• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Képzőművészet

  • 2021. augusztus 17. | Becsült olvasási idő: 4,5 perc

Három nő a szökőkútnál – 100 éve zajlott le Pablo Picasso stílusváltása

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Az első világháború kellős közepén Picasso Rómában van, ahol az orosz Szergej Gyagilevvel a Parádé című balett díszleteiről és jelmezeiről tárgyal. Itt találkozik a balettársulat fiatal táncosnőjével, Olga Koklovával, akit feleségül vesz. 1918. július 12-én egy párizsi orosz templomban tartják az egyházi szertartást. Az esküvői tanúk Guillaume Apollinaire, Jean Cocteau és Max Jacob. (Apollinaire és Jacob A három zenész című festményén is szerepel majd.)

Az orosz hagyományoknak megfelelően a tanúk két arany koszorút tartanak az ifjú házasok feje fölé. Picasso anyósa nem volt elragadtatva vejétől. A szóbeszéd szerint így fakadt ki: „Sohasem köt mással házasságot, mint festményeivel.” Az érdekesség kedvéért jegyezzük meg, hogy mivel Olga és Picasso mindketten külföldiek voltak, a házasságkötéshez büntetlen előéletet kellett bizonyítaniuk. Csakhogy Picassónak ott volt az a bizonyos képlopási ügye, amikor Apollinaire-rel együtt azzal vádolták meg, hogy ellopták a Louvre-ból a Mona Lisát. Végül a dolgok rendeződtek, sor kerülhetett az esküvőre.

Picasso és Olga

Picasso és Olga

1921-ben Olga életet ad gyermeküknek, Paulónak. Nyugalomra vágyik, így a Párizstól alig egy órányira, a tizenkilenc hektáros erdőben lévő Fontainebleau-ba költöznek. Ebben az időben a történelmi városban nagyszámú orosz él, így egy okkal több, hogy Olga jól érezze itt magát. A 33 Boulevard Leclerc alatti nagy, polgári villában Picasso kedvére alkothat.

A korabeli Fontainebleau

A korabeli Fontainebleau

Az 1921-es év fordulópontot jelent Picasso művészetében. Eltávolodik a kubizmustól, és neo-klasszikus korszakába lép. Ennek a periódusnak nyitó képe a Három nő a szökőkútnál. A végleges, 204×174 centiméteres festményhez Picasso több tanulmányt is készített.

Három nő a szökőkútnál. Tanulmány

Három nő a szökőkútnál. Tanulmány

A festményen három antik ruházatú nő vizet mer egy szökőkútból. A jobb oldalon ülő nő jobb kezét előre nyújtja. A bal szélen lévő egy korsót tart ujjai végén. A harmadik nő a háttérben könyököl. Úgy tűnik, hogy az előtérben lévő két nő beszélget egymással.

Három nő a szökőkútnál

Három nő a szökőkútnál

A két nő tartása – amint arra több művészettörténész utal – a negyedik századból fennmaradt, attikai sírkövön ábrázolt alakok búcsút megörökítő mozdulatára emlékeztet.

A hasonlóság nem a véletlen műve. Picasso 1917 nyarán tett itáliai látogatása során felfedezi a falfestményeken és antik szobrokon azt a klasszikus harmóniát, amit aztán a Louvre-ban is tanulmányoz.

Attikai sírkő a 4. századból

Attikai sírkő a 4. századból

A Három nő a szökőkútnál című képpel egy időben Picasso lezárja úgynevezett analitikus kubista korszakát a 201 x 223 méretű, A három zenész című képpel.

A kollázs és festés vegyes technikájával készült festményen a comedia dell arte hagyományaira utaló maszkok mögött a művészettörténészek egyhangú véleménye szerint maga a festő és két költőbarátja, Guillaume Apollinaire és Max Jacob rejtőzik. Apollinaire Picasso legjobb barátja volt, halálos ágyán is a költőt emlegette. Barátságukba még az is belefért, hogy amikor azzal vádolták őket, hogy ellopták a Mona Lisát, a szembesítéskor Picasso, hogy mentse a bőrét, azt is letagadta, hogy ismerte Apollinaire-t, így csak a poétát csukták börtönbe. Max Jacobbal Picasso 1897-től a Voltaire sugárúton együtt lakott és ő mutatta be Apollinaire-nek.

Picasso, Apollinaire és Jacob

Picasso, Apollinaire és Jacob

Apollinaire Pierrot, Picasso Harlekin, míg Max Jacob a Szerzetes a képeken. A három zenész című festményt a művészettörténet Picasso szintetikus kubista korszaka főművének tartja. Megelőző, analitikus kubista képeit két-három szín jellemezte. Erre jó példa az 1910-ben festett Lány mandolinnal.

Lány mandolinnal

Lány mandolinnal

1914-től, szintetikus kubista korszakában Picasso változatos, élénk színeket használ. A három zenész két változatban készült el, mindkettő 1921-ben.

Ugyanazt a három alakot ábrázolják: Pierrot, Harlekin és a Szerzetes. Az egyik verzión Pierrot klarinéten játszik, Harlekin hegedűn, míg a Szerzetes harmonikán.

A másik változaton (két szereplő helyet cserél) Pierrot ugyancsak klarinétozik, Harlekin gitározik, míg a Szerzetes egy kottát tart a kezében. Az asztal alatt egy kutya fekszik, amit elég nehéz észrevenni.

A három zenész (2)

A három zenész (2)

Kapcsolódó cikkek

Picasso lánya apja féltucat festményét adományozta Franciaországnak

Összességében kilenc műalkotás vándorolt a Picasso Múzeum tárlatába.

A szín olyan erő, mely közvetlenül hat a lélekre – Vaszilij Kandinszkij párizsi korszaka

Az egykori jogászprofesszor jelentős elméleti szakember is volt egyben.

Giorgio de Chirico, André Breton és Guillaume Apollinaire – Három festmény, két barát

Avagy három festmény, melyet a legmélyebb barátság ihletett.

A francia panelkirály – 7 lenyűgöző képregény Moebius műhelyéből

Sokoldalú zseni, aki kizárólag a legendás Hergé-vel említhető egy lapon.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Járványok a szórakoztatóirodalomból

    10 regény, 10 pusztító járvány a szórakoztatóirodalom berkeiből

    A szórakoztatóirodalom egyik legtöbbet használt toposza a XX. század második feléből.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. szeptember 10.

    A szín olyan erő, mely közvetlenül hat a lélekre – Vaszilij Kandinszkij párizsi korszaka

    Az egykori jogászprofesszor jelentős elméleti szakember is volt egyben.

    • 2021. augusztus 27.

    Giorgio de Chirico, André Breton és Guillaume Apollinaire – Három festmény, két barát

    Avagy három festmény, melyet a legmélyebb barátság ihletett.

    • 2021. augusztus 12.

    Matt Stevens megmutatja, miként festenének regényként a leghíresebb hollywoodi filmek

    Egy egyedülálló, és eredeti kezdeményezés film és irodalom ütköztetésében.

    • 2021. július 21.

    Bűn és erény – Alkimista allegóriák a Notre-Dame katedrálison?

    Lehetséges, hogy a Notre-Dame szobrait eltérően értelmező két tábornak egyaránt igaza van?