- Magyar Miklós
- 2021. július 21. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
Akik jártak már Párizsban, találkozhattak a „visite alchimique” (alkimista látogatás) felhívással, amely arra invitálja a turistákat, hogy egy idegenvezető segítségével fedezzék fel a Notre-Dame katedrális kőbe vésett alkimista üzeneteit. Ám valóban alkimista szobrokat, üvegablakokat látnak a kíváncsi látogatók? Erre a kérdésre legalább annyi az igen, mint a nem válasz. Induljunk ki Robert Halleux Typologie des sources du Moyen Âge occidental (A nyugati középkor forrásainak tipológiája) című könyvéből, amelyben a szerző kifejti, hogy az első alkimista magyarázatok Nicolas Flamel nevéhez fűződnek, aki 1612-ben megjelent Le livre des figures hiéroglyphiques (A hieroglifás jelképek könyve) című művében a párizsi Ártatlanok temetőjében lévő, kőbe vésett alakok alkimista magyarázatát adta.
Esprit Gobineau de Montluisant ugyancsak érdekes alkimista magyarázatokat fűz a Notre-Dame szobraihoz. Halleux cáfolja ezek alkimista értelmezéseit: „A katedrálisok szimbolizmusának semmi köze az alkímiához. A hermetikus magyarázat olyan korban született, amikor a szimbólumok vallásos jelentése olyan volt, mint maguk a kövek, erodáltak.”
A Notre-Dame-ot viszontagságos története során többször megrongálták, kifosztották. 1843-ban Eugène Viollet-le-Duc francia építész irányításával mélyreható restaurálási munkákba kezdtek, amelyek során nem csupán helyreállították a katedrális lepusztított részeit, de a zseniális építész új szobrokkal is gazdagította a székesegyházat. Viollet-le-Duc is érdeklődött az alkímia iránt, aminek egyik bizonyítéka, hogy megalkotta a Notre-Dame Alkimistáját. Egy frígiai sapkás öregember egyik kezével a mellvédnek támaszkodik, a másikkal szakállát simogatja.
Victor Hugo a Notre-Dame székesegyházat „az okkult jelenségek legmegfelelőbb, tömör útmutatójának” nevezte. A legendák szerint összes ablaka, a főbejárat és maga az épület az ősi alkímia vagy hermetikus filozófia allegóriája. Hugo hosszú ideig gyűjtötte a székesegyház titkait és legendáit, aminek eredményeként született meg regénye, A párizsi Notre Dame. A gonosz megtestesülése a regényben Claude Frollo pap, aki megpróbálta feltárni a katedrális központi részének, a szimbolikus portálnak rejtélyét. Frollo „még a lelkét is kockára tette annak érdekében, hogy részt vegyen az asztalnál lévő misztikus alkimisták, asztrológusok és hermetikusok étkezésén, amelyet a középkorban Averroes, Guillaume Párizs és Nicolas Flamel vezettek” – olvassuk a regényben.
Ezek az előzmények inspirálták a legnagyobb hatású alkimista, Fulcanelli megfejtéseit. Hogy ki rejtőzik a Fulcanelli név mögött, máig nem derült ki. Eugène Canseliet, aki tanítványának vallja magát, azt állítja, hogy Fulcanelli 1952-1953-ban, 113 évesen Sevillában volt. Mesterének életkora Canseliet-t nem lepte meg, hisz az birtokában volt a halhatatlanság titkának. Tekintsünk el az állítás hitelességének kérdésétől, az biztos, hogy Fulcanelli 1926-ban kiadta a Le mystère des cathédrales et l’interprétation ésotérique des symboles hermétiques du Grand-Œuvre (A katedrálisok titka és a Nagy Mű alkimista szimbólumainak ezoterikus értelmezése) című könyvét, amely többek közt a párizsi és amiens-i katedrális és a Sainte-Chapelle szobrainak alkimista üzeneteit boncolgatja. (A könyv teljes terjedelmében olvasható a neten IDE kattintva.)
A Notre-Dame legtöbbet emlegetett alkimista szobra Az alkímia allegóriája. A szobrot Fulcanelli így írja le: „A bejárati ajtónyílást kettéosztó faragott oszlop a középkori tudományok allegorikus ábrázolásának egész sorát kínálja. A templomtérrel szemben – a díszhelyen – az alkímiát jelképező női alak foglal helyet, homloka a felhőket éri. Trónon ül és baljában jogart tart – az uralkodás jelképe –, míg jobbjában két könyv van, az egyik csukva (ezotéria), a másik nyitva (exotéria). Térdei közé szorítva és mellkasának támasztva áll a kilencfokú létra – scala philosophorum – a türelem jelképe, amire a híveknek a hermetikus munka kilenc egymást követő művelete során szükségük van.” A női alak Cybele, az ókori Görögországban a frígek nemzeti istenasszonya, a nagy Anyatermészet megtestesítője, ezért is választották a filozófusok az alkímia szimbólumául.
A Notre-Dame középső kapuja a Királykapu, amelyen az apokalipszis és az utosó ítélet jelenetei láthatók. A kapu jobb és bal oldalán az alkotók huszonnégy domborművet faragtak ki két sorban. A művészettörténészek a Bűn (alsó sor) és az Erény (felső sor) allegóriáit látják ezekben az ábrázolásokban.
Fulcanelli alkimista üzenetként értelmezi mindkét sor figuráit: „A sztülobates alkimista témája két egymás feletti soron bontakozik ki, a kapu jobb és bal oldalán. Az alsó sorban tizenkét medália, a felsőben tizenkét alak látható. Ez utóbbiak hornyokkal díszített talpazaton ülnek, homorú vagy szögletes profilokkal, háromkaréjos ívű oszlopokkal körülvéve. Valamennyien az alkímia munkálataival kapcsolatos korongot tartanak a kezükben.”.
Ridel felteszi a kérdést: „ez valóban egy holló? A kép nem eléggé pontos. Szerencsére a katedrális belsejében látható kép útbaigazít bennünket. Valójában a 13. századból származó rózsaablak a párizsi Notre-Dame nyugati oldalán, reprodukálja a medáliák motívumait. Ha azt mondjuk, üvegablak, azt is mondjuk, színek. Nos, milyen a rózsaablak festett madara? Fehér! A holló-hipotézis elrepül.” Azt gondolom, Ridel cáfolata nem megalapozott. Először is, a szóban forgó madarat valamennyi forrás a hollóval azonosítja. Másodszor, az a téy, hogy a rózsaablakon lévő „holló” nem fekete, hanem fehér, csak azt jelenti, hogy az alkotó nem a hollót, hanem a kőből kifaragott madarat reprodukálja, ami ugyebár nem fekete.
Mint láttuk, Lorent Ridelen kívül Robert Halleux is megkérdőjelezi Fulcanelli értelmezéseit. Hozzájuk csatlakozik Didier Kahn, aki szerint „nem igen ismerünk műemléket, amit alkimistának nevezhetnénk. A legtöbbjük, amelyeket a századok folyamán ilyennek minősítettek, egyfajta szimbolizmus, jelkép megjelenítése, amiknek sokkal egyszerűbb magyarázatuk van.” A kétkedők sorához tegyük még hozzá Jean-Marc Mandosio nevét, aki nemes egyszerűséggel a fantázia szülötteinek nevezi az alkimista magyarázatokat: „Rabelais művei vagy a katedrálisok nyomán teljesen a fantázián alapuló alkimista értelmezések láttak napvilágot.”
A legújabb alkimista magyarázatok az 1956-ban született Patrick Burensteinas nevéhez fűződnek, aki maga is alkimista, de nem a bölcsek kövét keresi: „Az alkímia számomra egy eszköz ahhoz, hogy az Ember megtalálja helyét, kapcsolatot teremtsen a természettel és önmagával, nem egy mágikus-lírai látomásban, hanem a való világban.” Burensteinas hét filmet készített az alkímia témájában Georges Combe-bal, ennek a sorozatnak utolsó része a párizsi Notre-Dame alkimista üzeneteiről szól.
A türelem és a türelmetlenség szimbólumai a Királykapun és a rózsablakon:
Burensteinas végigveszi a Bűn és az Erény allegóriáit, és valamennyinek alkimista üzenetet tulajdonít. A Notre-Dame szobrainak értelmezése még sokáig izgalomban fogja tartani az alkimistákat és ellenlábasaikat. Egy dolog bizonyos: ha valaki behatóbban tanulmányozta a középkor művészetét és irodalmát, tudja, hogy minden középkori alkotásnak többféle magyarázata lehetséges.
Dr. Susan Kelleher évtizedek óta gyógyítja lelkiismeretesen az egzotikus állatokat
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Magasan a várt árkategória felett a neves szürrealista alkotás.
Amerikai műalkotásért még soha nem fizettek ennyit.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.