- Magyar Miklós
- 2021. február 16. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc
„A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.”
/Salvador Dalí/
Tomeu L’Amo, festő és művészettörténész 1988-ban a Spanyolország északi régiójában fekvő Gironában megvásárolt egy festményt, amit Salvador Dalí művének vélt. A Méhen belüli születés című kép egy lángoló tojásban lévő alakot ábrázol, körötte lebegő angyalokkal. Ez volt az akkor tizenhét éves Dalí első, 1921-ben alkotott szürrealista festménye.
A képet sokáig egy ismeretlen festő alkotásának tartották, mivel a rajta lévő dátum 1896 volt, ami nyolc évvel Dalí születése előtti időt jelzett. Miután a festményt 2004 és 2013 között infravörös, röntgen- és Uv-sugárzásnak is alávetették, a szakértők kijelentették, hogy Salvador Dalí tizenhét éves korában festett képéről van szó. Azt is megállapították, hogy a művész eredetileg kék és fekete tollal rajzolta meg az alakokat, majd ezután használt festéket. Ezt a technikát Dalí később is sokszor alkalmazta. A művészettörténészek Dalí egyik mondatával is a Méhen belüli születés eredetiségét támasztják alá: „Nagyon fiatalon festettem egy képet az angyalokról.” A kép dátumozása Dalí szándékos, félrevezető művelete volt.
Jóllehet a szürrealizmus mint mozgalom csak André Breton munkásságával teljesedett ki 1924-ben, a kifejezést Guillaume Apollinaire már 1917-ben „kitalálta”. Dalí festményét a szakértők 2014. május 22-én, Madridban mutatták be a nagyközönségnek, tehát egy szürrealista festmény magának a fogalomnak a megjelenése előtt megszületett.
A festmény keletkezésének idején Párizsban a dadaizmus virágkorát éli, Salvador Dalí pedig a madridi École des Beaux-Arts festőtanulója.
Erről Dalí így számol be Salvador Dalí titkos élete című, magyarul is megjelent, rendkívül szórakoztató könyvében (Helikon Kiadó, 2019. Ford. Balla Katalin): „Másnap, amikor bementem az akadémiára, pánik uralkodott a diákok között. Megtudtam, ki fognak zárni az előző napi incidensek miatt. Nem vettem komolyan szavaikat, meggyőződésem volt, hogy nyugodt távozásom nem adhat okot kizárásra. Ám nem csupán erről volt szó, mert néma tiltakozásom után a diákok sértegetni kezdték a zsűri tagjait, fenyegették, sőt bántalmazták is őket, és a helyzet annyira elfajult, hogy az akadémikusoknak be kellett zárkózniuk az egyik terembe, de a diákok még onnan is kirángatták volna őket, a padokkal betörve az ajtót, ha nem érkezik meg az udvarra a lovas rendőrség.”
1926-ban Dalí Párizsba megy, ahol megismeri Picassót. Találkozásukkor megmutatta festőtársának Figueresi lány című festményét, és ezt mondta neki: „Mielőtt a Louvre-ba mennék, találkozni akartam Önnel”. Erre Picasso ennyit válaszolt: „Jól tette.”
Később Dalí szokásos önimádatával és humorával ezeket mondta magáról és Picassóról: „Picasso spanyol, én is. Picasso egy zseni, én is. Picasso kommunista, én sem vagyok az.” És még hozzátette: „Sokszor mondtam már, hogy Picasso én utánam a legnagyobb zseni volt, de ellentétes típusú zseni, mint én. Azaz ő egy destruktív, heterogén és anarhista zseni volt, az én zsenialitásom viszont egyre közelebb áll az angyalokéhoz.”
1929 és 1937 között festett képeivel Dalí a világ legnagyobbb szürrealista alkotója lett. Egyik legismertebb szürrealista festménye Az emlékezet állandósága, más néven Az elfolyó óra. Dalínál az „elfolyó időt” szimbolizálja a több változatban megfestett „puha óra”, amelynek ötletét a művész elmondása szerint egy étkezés alkalmával megfigyelt olvadó camembert sajt adta. Az elfolyó óra az idő komplexitásának szimbóluma Dalínál. A kép előterében lévő lény magzatformájával a születés szimbóluma. A csukott szem, az aránytalanul hosszú szempillákkal az álmot és az ember belső világát jelképezi. A bal oldalon lévő órát hangyák támadják meg. Dalí a bomlással, tehát a halállal asszociálja a hangyákat. A mellette lévő órán a légy az elrepülő időt szimbolizálja. A háttérben a Port Lligat, a Dalí által szeretett táj, a való világ jelképe, amely szilárd és állandó.
Jóllehet 1937-ben lezárul Dalí szürrealista korszaka, egyik legjellegzetesebb szürrealista festménye 1944-ben keletkezett: Az Álom, melyet a gránátalma körül repkedő méh váltott ki egy pillanattal az ébredés előtt. A képen a festő felesége és múzsája, Gala Portlligat-nál a tengerparton fekszik meztelenül. Egy gránátalma lebeg a levegőben. Galát a gránátalma mellett elrepülő méh zümmögése felébreszti, és felrémlik előtte egy bajonett, amit egy tigris szegez rá, amelyik egy másik tigris szájából ugrik ki. Ez utóbbi egy hal szájából szabadul, ami egy gránátalmából menekül. A háttérben a Dalí által oly sokszor megfestett „szúnyoglábú” elefánt látható, hátán egy obeliszkkel. Elmondása szerint Dalí Freud pszichoanalízis-elméletét akarta áttenni a festészetbe.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
1922. október 23-án született Frakk, Kukori és Kotkoda, Mazsola, Manócska és Tádé megálmodója, a József Attila-díjas magyar író, szerkesztő, dramaturg….
Sting 2022. szeptember 29-én emlékezetes koncertet adott Debrecenben
Michael Flatley showja újból meghódítja hazánkat is.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.