- Magyar Miklós
- 2021. március 18. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc
A Harlekinek, a bohócok elődje a középkori udvari bolond figurájához nyúlik vissza. A vicces, esetlen, ám rafinált bolond alakja a 15. században válik népszerűvé. A 16. században az olasz Comedia dell’arte már nevet is adott a különböző bohóctípusoknak. Az egyszerű, szerelmes parasztfiú Harlekin, az érzékeny, síró-nevető bohóc Pierrot, míg a lánybohóc Columbine, stb.
A festészetben a leghíresebb clown mint a művész önarcképe Jean-Antoine Watteau, flamand származású francia festőnek, a rokokó festészet kiemelkedő alakjának 1717-ben festett Gilles című képe, amelyen a bohóc félmosolya azt a félelmet tükrözi, amivel a festmény már nagybeteg alkotója együtt élt. Philippe Sollers író, kritikus szerint „Watteau Gilles-je a világ egyik legtitokzatosabb képe. Minden evidens rajta, világos, és minden homályos.” A festmény ma a Louvre-ban látható.
Ismeretes, hogy a cirkusz világa Picassót is magával ragadta: „Igazán odavoltam a cirkuszért! Előfordult, hogy egy héten több estét is a cirkuszban töltöttem” A 19. század második felében Párizsban több cirkusz is működött. Közülük a leghíresebb a Cirque Fernando volt. 1897-ben a cirkuszt megvásárolta a híres bohóc, Boum-Boum Geronimo Medrano. Ettől kezdve neve Medrano lett.
Harlekin, a Comedia dell’Arte emblematikus figurája kimeríthetetlen forrása Picasso festményeinek. 1901-től, a kék korszak kezdetétől Harlekin portréja Picasso melankolikus mása, aki a festő magányosságát, gyengeségét hordozza magában. Picasso 1901-ben festette meg az Ülő Harlekin című képét.
A festmény ihlette versében Vörös Viktória Picasso valamennyi Harlekinjének elesettségét, fájdalmát ragadja meg, ugyanakkor utal arra az erőfeszítésre is, amivel a festő felül akar emelkedni kiszolgáltatottságán.
„gyenge létemre így vagyok erős” (József Attila)
A fájdalom tűje
foltot varr a testre
Harlekin-ruhát
díszes jelmezét
Rombuszai páncéllá válva
sorakoznak, védőn mint pikkely
rejtik mi benne gyengeség
Elomló tagok
ernyedő izomzat
kézből kihulló gombolyag
gurul csak gurul
már körbeér házat, tetőt
befon minden párkányt és kőfalat
Kéken táncol a fény
a fájó körvonalakon
Gyerekrajz lehetne, annak látszik
ha nem lenne seb a homlokon
Amőbalábak
a pusztaságban
mozdulatlanul állanak
Erő bújik meg a fájdalom burkában
− a bábuk erről vallanak
Picasso kék korszakát A bohóc család című festmény nyitja. Rózsaszín korszaka 1904 és 1906 közé esik. Ekkor az 1904-ben megismert Fernande Olivier-vel él boldog párkapcsolatban. Harlekinek, bohócok, cirkuszi jelenetek és az anyaság a témái ekkori művészetének. Harlekin Picasso személyes szimbóluma is volt. 1905-ben számos tanulmányt és festményt szentel Picasso a cirkuszi artistáknak. A Mutatványos család című festményén a bal oldalon lévő fiatal Harlekin arcában a festő sajátját örökíti meg. A kép elemzői a többi szereplőt is beazonosították. A kis akrobata a festő barátja, a költő Max Jacob, a fürdőruhás akrobata a kritikus André Salmon, a kövér bohóc pedig Guillaume Apollinaire.
Picasso 1905-ben festett képe, amely az Au Lapin Agile falára került, több szempontból is különleges. A Harlekin Picasso önarcképe. Mellette Germaine Pichot, a Moulin Rouge táncosnője, aki miatt Picasso barátja, Carlos Casamegas öngyilkos lett. A háttérben gitározó férfi, Frédéric Gérard rendelte meg a képet, amely 1905 és 1912 között volt látható a kabaréban.
A Harlekin halála című, 1906-ban festett kép enigmatikus. A fekvő Harlekint egyes elemzők azonosítják Picassóval, míg a másik két alakban barátait, illetve az egyikben fiatalon elhunyt testvérét vélik felfedezni.
Az 1923-ban festett Harlekin tükörrel című festményt Picasso önarcképnek szánta. A kép egyszerre ábrázolja a cirkusz több alakját: kalapjával Harlequinre, ruhájával akrobatára, arcával Pierrot-ra emlékeztet.
Picasso kubista korszakában is számtalan festményen örökítette meg Harlekint, sőt, a Guernica című hatalmas képén elrejtett néhányat, mintegy szimbolizálva a Halál elleni harcukat.
Irene Vallejo Papirusza átjárókat úgy nyit átjárókat a történelemben, hogy egy pillanatra sem válik labirintussá.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
II. Erzsébet halálával véget ért egy korszak. A világ figyelme a királyi családra szegeződik, mindenki az új uralkodó, III. Károly…
Bantu Stephen Biko élete ma is példamutató és tanulságos.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.