• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!

Képzőművészet

  • 2021. március 18. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc

Pablo Picasso festményein bohócok harcolnak az elmúlás ellen

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

A Harlekinek, a bohócok elődje a középkori udvari bolond figurájához nyúlik vissza. A vicces, esetlen, ám rafinált bolond alakja a 15. században válik népszerűvé. A 16. században az olasz Comedia dell’arte már nevet is adott a különböző bohóctípusoknak. Az egyszerű, szerelmes parasztfiú Harlekin, az érzékeny, síró-nevető bohóc Pierrot, míg a lánybohóc Columbine, stb.

A festészetben a leghíresebb clown mint a művész önarcképe Jean-Antoine Watteau, flamand származású francia festőnek, a rokokó festészet kiemelkedő alakjának 1717-ben festett Gilles című képe, amelyen a bohóc félmosolya azt a félelmet tükrözi, amivel a festmény már nagybeteg alkotója együtt élt. Philippe Sollers író, kritikus szerint „Watteau Gilles-je a világ egyik legtitokzatosabb képe. Minden evidens rajta, világos, és minden homályos.” A festmény ma a Louvre-ban látható.

Watteau: Gilles

Watteau: Gilles

Ismeretes, hogy a cirkusz világa Picassót is magával ragadta: „Igazán odavoltam a cirkuszért! Előfordult, hogy egy héten több estét is a cirkuszban töltöttem” A 19. század második felében Párizsban több cirkusz is működött. Közülük a leghíresebb a Cirque Fernando volt. 1897-ben a cirkuszt megvásárolta a híres bohóc, Boum-Boum Geronimo Medrano. Ettől kezdve neve Medrano lett.

A két cirkusz olyan festőket ihletett meg, mint Renoir, Toulouse-Lautrec, Degas, Sisley, Léger és Picasso.

A Medrano cirkusz

A Medrano cirkusz

Harlekin, a Comedia dell’Arte emblematikus figurája kimeríthetetlen forrása Picasso festményeinek. 1901-től, a kék korszak kezdetétől Harlekin portréja Picasso melankolikus mása, aki a festő magányosságát, gyengeségét hordozza magában. Picasso 1901-ben festette meg az Ülő Harlekin című képét.

Picasso: Ülő Harlekin

Picasso: Ülő Harlekin

A festmény ihlette versében Vörös Viktória Picasso valamennyi Harlekinjének elesettségét, fájdalmát ragadja meg, ugyanakkor utal arra az erőfeszítésre is, amivel a festő felül akar emelkedni kiszolgáltatottságán.

Vörös Viktória: Harlekin kékben

„gyenge létemre így vagyok erős” (József Attila)


A fájdalom tűje

foltot varr a testre

Harlekin-ruhát

díszes jelmezét

Rombuszai páncéllá válva

sorakoznak, védőn mint pikkely

rejtik mi benne gyengeség

Elomló tagok

ernyedő izomzat

kézből kihulló gombolyag

gurul csak gurul

már körbeér házat, tetőt

befon minden párkányt és kőfalat

Kéken táncol a fény

a fájó körvonalakon

Gyerekrajz lehetne, annak látszik

ha nem lenne seb a homlokon

Amőbalábak

a pusztaságban

mozdulatlanul állanak

Erő bújik meg a fájdalom burkában

− a bábuk erről vallanak

Picasso kék korszakát A bohóc család című festmény nyitja. Rózsaszín korszaka 1904 és 1906 közé esik. Ekkor az 1904-ben megismert Fernande Olivier-vel él boldog párkapcsolatban. Harlekinek, bohócok, cirkuszi jelenetek és az anyaság a témái ekkori művészetének. Harlekin Picasso személyes szimbóluma is volt. 1905-ben számos tanulmányt és festményt szentel Picasso a cirkuszi artistáknak. A Mutatványos család című festményén a bal oldalon lévő fiatal Harlekin arcában a festő sajátját örökíti meg. A kép elemzői a többi szereplőt is beazonosították. A kis akrobata a festő barátja, a költő Max Jacob, a fürdőruhás akrobata a kritikus André Salmon, a kövér bohóc pedig Guillaume Apollinaire.

Picasso a gyerekkorában elhunyt kishúga kezét fogja, a kép jobb szélén pedig a festő akkori szerelme, Fernande Olivier látható.

Picasso: Harlekin család

Picasso: Harlekin család

Picasso 1905-ben festett képe, amely az Au Lapin Agile falára került, több szempontból is különleges. A Harlekin Picasso önarcképe. Mellette Germaine Pichot, a Moulin Rouge táncosnője, aki miatt Picasso barátja, Carlos Casamegas öngyilkos lett. A háttérben gitározó férfi, Frédéric Gérard rendelte meg a képet, amely 1905 és 1912 között volt látható a kabaréban.

Picasso: Au Lapin Agile-ban avagy Harlekin pohárral

Picasso: Au Lapin Agile-ban avagy Harlekin pohárral

A Harlekin halála című, 1906-ban festett kép enigmatikus. A fekvő Harlekint egyes elemzők azonosítják Picassóval, míg a másik két alakban barátait, illetve az egyikben fiatalon elhunyt testvérét vélik felfedezni.

Picasso: Harlekin halála

Picasso: Harlekin halála

Az 1923-ban festett Harlekin tükörrel című festményt Picasso önarcképnek szánta. A kép egyszerre ábrázolja a cirkusz több alakját: kalapjával Harlequinre, ruhájával akrobatára, arcával Pierrot-ra emlékeztet.

Picasso: Harlekin tükörrel

Picasso: Harlekin tükörrel

Picasso kubista korszakában is számtalan festményen örökítette meg Harlekint, sőt, a Guernica című hatalmas képén elrejtett néhányat, mintegy szimbolizálva a Halál elleni harcukat.

Kapcsolódó cikkek

Biofunkcionális filozófia

Biofunkcionális filozófia – Arisztotelésszel, Arisztotelészről és a mai emberről

A filozófiai észben megalapozott emberlét” eszméjének elkerülhetetlenségéről.

Három Oscar-díjas színész repít vissza Hollywood aranykorába

Nicole Kidman, Javier Bardem és J. K. Simmons egy filmben.

Pablo Escobar és Juan Pablo Escobar a 80-as évek közepén a Fehér Ház előtt

Felesége után fia is megírta Pablo Escobar történetét

Juan Pablo Escobar több év kutatást, és számos tényfeltáró interjút követően jelentkezik a kötettel.

Tények, konteók, gyanúsítottak – Ki felelős a Notre-Dame-ot emésztő lángokért?

A szomorú tűzeset politikai és vallási ideológiák csapdájában.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Tollriválisok 2.0

    Tollriválisok 2.0 – Még 7 legendás írói csatározás a XX. század irodalmából

    Világhírű írók, akik finoman szólva sem jöttek ki egymással, és ennek hangot is adtak.

    Legutóbbi cikkek

    • 2021. október 13.

    Pablo Picasso római vakációja, avagy rendhagyó látogatás a „földi paradicsomban”

    Picasso sztárként érkezett, és az örök város így is emlékszik rá.

    • 2021. október 8.

    Hűvösen steril, érzékien realista, sztoikus és fatalista – Edward Hopper és az éjjeli baglyok

    A kitartás szobra, a női akarat és az egyéni látásmód találkozója.

    • 2021. szeptember 28.

    Adolf Hitler és az elfajzott művészet – Avagy egy kiállítás margójára

    A kiállítás, melyre valósággal tódultak az emberek.

    • 2021. szeptember 10.

    A szín olyan erő, mely közvetlenül hat a lélekre – Vaszilij Kandinszkij párizsi korszaka

    Az egykori jogászprofesszor jelentős elméleti szakember is volt egyben.

    • 2021. augusztus 27.

    Giorgio de Chirico, André Breton és Guillaume Apollinaire – Három festmény, két barát

    Avagy három festmény, melyet a legmélyebb barátság ihletett.