- Magyar Miklós
- 2021. április 29. | Becsült olvasási idő: 6 perc
Ha André Breton „a szürrealizmus pápája”, Victor Vasarely (született Vásárhelyi Győző, 1906-1997) az optikai festészeté, az „op-art”-é. Képlopás volt, van, lesz. Ám olyan szövevényes, máig átláthatatlan, bűnvádi eljárásoktól hemzsegő, valóságos és feltételezett képlopássorozat, mint az akkor már világhírű Vasarely Aix-en-Provence-i korszakában történt, aligha fordult elő a festészet történetében.
Paul Cézanne városához, a dél-franciaországi Aix-en-Provence-hoz közeledve, már messziről feltűnik a colline de Bouffannak nevezett dombon épült Vasarely Alapítvány és Múzeum. A területet a város adományozta a művésznek, míg maga az épület Vasarely magánvagyonából készült el 1973 és 1976 között. A tizenhat, hatszög alakú elemből álló, 87 méter hosszú és 40 méter széles építmény formájában is hangsúlyozza az építészet és a képzőművészet kapcsolatát, és kifejezi Vasarely művészi világát. A Vasarely által megálmodott Alapítványt az akkori köztársasági elnök, Jacques Chirac avatta fel 1976. február 14-én.
1981 és 1992 között az Aix-Marseille III egyetemének rektora, egyben az Aix-en Provence-i Jogi Kar dékánja, Charles Debbasch volt a Vasarely Alapítvány elnöke. A művész halála után felesége, Claire és az örökösök egy jogi eljárás során megfosztották Debbascht funkciójától, és feljelentést tettek ellene okirathamisítás, hárommillió frank (450.000 euro) és több festmény eltulajdonításának vádjával. 1994 novemberében a rendőrök le akarták tartóztatni a dékánt az egyetemen. Ezt elkerülendő, Debbasch felöltötte dékáni talárját, és abban állt ki az intézmény kapujába. Ezzel megakadályozta letartóztatását, ugyanis az egyetemi autonómia védte a hivatalukat gyakorló egyetemi méltóságokat.
Ám ezzel a történet nem ért véget. 1994. november 27-én Gallo bíró elfogatási parancsot adott ki, és ezúttal Debbasch a következő év február 15-ig előzetesben maradt a Baumettes nevű börtönben. Hosszas jogi procedúrák során végül 2005. május 11-én két év börtönre ítélték − amelyből egy év felfüggesztett volt −, valamint egymillió ötszázezer euro megfizetésére, és öt évre megfosztották jogainak gyakorlásától. Az igazságszolgáltatás elől Debbasch a nyugat-afrikai Togóba menekült, ami megmentette a börtöntől, mivel az országnak nem volt Franciaországgal kiadatási egyezménye. Togo állampolgára lett, aminek előzménye az volt, hogy 1990-től először az őrmesterből katonai puccsal hatalomra kerülő és magát tábornokká kinevező Eyadéma Gnassingbé, utána pedig fia, Faure Gnassingbé elnök jogi tanácsadójaként tevékenykedett.
Debbasch sohasem nyugodott bele az ítéletbe, és húsz év huzavona után 2014. május 27-én a Párizsi Fellebbviteli Bíróság megszüntette ellene az eljárást a képek eltulajdonításának ügyében.
Togo információs felületén, a republicoftogo.com-on olvasható egy hosszú, 2015. november 6-án kelt írás, amelyben a szerző védelmébe veszi az „ártatlanul elítélt” Charles Debbascht. A cikk azzal kezdődik, hogy 1981-től a Vasarely Alapítvány Debbasch dékánnak köszönhetően „jótékonyan és kiegyensúlyozottan” működött. A továbbiakban „Vasarely mohó örökösei” médiahadjáratot indítottak Debbasch ellen, „minden rosszat elmondva róla, jóllehet azok a panaszok, amik elhangzottak, a Vasarelyek bűntényei voltak.” A cikk szerzője az Edouard Balladur által vezetett kormányt marasztalja el, amely 1993 decemberében „utasítást adott Debbasch dékán megvádolására.”
Hetvennyolc éves korában Charles Debbasch elérkezettnek látta az időt, hogy bosszút álljon a rajta esett „sérelmeken”. Az Éditions de Moment kiadónál megjelentette A L’affaire Vasarely. Art, mensonges et manipulations (A Vasarely-ügy. Művészet, hazugság és manipuláció) című könyvét. Ebben az amerikai szappanoperához, a Dallashoz hasonlítja a Vasarely-képek történetét, amennyiben a pénz felülírta az érzelmeket.
2008. június 20-án Vasarely menyét, a 61 éves Michele Taburno-Vasarelyt tetten érték, amikor egy chicagoi műkereskedő raktárából 575.000 dollár értékű Vasarely-festményeket akart elvinni. A dolog előzménye, hogy az asszony négy évvel azelőtt letelepedett Chicagoban, és megismerkedett egy Thomas Monahan nevű műkereskedővel, akire tizenöt Vasarely-festményt bízott. Egy idő után a képek tulajdonosaként kérte a festmények árát, majd amikor a műkereskedő még a képek közelébe sem engedte az asszonyt, az egy lakatossal felnyittatta a zárat, hogy egy másik raktárban helyezze el a műkincseket.
Ugyanakkor feljelentést tett a műkereskedő ellen, aki időközben galériájába szállíttatta a képeket. Itt foglalta le azokat a rendőrség, és elrendelte visszaszolgáltatásukat jogos tulajdonosának. A dolog pikantériája, hogy a galéria tulajdonosa Vasarely unokáját, Pierre Vasarelyt, a vagyon legális örökösét nevezte meg a történtek felelősének.
Az örökség nagy részének nyoma veszett, ugyanis a Vasarely által az Aix-en-Provence-ban létrehozott Alapítványra hagyott 1300 mű nagy része eltűnt, miután egy döntőbírósági határozat 1995-ben felosztotta a képgyűjteményt a művész két fia és Michèle Taburno-Vasarely között, akik egymást vádolták a képek ellopásával. Vasarely menye így védekezett a lopás vádjával szemben: „Ez teljesen igazságtalan, (…) Most engem vádolnak az Alapítvány képeinek ellopásával, holott ez fizikailag képtelenség, mivel nem is voltam akkor Franciaországban.”
A Párizsi Elsőfokú Bíróság 2014. december 31-i határozatában arra kötelezte Michèle Taburnót, hogy a férje halála után az Egyesült Államokba szállított kétszáz Vasarely-művet juttassa vissza a Vasarely Alapítványnak. Az asszonynak ugyanakkor kártérítést kellett fizetnie a művész fiai számára az engedélyük hiányában eladott képek után. „A bíróság elrendelte, hogy a képek kerüljenek az Alapítvány birtokába, annak a személynek a kezei közé, aki tizenkét év óta üldöz. Ez elfogadhatatlan” – jelentette ki Michèle Taburno. Vasarely unokája, Pierre erre így válaszolt: „Felháborító, hogy nem tesz eleget a jogerős bírói ítéletnek.”
A szomorú történések után örömteli volt ötven év után először látni Vasarely 300 képének, szobrának és dokumentumoknak retrospektív kiállítását a párizsi Pompidou Központban 2009. február 6. és május 6. között, Victor Vasarely, Partage des formes (Victor Vasarely, a Formák megosztása) címmel.
Elmondja véleményét a megszűnő postai szolgáltatásokról is.
Avagy kik és miért nem kértek a Francia Becsületrendből.
Albert Camus élete csupa izgalom, melyet most az Ectopolis szerzőjének út kötete segít megérteni.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.