• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
A fiatal Dalí

Képzőművészet

  • 2021. február 16. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc

Furcsa születés – 100 éves Salvador Dalí első szürrealista festménye

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

„A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.”

/Salvador Dalí/

A fiatal Dalí

A fiatal Dalí

A festmény felfedezése

Tomeu L’Amo, festő és művészettörténész 1988-ban a Spanyolország északi régiójában fekvő Gironában megvásárolt egy festményt, amit Salvador Dalí művének vélt. A Méhen belüli születés című kép egy lángoló tojásban lévő alakot ábrázol, körötte lebegő angyalokkal. Ez volt az akkor tizenhét éves Dalí első, 1921-ben alkotott szürrealista festménye.

Dalí: Méhen belüli születés (1921)

Dalí: Méhen belüli születés (1921)

A képet sokáig egy ismeretlen festő alkotásának tartották, mivel a rajta lévő dátum 1896 volt, ami nyolc évvel Dalí születése előtti időt jelzett. Miután a festményt 2004 és 2013 között infravörös, röntgen- és Uv-sugárzásnak is alávetették, a szakértők kijelentették, hogy Salvador Dalí tizenhét éves korában festett képéről van szó. Azt is megállapították, hogy a művész eredetileg kék és fekete tollal rajzolta meg az alakokat, majd ezután használt festéket. Ezt a technikát Dalí később is sokszor alkalmazta. A művészettörténészek Dalí egyik mondatával is a Méhen belüli születés eredetiségét támasztják alá: „Nagyon fiatalon festettem egy képet az angyalokról.” A kép dátumozása Dalí szándékos, félrevezető művelete volt.

Nagyon elégedett voltam. Úgy éreztem magamat, mint egy gyerek egy cukorkakereskedésben. Amikor megláttam a színeket, gondoltam, hogy Dalí festménye lehet, de erre semmiféle bizonyítékom nem volt” – mondta Tomeu L’Amo.

Jóllehet a szürrealizmus mint mozgalom csak André Breton munkásságával teljesedett ki 1924-ben, a kifejezést Guillaume Apollinaire már 1917-ben „kitalálta”. Dalí festményét a szakértők 2014. május 22-én, Madridban mutatták be a nagyközönségnek, tehát egy szürrealista festmény magának a fogalomnak a megjelenése előtt megszületett.

Dalí festményének bemutatása

Dalí festményének bemutatása

A lázadó Dalí

A festmény keletkezésének idején Párizsban a dadaizmus virágkorát éli, Salvador Dalí pedig a madridi École des Beaux-Arts festőtanulója.

Mivel hevesen megkérdőjezi tanárainak szakmai kompetenciáját és fellázítja diáktársait, amiért az egyetem nem az általa alkalmasnak tartott Daniel Vasquez Diazt, hanem egy tehetségtelen festőt akart kinevezni egy állásra, kizárják az intézményből.

Erről Dalí így számol be Salvador Dalí titkos élete című, magyarul is megjelent, rendkívül szórakoztató könyvében (Helikon Kiadó, 2019. Ford. Balla Katalin): „Másnap, amikor bementem az akadémiára, pánik uralkodott a diákok között. Megtudtam, ki fognak zárni az előző napi incidensek miatt. Nem vettem komolyan szavaikat, meggyőződésem volt, hogy nyugodt távozásom nem adhat okot kizárásra. Ám nem csupán erről volt szó, mert néma tiltakozásom után a diákok sértegetni kezdték a zsűri tagjait, fenyegették, sőt bántalmazták is őket, és a helyzet annyira elfajult, hogy az akadémikusoknak be kellett zárkózniuk az egyik terembe, de a diákok még onnan is kirángatták volna őket, a padokkal betörve az ajtót, ha nem érkezik meg az udvarra a lovas rendőrség.”

Dalí Párizsba utazik

1926-ban Dalí Párizsba megy, ahol megismeri Picassót. Találkozásukkor megmutatta festőtársának Figueresi lány című festményét, és ezt mondta neki: „Mielőtt a Louvre-ba mennék, találkozni akartam Önnel”. Erre Picasso ennyit válaszolt: „Jól tette.

Dalí: Figueresi lány

Dalí: Figueresi lány

Később Dalí szokásos önimádatával és humorával ezeket mondta magáról és Picassóról: „Picasso spanyol, én is. Picasso egy zseni, én is. Picasso kommunista, én sem vagyok az.” És még hozzátette: „Sokszor mondtam már, hogy Picasso én utánam a legnagyobb zseni volt, de ellentétes típusú zseni, mint én. Azaz ő egy destruktív, heterogén és anarhista zseni volt, az én zsenialitásom viszont egyre közelebb áll az angyalokéhoz.

A szürrealista Dalí

1929 és 1937 között festett képeivel Dalí a világ legnagyobbb szürrealista alkotója lett. Egyik legismertebb szürrealista festménye Az emlékezet állandósága, más néven Az elfolyó óra. Dalínál az „elfolyó időt” szimbolizálja a több változatban megfestett „puha óra”, amelynek ötletét a művész elmondása szerint egy étkezés alkalmával megfigyelt olvadó camembert sajt adta. Az elfolyó óra az idő komplexitásának szimbóluma Dalínál. A kép előterében lévő lény magzatformájával a születés szimbóluma. A csukott szem, az aránytalanul hosszú szempillákkal az álmot és az ember belső világát jelképezi. A bal oldalon lévő órát hangyák támadják meg. Dalí a bomlással, tehát a halállal asszociálja a hangyákat. A mellette lévő órán a légy az elrepülő időt szimbolizálja. A háttérben a Port Lligat, a Dalí által szeretett táj, a való világ jelképe, amely szilárd és állandó.

A szürrealista Dalí az órákkal azt üzeni, hogy az emberi élet mulandó, a tájjal pedig azt, hogy az emlékek maradandók. Egy alkalommal a festő ezt mondta Galának a festményről: „Ha valaki látta ezt a képet, sohasem fogja elfelejteni.”

Dalí: Az elfolyó óra

Dalí: Az elfolyó óra

Jóllehet 1937-ben lezárul Dalí szürrealista korszaka, egyik legjellegzetesebb szürrealista festménye 1944-ben keletkezett: Az Álom, melyet a gránátalma körül repkedő méh váltott ki egy pillanattal az ébredés előtt. A képen a festő felesége és múzsája, Gala Portlligat-nál a tengerparton fekszik meztelenül. Egy gránátalma lebeg a levegőben. Galát a gránátalma mellett elrepülő méh zümmögése felébreszti, és felrémlik előtte egy bajonett, amit egy tigris szegez rá, amelyik egy másik tigris szájából ugrik ki. Ez utóbbi egy hal szájából szabadul, ami egy gránátalmából menekül. A háttérben a Dalí által oly sokszor megfestett „szúnyoglábú” elefánt látható, hátán egy obeliszkkel. Elmondása szerint Dalí Freud pszichoanalízis-elméletét akarta áttenni a festészetbe.

Dalí: Álom, melyet a gránátalma körül repkedő méh váltott ki egy pillanattal az ébredés előtt

Dalí: Álom, melyet a gránátalma körül repkedő méh váltott ki egy pillanattal az ébredés előtt

André Breton, „a szürrealizmus pápája” mondta Dalíról: „Dalí művészete a mai napig a leghallucinációkeltőbb, ami csak létezik.

Kapcsolódó cikkek

A szín olyan erő, mely közvetlenül hat a lélekre – Vaszilij Kandinszkij párizsi korszaka

Az egykori jogászprofesszor jelentős elméleti szakember is volt egyben.

Giorgio de Chirico, André Breton és Guillaume Apollinaire – Három festmény, két barát

Avagy három festmény, melyet a legmélyebb barátság ihletett.

Kurt Vonnegut leveleit a fia találta meg a házuk padlásán

Kurt Vonnegut 1988-ban adott jótanácsai ma még inkább megszívlelendőek

A levél most Benedict Cumberbatch felolvasásában elevenedett meg újra.

A francia panelkirály – 7 lenyűgöző képregény Moebius műhelyéből

Sokoldalú zseni, aki kizárólag a legendás Hergé-vel említhető egy lapon.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. szeptember 10.

    A szín olyan erő, mely közvetlenül hat a lélekre – Vaszilij Kandinszkij párizsi korszaka

    Az egykori jogászprofesszor jelentős elméleti szakember is volt egyben.

    • 2021. augusztus 27.

    Giorgio de Chirico, André Breton és Guillaume Apollinaire – Három festmény, két barát

    Avagy három festmény, melyet a legmélyebb barátság ihletett.

    • 2021. augusztus 17.

    Három nő a szökőkútnál – 100 éve zajlott le Pablo Picasso stílusváltása

    1921 sok szempontból fordulópont volt a korszakos zseni életében.

    • 2021. augusztus 12.

    Matt Stevens megmutatja, miként festenének regényként a leghíresebb hollywoodi filmek

    Egy egyedülálló, és eredeti kezdeményezés film és irodalom ütköztetésében.

    • 2021. július 21.

    Bűn és erény – Alkimista allegóriák a Notre-Dame katedrálison?

    Lehetséges, hogy a Notre-Dame szobrait eltérően értelmező két tábornak egyaránt igaza van?