- Benke Éva
- 2020. június 24. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc
Pilcz Roland a Kalyber Joe képregények után egy retro hangulatú kalandtörténetbe kalauzol el minket, ahol a kissé kotnyeles mindenes, Yorn Kayrah Xemovrah egy eltűntnek hitt ereklye nyomába ered. Kacifántos nevű főhősünket – akit az egyszerűség kedvéért szólítsunk csak Kaynek – nem cukorból faragták, ám ez a kaland még neki is húzósnak bizonyul, hiszen az elveszett kincs nem csak az ő életét forgatja fel fenekestül, de talán még az emberiség történelmét is átírhatja.
Pilcz Roland neve valószínűleg nem hangzik ismeretlenül a magyar képregénygyűjtők számára, a legtöbben ugyanis a Kalyber Joe történetek kapcsán már találkozhattak a szegedi fiatalember alakjával. Ez már csak azért is csoda, mert kis hazánkban igazán kevesen dicsekedhetnek el azzal, hogy talpon tudtak maradni egy olyan ingoványos talajon, mint amilyen a hazai képregényvilág is, így már csak ezért is érdemes figyelemmel kísérnünk Roland munkásságát.
Az első és a második rész után idén májusban jelent meg a 3. epizód, amelyben az író-képregényrajzoló-színező-művész tovább fonja Kay történetének kacifántos fonalát – ezúton is köszönöm Roland a csodás füzetkéket.
A kimondhatatlan nevű főszereplő – ha mégis megpróbálnád, ejtsd: Jorn Kéjra Szemovra – történetének első része, A Csapda, amelyre elsősorban bevezető epizódként érdemes tekinteni, amiben megismerkedhetünk a főbb karakterekkel, megízlelhetjük a történet atmoszféráját, és eldönthetjük van-e kedvünk a továbbiakban is elmerülni ebben a kifacsart, önmagát is parodizáló kalandsztoriban. Bevallom őszintén, engem már az első rész magába bolondított, amely azzal ért véget, hogy főhősünk, Kay egy veszélyes ékszerrablás és nyakkitörős motoroshajszát követően Mr. Arsen, a gazdag műkincskereskedő megbízásából az Antarktiszra utazott, hogy megszerezze egy legendás ereklye hiányzó darabját.
A második kötetben – amely a Sötét vizeken alcímet viseli – tovább bonyolódnak a dolgok, ugyanis Mr. Arsen lányát, a roppant csinos Sam-et fogságba ejti a gátlástalan kincsvadász, Mr. Treton, aki épp valahol a Bermuda-háromszög közelében lévő elhagyatott szigeten igyekszik végrehajtani fondorlatos tervét. Hűsünket természetesen kemény fából faragták, így félelmet nem ismerve vág neki a kalandnak, hogy a szőke bombázót meghódítsa visszahozza. Ám mindez egyáltalán nem megy könnyen, – pláne, hogy úgy tűnik, semmi sem az, aminek látszik. Az idén megjelent folytatásban, a Szökésben főhőseink kezdetben kudarcot vallanak, hogy kiszabadítsák Sam-et az ördögi Trenton rejtelmes szigetéről, Kaynek pedig nincs más választása, össze kell fognia Arsen zsoldosaival, ha élve akar kijutni a veszedelmes dzsungelből.
Roland le sem tagadhatná, hogy vérbeli Indiana Jones rajongó, mellesleg nem is akarja, az íróról ugyanis köztudott, hogy gyerekkora óta rajong az ereklyevadász történeteiért.
Bár az utóbbi meglátásomra közel sincs bizonyosság, Kay és Leslie karaktere között tagadhatatlan a hasonlóság, amely külön örömmel töltött el, hiszen a Lőrincz L. László által kitalált nőcsábász rovarbiológus kalandjait 14 éves korom óta hűségesen követem. A két főszereplőben sok a közös vonás: a kalandvágy, a humor, na és a gyengébbik nem feltétlen szeretete, amelyet egy kis lazasággal, vagánysággal és némi egzotikus helyszínnel fűszereznek meg.
A kötetek látványvilága egyszerűen fenomenális, imádtam a szemem legeltetni az aprólékos, élettel teli színvilágon, ahol a kifejező arcjáték is külön szót érdemel, már csak azért is, mert – képregényes tapasztalataimat figyelembe véve – a beszédes mimika viszonylag ritka ebben a műfajban. Roland aprólékosságát pedig mi sem mutatja jobban, mint hogy igazán nagy hangsúlyt fektetett a háttérben megbújó felíratok, tárgyak, szobrok és egyéb apróságok kivitelezésére is. A slusszpoén az egészben pedig az, hogy a hozott Indiana Jones-érzés ellenére Roland egy rendkívül frappáns, önmagában is szórakoztató alkotást tett le az asztalra, amely egy percig sem akar többnek tűnni annál, mint ami – és ezt a szó legjobb értelmében mondom. Kay karaktere nem mellesleg az első percben szimpátiát ébresztett bennem, – és ezzel feltehetően nem vagyok egyedül – a vele való azonosulás egy pillanatig sem jelentett gondot, hiszen a főszereplő kissé naiv, csetlő-botló karakterébe sok olvasónak könnyű beleképzelnie magát.
A harmadik rész végének történései ezúttal is folytatással kecsegtetnek, és én csak remélni tudom, hogy a rejtélyekkel és intrikával átszőtt, kissé retro hangulatú kalandtörténet még jó pár füzetke erejéig velünk marad, hogy még sokáig élvezhessük a stílusos sztori és a már-már filmes érzés nyújtotta szórakozás örömeit.
A csütörtöki nyomozóklub eltűnt tévés személyiség után kutat
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.
Magyarországon ritkán tapasztalható nagyszerű összefogás a kultúráért.
1962 nyarán jelent meg először Peter Parker a Marvel paneljei közt.
Bestsellerszerzők a kilencedik művészet képviselői közt.
Avagy ilyen egy közel tökéletes adaptáció.
Avagy a cserkész, aki a képregénytörténet egyik legnagyobb sikerét aratta.
Itt az ideje támogatni egy vásárlással a magyar alkotókat.