- Magyar Miklós
- 2022. március 4. | Becsült olvasási idő: 6 perc
„A legmélyebb művészi emócióimat ismeretlen afrikai művészek szobrainak fenséges szépsége váltotta ki.” /Pablo Picasso/
A gyarmatosított Fekete-Afrikából a huszadik század elején az afrikai művészet számos alkotása került Párizsba. A sajtó tele volt a kannibalizmus kiszínezett történeteivel. A Belga Kongóban élő afrikaiak sanyarú sorsáról lehetett olvasni többek közt Joseph Conrad A sötétség mélyén című, magyarul is megjelent kisregényében. Ebben a történelmi helyzetben kezdtek érdeklődni a francia festők az afrikai művészet iránt.
Picasso másnap egy egész sor egyszemű, hosszú orrú női fejet rajzolt, amiket „egzotikus alakoknak” nevezett. Ugyanebben az időben André Derain műterében egy Fang maszkot látott. A nagy felfedezés 1907-ben, a Trocadéro Múzeumban következett be: „Megálltam, hogy megszemléljem ezeket a maszkokat, azokat a tárgyakat, amiket az emberek szent, mágikus céllal készítettek, azért, hogy azok közvetítők legyenek köztük és az őket körülvevő ismeretlen, ellenséges erők között, így próbálva felülemelkedni félelmeiken, színt és formát adva a maszkoknak.”
A sors úgy hozta, hogy egy Géry Piéret nevű fiatalember, akit Guillaume Apollinaire titkárként alkalmazott, 1907-ben két szoborral jelent meg a költőnél, mondván, a Louvre-ból lopta el azokat. Apollinaire barátját, Picassót ajánlotta vevőnek, mivel ismerte annak vonzalmát a primitív művészetek iránt. Picasso a szobrokat meg is vásárolta. Ugyanekkor a Louvre-ból ellopták a Mona Lisát, a rendőrség pedig Piéret-t gyanúsította meg a lopással. Így jutottak el Picassóig és Apollinaire-ig, akik kétségbeesetten egy szerkesztőségbe vitték a lopott szobrokat azzal a kéréssel, hogy diszkréten juttassák vissza azokat a Louvre-ba.
Ha az idézett mondatokat belehelyezzük keletkezésük környezetébe, megérjük azokat. 1920-ban a műkritikus Florent Fels a ”néger művészet”-ről készített interjúsorozata számára sürgősen kért Picassótól egy tizenöt sornyi nyilatkozatot. Picasso, aki már tíz év óta érdeklődött a nem nyugati civilizációk iránt, gyorsan megfogalmazott egy szöveget, amiben szerepeltek a „Néger művészet? Nem ismerem” mondatok. Később megmagyarázta, hogy a „primitívnek” nevezett művészetek iránt nem etnográfiai értelemben érdeklődött, nem mint használati tárgyak érdekelték a szobrok és egyéb tárgyak, hanem formájuk, mágikus erejük révén.
Ne feledjük el, hogy Guillaume Apollinaire az elsők között volt, aki sürgette az afrikai és óceániai műtárgyak kiállítását a Louvre-ban. Ez az óhaja sajnos csak 2000-ben, csaknem száz évvel később vált realitássá, amikor Jacques Chirac, az akkori köztársasági elnök − aki maga is nagy rajongója volt a primitív művészeteknek − Jacques Kerchache műgyűjtő kérésére megvalósította Apollinaire álmát, és a látogatók a Louvre Primitívek pavilonja elnevezésű termében megtekinthették a „primitív művészek” alkotásait. Száztíz remekmű került elő etnográfiai múzeumok poros raktáraiból.
Picasso sokszor és sokat nyilatkozott a primitív művészet hatásáról alkotásaira. Megvilágítók azok a szavai, amelyeket André Malraux idéz a magyarul is megjelent Az obszidián fej című könyvében. Egy 1937-ben elhangzott beszélgetésben mondta Picasso Malraux-nak: „Állandóan a Négerek rám gyakorolt hatását emlegetik. Mit csináljunk? Mindannyian szeretjük a fétiseket. Van Gogh mondta: „A japán művészet mindannyiunké.” A miénk a Négerek. Formáik nem voltak rám nagyobb hatással, mint Matisse-ra. Vagy Derainre. De az ő számukra a maszkok ugyanolyan szobrok voltak, mint a többiek.” Picasso számára ezek a maszkok mágikus hatalommal bírtak. .
Az 1907-ben festett, 2,5 x 2 méteres Avignoni kisasszonyok nem csupán a kubista festészet sarokköve, de az egyetemes művészet egyik legfontosabb alkotása is. Sokan és sokat írtak az afrikai maszkok szerepéről Picasso festményén.
A festményen szereplő, részben fedetlen testű öt nő fejének ábrázolásán egyértelműen látszik az afrikai maszkok hatása. A kép bal oldalán álló nő fejét a szakértők szerint Picasso egy elefántcsontparti maszkról mintázta.
A jobb oldali, felső női fej mintája egy kongói maszk lehetett.
A festmény jobb oldalán ülő nő fejét Picasso egy zaire-i maszk alapján festette meg.
Az afrikai maszkok felhasználását egyesek „Picasso kulturális lopásának”, „a feketék tehetsége kihasználásának” tartják, mások szerint ez az „első tiszteletadás az afrikai művészetnek.”
Picasso szobrokat is készített afrikai szobrok vagy használati eszközök mintául vételével. Az alábbi, Maliból származó szövőszékcsiga kengyel ihlette Picasso nem kevés humorral megalkotott Terhes nő című szobrát.
Egy Maliból származó ember alakú fétis volt a mintája Picasso Nő című szobrának.
Picasso élénk fantáziája kellett ahhoz, hogy megformálja a Nő babakocsival című szobrát egy bénini szobor alapján.
Egy indonéziai férfiszobor nyomán festette meg Picasso a Meztelen fiatal fiú című képét.
Picasso Szakállas emberfej című festményén jól láthatók a mellette lévő maszk vonásai.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
1922. október 23-án született Frakk, Kukori és Kotkoda, Mazsola, Manócska és Tádé megálmodója, a József Attila-díjas magyar író, szerkesztő, dramaturg….
Sting 2022. szeptember 29-én emlékezetes koncertet adott Debrecenben
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.