- Kovács Krisztián
- 2022. január 28. | Becsült olvasási idő: 6 perc
Bár a vélemények a mai napig megoszlanak, abban azért a legtöbb szakember egyetért, hogy a művészet bölcsője kétségtelenül Európa, kiegészülve a Távol-Kelettel, és hacsak nem bizonyos törzsi művészeti formákról van szó Dél-Amerikából, Afrikából, vagy az óceániai szigetvilágból, akkor biztosan állíthatjuk, hogy a XX. század elei amerikai művészek is kétségtelenül az európai mesterek művészetéből, módszertanából, technikáiból inspirálódtak elsősorban, ezek a hatások pedig a legtöbbjük műveiben tetten is érhetőek.
A második világháború után azonban sok minden alapjaiban változott meg az amerikai kultúrában, és ez tulajdonképpen annak minden szegmensére igaz. Az 50-es évektől virágzott a beat mozgalom az irodalomban, a filmek szembesítették társadalmukat az amerikai álom bukásával, a zene hangosabb, és agresszívebb lett, egy wyomingi születésű festőművész pedig egyedi technikáival azon dolgozott, hogy az új amerikai képzőművészeti mozgalmakat minél inkább eltávolítsa az európai gyökereitől.
Ahogy gyakorlatilag minden XX. századi amerikai művész Norman Rockwelltől Roy Lichtensteinen át Richard Estes-ig bezárólag, úgy az 1912-ben Wyomingban született Jackson Pollock is kezdetben az európai mesterek munkáinak hatását szívta magába. Pablo Picasso pointilista művei, a spanyol Joan Miró az 1920-as években jellemző klasszikus szürrealista alkotásai, és az utóbbi munkáival jelentős párhuzamot mutató amerikai muralista művész Thomas Hart Benton nyomdokain járt, mely kiegészült a korai Salvador Dalí festmények hatásával, és az olyan képzőművészek törekvéseivel, mint amilyen Man Rey volt.
Pollock második világháború előtt született munkái még csak nyomokban tartalmazták a későbbi absztrakt expresszionista művészeti világképét, a szürrealizmus a stílusában még meglehetősen direkten jelent meg, kiegészülve szexuális és mitológiai tartalmú témákkal, melyek később – leginkább Lee Krasnerrel kötött házassága után, és a nő feltétlen támogatására – valami jóval súlyosabb, és egyedibb tartalommal töltődtek meg.
Pollock a 40-es években feleségével házat vásárolt Long Island-en, melyhez tartozott egy pajta, tágas tér, melyben a festő szerint a mű lélegezni tudott, és ami nem mellesleg számára is tökéletes teret adott az új technikák kikísérletezésére. Ekkoriban botlott bele az ukrán származású amerikai művész Janet Sobel munkáiba, akitől a csepegtetési technikát is elsajátította.
Pollock technikája a spontaneitás mintaképe, a folyékony festéket csöpögtette, fröcskölte, olykor fecskendőből spriccelte a vízszintesben, pajtája talajára terített vászonra. A gigászi vásznak lehetővé tették, hogy mind a négy oldalról megközelíthesse a művet, olykor újabb és újabb nézőpontokat fedezve fel, nem ritkán pedig a festékhez homokot, üvegtörmeléket, vagy bármilyen egyéb épp rendelkezésre álló anyagok kevert, melyeket egészen új textúrákat hoztak létre. Sokan úgy hitték, hogy Pollock saját ösztönös énjét hívta elő alkotás közben, de ő maga többször is megerősítette, hogy mielőtt egy-egy festménynek nekiállt, megközelítőleg már összeállt a fejében annak koncepciója, a spontaneitás sokkal inkább abban öltött testet, hogy ezeket az előzetes, és egyébként is felületes terveket a műnek alárendelve bármikor felrúgta.
Pollock magát a művet helyezte a középpontba, ezért minden a néző számára „hátráltató tényezőt” igyekezett kiiktatni a képből. Nem hiába határolódott el az emberalakok és ismert formák ábrázolásától, hisz tudta, hogy ezek alapvetően is vonzzák a tekintetet, és ugyanezen oknál fogva döntötte el azt is az 1940-es évek végétől, hogy nem ad címet a festményeknek, inkább egyszerűen csak számozza őket, mert a néző képzettársítása rögtön hozzárendeli a festményt a címhez, és fordítva, ezáltal nem engedi mélyebbre merülni a mondanivalóban és a motívumokban. Ahogy számára felfedezés volt egy-egy festmény elkészítése, úgy azt akarta, hogy a néző számára is felfedezéssé válhasson, ennek elősegítése pedig egyértelműen a művész feladata volt.
Volt szerencsém megcsodálni Jackson Pollock 1950-ben született 31-es szám című festményét New Yorkban, a Museum of Modern Art galériájában.
A nézőt a mű részévé tette. Hogy ezzel valóban eltávolította-e az európai gyökerek évszázados befolyását az amerikai művészetből – leginkább saját művészetéből – azt nehéz megítélni, de kétségtelen tény, hogy tragikusan korai, 44 éves korában bekövetkezett halálát követően az öreg kontinensen is számos követője akadt.
Pollock műveinek eszmei értéke kapcsán manapság is heves viták dúlnak művészettörténész berkekben. Hiába becsülik egyes festményeit 130-140 millió dollárra, még mindig akadnak, akik művészetére egyszerű viccként, fricskaként tekintenek, ugyanakkor mások egész lényében egyfajta komplex entitásként látnak, melyben összesűrűsödik a vászon, a festék, a mozgás, a művész és a mű, a mű és a néző; a globális művészet szószólójaként tisztelik, akit még a CIA is elismert, és akit sokan a hidegháború fegyverének tekintettek, és ezáltal a XX. század egyik emblematikus időszakának ikonikus művésze válhatott belőle.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
1922. október 23-án született Frakk, Kukori és Kotkoda, Mazsola, Manócska és Tádé megálmodója, a József Attila-díjas magyar író, szerkesztő, dramaturg….
Sting 2022. szeptember 29-én emlékezetes koncertet adott Debrecenben
Michael Flatley showja újból meghódítja hazánkat is.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.