Képzőművészet

Emberi és gépi kontrasztok sötét fúziója – 80 éves lenne H. R. Giger

Hirdetés

Hans Rudolf Giger 1940-ben látta meg a napvilágot, a kiváló svájci képzőművész hosszú utat járt be, hogy aztán negyven éves korára a modern filmművészet egyik kiemelkedő figurájává váljon, aki olyanokkal dolgozhat együtt, mint Moebius, Alejandro Jodorowski, Ridley Scott, vagy David Lynch, és bár manapság felejthetetlen horroralakjai miatt emlékszünk rá leginkább, a 2014-ben elhunyt Giger sokkal több volt, mint egy speciális effektekért felelős szakember: korának egyik legkiemelkedőbb és legsokoldalúbb képzőművészévé vált.

Sokak szerint az igazi művész nem feltétlenül újító szándékáról, vagy forradalmi technikájáról ismerszik meg – bár arról is – sokkal inkább a minden körülmények közt felismerhető stílusjegyeiről, és bár Giger esetében a hatások egészen nyilvánvalóak, kétségtelen, hogy ő maga valami egészen egyedit alkotott, mely végül a XX. század második felének kultikus művészévé emelte, aki olyan alakokat teremtett, melyek manapság a popkultúra szerves részét képezik.

Hans Rudolf Giger (1940-2014)

Hans Rudolf Giger (1940-2014)

A szörnyteremtő

Giger gyógyszerész családba született, visszahúzódó, félénk természete idejekorán érzékenyítette a művészetek iránt, 1962-től már építészetet és ipari formatervezést tanult a zürichi Alkalmazott Művészetek Főiskoláján, miközben tusrajzokon próbálgatta megtalálni saját hangját. Korai művei a legkülönbözőbb underground magazinokban láttak napvilágot, ám még igencsak hosszú út vezetett a szélesebb körű ismeretséghez. Mielőtt Hollywood felfedezte volna magának, Giger dolgozott belsőépítészként, dizájnerként, és bútortervezőként is, ám egyedi látásmódja és a megszokottól eltérő, olykor kifejezetten bizarr ötletei hamar felkeltették a filmesek figyelmét is, így 1968-tól már gyakran vett részt konceptrajzok megalkotásában, és jelmeztervezésben is.

Az első komolyabb munkáját a Carlo Rambaldi, Denys Ayling, Nick Allder, Brian Johnson négyessel karöltve, de saját irányításával kapta Ridley Scott 1979-es szörnyfilmjében A nyolcadik utas: a halál című alkotásban, melynek kapcsán megalkotta az ún. xenomorphot,

mely aztán minden idők egyik leghíresebb filmes szörnyetegévé vált, az új filmekkel együtt további öt folytatásban, valamint több crossover filmben is feltűnt, regények, képregények, PC és konzoljátékok szereplőjévé, vagy ihletőjévé válva. Giger ezért a munkájáért csapatával együtt 1980-ban megkapta a legjobb speciális effektusoknak járó Oscar-díjat, mellyel tulajdonképpen felért pályája csúcsára, ugyanakkor a szélesebb közönség számára művészete le is korlátozódott némileg.

Giger műtermében az el nem készült Dűne-film konceptrajzaival

Giger műtermében az el nem készült Dűne-film konceptrajzaival

Egy élő xenomorph

Giger festőként, grafikusként, szobrászként, bútortervezőként is megőrizte a rá annyira jellemző stílusjegyeket, melyek akkora hatást gyakoroltak a sci-fi, fantasy, és horrorműfajra is. Szakított a még Stanley Kubrick, vagy George Lucas által is erőltetett stilizált vonallal, groteszk, szexuálisan túlfűtött, vagy épp aberrált, bizarr figurákat, és formákat alkotott, melyek visszaköszöntek többek közt a Moebius-sal közösen a soha el nem készült Dűne-filmhez megalkotott konceptvázlatokon is. Gigerre sokszor mondták, hogy ő az a művész, aki továbbvitte Salvador Dalí álomszerű szürrelizmusát, ám sokkal kézzelfoghatóbbá, rémálomszerűbbé is változtatta azt.

Emberi és gépi kreatúrák keresztezésében megalkotott biomechanikus alakjai teljességgel elmossák a határvonalakat a korábban jól elkülöníthető jó és rossz, valós és álomszerű jelenetek és karakterek közt, művei sötétek, félelmetesek, olykor sokkolóak, és nagyfokú természetellenesség sugárzik belőlük.

Giger volt talán az első művész, aki mert elrugaszkodni az általunk ismert józan világ berögződéseitől, alakábrázolása ennél fogva csak nyomokban emlékeztet azokra az emberszerű vonalakra, melyeket önmagunkból ismerünk, de ami felismerhető, az is végletekig torz, és ellenszenves.

Gigert persze manapság is a legtöbben a xenomorph alakjával azonosítják, holott élete során jóval többet dolgozott a filmeken kívül, mint belül, az Alien, vagy az Alien vs. Predator szériákat leszámítva csupán A lény, a Poltergeist II, vagy épp a Mindörökké Batman egy-egy momentuma fűződik a nevéhez, de tervezett borítót az Emerson, Lake & Palmer progresszív rockbandának, és az Ibanez cégnek is készített gitártestet. Hogy lássuk, milyen rendkívül bizarr szemléletű művész volt, most összegyűjtöttünk egy kisebb galériát Giger leghíresebb munkáiból, így emlékezve rá, hogy idén töltötte volna be 80. életévét.

Egy horrorisztikus dolgozószoba

Egy horrorisztikus dolgozószoba

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

H. R. Giger válogatott művei

Kapcsolódó cikkek

Denzel Washington lenne az elmúlt 20 év legjobb színésze

A New York Times szerint Denzel Washington az elmúlt húsz év legjobb színésze

A New York Times riporterei egy kis játékos listázásba kezdtek, készülve az év végére.

Hírek

2020. 11. 27.

Leslie Nielsen (1926-2010)

A nagy svindlik Laurence Oliver-je – 10 éve hunyt el Leslie Nielsen

Nagy nevettetőként emlékszünk rá, pedig ő sosem akart azzá válni.

Film

2020. 11. 26.

Dan Brown: Az elveszett jelkép

Kútba hullni látszik A Da Vinci kód szerzőjének regényéből készülő sorozat

Pedig a szerző maga is segített Az elveszett jelkép mozgóképes adaptálásában.

Hírek

2020. 11. 26.

Felejthetetlen filmek a felkelő nap országából

Japán-láz – 10 kihagyhatatlan film a felkelő nap országából

Utánozhatatlan távol-keleti hangulatok egy helyen.

Film

2020. 11. 25.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

Ben Enwonwu, a modernista Afrika művészkirálya

Ben Enwonwu, a modernista Afrika művészkirálya

Egy ember, aki feltette a Fekete Kontinenst a képzőművészet térképére.

Képzőművészet

2020. 11. 27.

Alsó sor: Sartre, Camus, Michel Leiris, Jean Aubier. Állnak: Lacan, Cécile Éluard, Pierre Reverdy

Az irodalmi Nobel-díjas Albert Camus és az európai festészet

Avagy, mi köze a zseniális francia írónak a képzőművészethez, és miként jelenik meg a műveiben?

Képzőművészet

2020. 11. 05.

A „legfőbb bizonyíték”

Pablo Picasso titokzatos utazása Elefántcsontparton

Városi legenda, vagy a zseniális művész valóban merített Afrika képzőművészetéből?

Képzőművészet

2020. 10. 27.

Dalí és az önarckép

5 zseniális festőművész mentális betegségeik árnyékában

Avagy működhet-e katalizátorként az életüket megnehezítő tragédiák sora?

Képzőművészet

2020. 10. 19.

A műkincsrablás manapság gyümölcsöző feketepiaci szegmens

Lopott műkincsek – 6 világhírű festmény, melynek holléte máig rejtély

Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.

Képzőművészet

2020. 10. 01.

Hirdetés