- Kovács Krisztián
- 2021. február 9. | Becsült olvasási idő: 5 perc
Albert Einstein meglép a gombafelhő elől, építőmunkások ücsörögnek egy acélgerendán a New yorki felhőkarcolók építése közben, John Lennon és Che Guevara jammel egy londoni stúdióban, John F. Kennedy ölelgeti Marilyn Monroe-t az ovális iroda ablakában, David Bowie és Lemmy összedugják a fejüket egy fotó erejéig, Salvador Dalí, amint péniszt rajzol egy nő homlokára, Martin Luther King pedig mosolyogva mutatja középső ujját a kamerának. Híres fotók, melyek mind hamisítványok, de legalábbis torzítják a valóságot.
Tudjuk jól, hogy az emberi szájhagyomány, illetve manapság a közösségi oldalak úgy terjesztik el a butaságot, és az egyébként teljesen ártalmatlan átveréseket, mint valamiféle fertőző betegséget. A lenti fotók szinte mindegyik afféle kísérleti szándékkal készült, egy részükről már keletkezésükkor tudva lévő volt, hogy hamisítvány, nem is akart többnek tűnni, ám amint az internet népe felkapta, és elterjesztette, néhány órával később, történelmi szenzációként hivatkoztak rájuk. Nos, igen, ahogy Charles Haddon Spurgeon mondta 1859-ben (és jellemző módon ez az idézet is futott már Winston Churchill és Mark Twain neve alatt is): „A hazugság már félig megkerülte a világot, amikor az igazság még csak a nadrágját húzza.”
Nos, akkor íme:
Albert Einstein jókedvűen biciklizik egy vélhetően nevadai nukleáris kísérleti robbantás helyszínén, háttal az eseményeknek nem is látja az égbe törő gombafelhőt. A fotó kitűnően megragadja az olykor közönyös államvezetői magatartást a nukleáris fenyegetettséggel szemben, Einstein huncut mosolya pedig mintha csak a szovjeteknek szólna, mondván, megelőztünk Titeket. A valóság azonban az, hogy itt két fotóról beszélünk, melyeket ügyes kezek olvasztottak össze.
Ha igaz lenne, úgy kétségtelenül szenzáció, ahogy minden idők egyik legnagyobb hatású zenésze, és a forradalmárok példaképe rövid jammelésbe kezd egy londoni stúdióban. Az igazság azonban az, hogy itt Lennon valójában Wayne Gabriellel, az Elephant’s Memory rockbanda tagjával zenélget, és bár kétségtelenül hasonló a fizimiskájuk Che Guevarával, a nagy duett mégsem jött össze. Egész egyszerűen valaki rámontírozta Guevara fejét Gabriel testére, és lám, kész a hamisítatlanul hamis történelmi ritkaság.
A fotó állítólag az Ovális Iroda ablakában készült. Az mára gyakorlatilag bizonyított tény, hogy Marilyn Monroe-nak és az egyébként is hatalmas nőfaló hírében álló John F. Kennedynek rövid ideig viszonya volt, de ettől ez a fotó még hamisítvány. Az az Alison Jackson készítette, aki kifejezetten történelmi fotók „hamisítására” specializálódott, pusztán természetesen csak érdekesség jelleggel. Monroe-ról és Kennedyről ettől még készült valóban közös kép, de ezen nem fedezni fel semmiféle intimitást kettejük közt.
Két legenda, akik alig két hét különbséggel hagyták itt ezt a világot összeállt egy fotó erejéig. Vagy mégsem? Nos, a helyzet az, hogy bár a kép gyakorlatilag tökéletes, két különböző fotóból vágták össze ügyesen, az eredetin a Motörhead frontembere, Lemmy Kilmister látható még a Hawkwind soraiban eltöltött időszakából, 1972-ből az akkori barátnőjével, így David Bowie az, aki egy másik fotóról került oda.
Elterjedt egy híres fotó, melyen Salvador Dalí egy péniszt rajzol egy nő homlokára, és a művet Pablo Picasso-ként írja alá. Kétségtelenül volt humorérzéke a fotót manipulálónak, de természetesen hamisítványról beszélünk. Az eredeti képen ugyanis Gala szerepel, aki Dalí felesége volt akkoriban, és a világhírű szürrealista művész az Alvó Medúza című művét pingálja a homlokára.
A valaha volt leghíresebb polgárjogi harcos, Martin Luther King nemes egyszerűséggel beint a kamerának, és a fotósnak, mindezt kedélyesen mosolyogva. A tiszteletes persze közel sem így festett az eredeti fotón, mely St. Augustine-ban készült, Floridában, és azért mutatja fel a győzelem V-betűjét, mert akkor tudta meg, hogy a kongresszus elfogadta a legújabb polgári jogi törvényjavaslat módosítását.
És a végére egy nem egészen hamisított, inkább a valóságot némileg torzító fotó, mely alighanem számtalan ember falán ott díszlik ma is, nem hiába, az ember és a városok fejlődésének szimbóluma a látszólag feneketlen mélység felett jóízűen ebédszünetüket töltő munkások portréja. Ezen az egy képen annyi szimbolika bújt meg, hogy összegyűjteni is nehéz: a kapitalizmus fejlődésének megkérdőjelezhetetlensége, a dolgozó ember dicsérete és elismerése, az ember mindenekfelett állóságának diadala. Igen ám, de ha más szemszögből nézzük, egészen mást mutat ez a fotó is. Hogy pontosan ki készítette, arról nincs írásos feljegyzés, a vélemények pedig megoszlanak, ami biztosnak tűnik, hogy valamikor 1932. szeptember 20 és 29. közt lőtte egy tehetséges fotós, és valójában propagandacélokra készítették, mintegy népszerűsítve az épülő Crysler Buildinget. A fotón úgy fest, hogy a munkások egy közel 250 méteres mélység felett egyensúlyoznak vidáman, de a dolog azért ennél árnyaltabb, és bár ezúttal nem konkrét hamisítványról beszélünk, azért ha megnézzük, hogyan festett a környezet, ha hátulról mutatjuk a munkásokat, akkor alighanem máris más fénytörést kap a történet.
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
II. Erzsébet halálával véget ért egy korszak. A világ figyelme a királyi családra szegeződik, mindenki az új uralkodó, III. Károly…
Bantu Stephen Biko élete ma is példamutató és tanulságos.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.