva, már nem emlékszem, pontosan miként – megismerkedtem egy sor Kockás magazinnal, és rajta keresztül a francia és belga képregények szemkápráztató világával.
Ha azt kérdezitek, miért vagyok rajongója a kissé bugyutácska történetekkel, és elavult sci-fi toposzokkal operáló Valerian & Laureline képregényeknek, elég, ha annyit felelek, az egyik örök kedvenc sci-fi filmem a Tiltott bolygó, a fiatal Leslie Nielsennel a főszerepben 1956-ból. Nem tudom, honnan hozom magammal a feltétlen rajongást a retró sci-fi történetek iránt, de engem a mai napig ugyanúgy szórakoztat Thomas Pynchon posztmodern agymenése, David Foster Wallace művészi körülményessége, ahogy Isaac Asimov gyakorlatilag gyerekeknek íródott Űrvadász-ciklusa is. Tudom, furcsa kettősség, de ha ez nem lenne, az ectopolis.hu sem szólhatna ennyi mindenről. És vélhetően nem született volna cikk a valaha volt egyik legnépszerűbb francia sci-fi képregényről sem.
Tudom, idehaza a francia képregények világát javarészt Asterix & Obelix, no meg Lucky Luke jelenti, és bár ezek a figurák is alkalomadtán elszórakoztatnak, mégis messze esnek azoktól a valóban szenzációs, és műfajformáló remekektől, melyek miatt a francia képregényipar ott van a világ elitjében. Tudom, persze, a Marvel-filmuniverzum sikere ismét ráirányította a fókuszt a cég képregényire, melyeken a kultusz eleve felépült, és révbe ért, és talán ennek hatására az érdeklődés mechanizmusa is elkezd úgy működni, mint annak idején a Harry Potter sikerének kapcsán. A varázslótanonc története tökéletes belépőirodalom volt, és javaslom mindenkinek, ha tetszik A csodálatos Pókember, a Prédikátor, vagy az Y – Az utolsó férfi, akkor itt az ideje kiterjeszteni a horizontot.
A francia képregény ízre egészen más, mint a megszokott amerikai stílus, nem kapkod, nem nagyzol, nagyívű történeteket alkot, melyek olykor hosszú-hosszú évtizedekig futnak alig két tucat számot megjelentetve, mégis jóval koherensebb egészet alkotnak, mint a Marvel, vagy a DC sorozatai. Ebbe a sorba illeszkedik a Valerian & Laureline, mely 1967-től 2010-ig jelent meg időszakosan, összesen 21 kötetet megélve, és melynek kiadását részletekben a néhány éve új életre kapó Kockás magazin kezdte meg.
Nem tudom, létezik-e ez a fogalom, de most tegyük fel, hogy igen, a Valerian pedig ennek tökéletesen megfelel. A két téridő ügynök kalandjait bemutató közel 50 oldalas kötetek látszólag fittyet hánytak a tudomány fejlődésére, és ezáltal a sci-fi irodalom változásaira, és sokkal inkább visszanyúltak a XX. század eleji, Jules Verne és H. G. Wells nyomán kisarjadó sci-fi kalandok világához. Az alkotópáros, a már gyerekkorukban is kitűnő barátságot ápoló Jean-Claude Mézières és Pierre Christin alighanem jól döntött, mert ezáltal nem volt semmi, ami fantáziájuknak gátat szabhatott volna, a Valerian pedig nem csupán az ötletekkel bánt rendkívül szabadon, de sikeresen kacsintott ki más műfajok felé is.
A pusztán a jó és a rossz harcáról szóló történetek kibővültek politikai, szociológiai, néprajzi, vagy épp ökológiai szálakkal, és miután a Valerian egyébként is főleg a fiatalabb generációkhoz szólt, ezáltal tudattalanul képes volt átadni valamit az olvasóknak a világunkat működtető mechanizmusok hátteréről.
Ahogy fentebb is írtam, a Valeriantől nem kell tudományos és technológiai fejtegetéseket, mindfuck sztorikat, vagy a műfaj megújítását várni, olyan ő, mint a sajtburger, ami ahhoz kell, hogy épp ne maradj éhesen. Számtalan sablont érint, van itt minden, időutazás, üresbolygó-elmélet, csillagközi utazások, idegen fajok, politikai cselszövések, multiverzumok, naprendszereken átívelő kalandok és nyomozások a lehető legegyszerűbb, mégis igencsak szórakoztatót formában.
A Valerian ennek prototípusa – bár kezdetben igencsak karikatúraszerűen indultak a kötetek, nagyjából a negyedik-ötödik történet táján az egész megtalálta a maga hangját – hiszen rávilágít, hogy itt messze nem a történet maga a fontos, a rajz önmagában is elvinné a hátán az egészet. És ez számtalan francia és belga képregénynél megfigyelhető, mindegy, hogy a Moebius-féle Blueberry hadnagy kalandjairól, vagy éppen Philippe Druillet szürreális agymenéseiről beszélünk.
Ahogy az írásomból nyilván kitűnik, a Valerian persze messze nem tökéletes, sőt, történetét, vázát, vagy karaktereit tekintve meglehetősen távol áll tőle, de mégis annyira szórakoztató, hogy képtelen vagyok ezt felróni neki. És nem csak én vagyok így ezzel, hiszen ne feledjétek, hogy a popkultúra több tucat termékét sorolhatnánk fel, mely ha csekély mértékben is, de merített Valerian ezerszínű világából.
Akad itt a Millenium Falconra hasonlító űrhajó, Watto-hoz hasonló szárnyas lények, Laureline aranybikiben, Han Solo-hoz hasonlóan jégtömbbe fagyasztott Valerian, Jabba palotájának tökéletes mása, és még sok egyéb. Bár az alkotók megpróbálták felvenni a kapcsolatot Lucas-szal, végül az ilyenkor szokásos plágiumbotrány, és kártérítési pereskedés helyett rendkívül intelligens és stílusos módon saját terepükön intettek be neki, ahogy az alábbi képen is látszik.
Sajnos magyarul alig-alig érhető el Valerian történet, pedig már csak popkulturális hagyatéka és kultikus státusza miatt is megérdemelné. Szerencsére a Kockás magazin igyekszik behozni némi lemaradást, és bár sajnos így nem önálló kötetben érkeznek hozzánk a téridő ügynökök történetei, adjunk hálát, hogy egyáltalán olvashatjuk őket magyarul. Ugyanakkor néhány éve gyűjteményes kötetben, angolul is újra kiadták Valerian történeteit, amerikai könyrendelő oldalakról pár ezer forintért gyönyörű, keményfedeles kiadásban beszerezhetőek. Ha szeretnétek nosztalgiázni egyet egy felhőtlen sci-fi kalanddal, nem hiszem, hogy létezik jobb választás Valerian és Laureline retro történeteinél. Ha George Lucas-nak bejött, nekünk miért ne jönne be?
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
1962 nyarán jelent meg először Peter Parker a Marvel paneljei közt.
Bestsellerszerzők a kilencedik művészet képviselői közt.
Avagy ilyen egy közel tökéletes adaptáció.
Avagy a cserkész, aki a képregénytörténet egyik legnagyobb sikerét aratta.
Itt az ideje támogatni egy vásárlással a magyar alkotókat.