- Magyar Miklós
- 2020. október 27. | Becsült olvasási idő: 6,5 perc
A Le Monde című napilap 1919. április 1-én egy cikket közöl ezzel a címmel: Elefántcsontpart: Picassót mi inspiráltuk! A cikk felidézi az Elefántcsontpart északi részén fekvő, néhány száz lakosú falu, Fakaha hatvanéves festőjének, Soro Navaghinak kitörését, amikor nem hiszik neki el, hogy Picasso járt Fakahában: „Biztos vagyok benne! Mondom, hogy itt volt, láttam!” A cikk írója azt is megemlíti, hogy az interneten és turisztikai prospektusokban gyakran olvasható, hogy Picasso valóban járt a faluban. Fakaha arról nevezetes, hogy lakosai közül számosan festenek képeket vászonra, amit a helybeli asszonyok szőnek.
Soro Navaghi, aki állítása szerint ismerte Picassót, elmondja, hogy Korhogóba tartva, a festőt cserben hagyta autója, és tizenöt kilométert gyalogolva „meztelen felsőtesttel és mezitláb” érkezett Fakahába. Néhány napig maradt a faluban, és még tanácsokat is adott nekik: „Ő tanította meg nekünk a szivacs és a fogkefe használatát, hogy pontosabban és gyorsabban haladjunk. Addig nem csináltunk keretet, ő tanácsolata, hogy fessünk kereteket.” Soro Navaghi előveszi a „legfőbb bizonyítékot”, egy Picasso-festményt. Ezen egy kopasz fehér ember látható több változatban, hol sortban, hol rafia ruhában, ceruzával, ecsettel meg ágas botokkal a kezében. Ez a mester önarcképe – mondta Navaghi.
Valami alapja azért lehet annak, amit Fakaha lakosai mesélnek, de nagy a valószínűsége, hogy egy szélhámos adta ki magát Picassónak. Ugyanis 1968-ban Picasso a nyolcvanhatodik évét taposta, így kevéssé elképzelhető, hogy nekivágjon egy gyalogos útnak egy vadidegen tájon, azután egy afrikai faluban víz és áram nélkül napokat töltsön. Ráadásul minderről senki sem tudott. Ahhoz, hogy Picasso eljusson Fakahamába, először hajón Abidjanba kellett volna utaznia, azután még ezer kilométert Elefántcsontpart északi részéig. A többhónapos útról bizonyára olvashatnánk valamelyik életrajzában.
A Le Monde azt állítja, hogy az Agence France-Presse megkereste a Picasso Múzeum muzeulógusait, akik elzárkóztak az állítólagos utazás kommentálásától. Ha ez így volt, nagy valószínűséggel a komoly szakemberek nem akartak véleményt nyilvánítani egy nyilvánvaló legendáról. Az újságíró azt is hozzáteszi, hogy „az életrajzírók nem hajlandók kategorikusan állást foglalni, nyitva hagyva az ajtót a titokzatos utazás ügyében.” Ez nem igaz, elegendő itt idézni Gilles Plazyt, Picasso életrajzíróját, aki „mesének” tartja a történetet: „Fakahalába történő állítólagos utazása ihlető mágusként egy csodálatos mese, ami bizonyára tetszett volna neki. Pablo Picasso legendás személyiség. Vannak róla szóló történetek, amelyeknek sok humorral helyt adott.”
Picasso vonzódása az afrikai művészethez viszont nem legenda. Igaz ugyan, hogy egyszer kijelentette: „Néger művészet? Nem ismerem.” Ezt a sokat idézett mondatot kiragadva a kontextusból jószerével félreértelmezték. Az inkriminált mondatot Picasso az újságíró és művészettörténész Florent Fels 1920-ban írásban feltett kérdésére válaszolta, ami úgy hangzott, hogy mi a véleménye a művésznek a „néger művészetről”. Ekkor üzente neki Picasso, hogy nem ismeri a néger művészetet.
Picasso 1907-ben a párizsi Néprajzi Múzeumban fedezte fel a „primitív művészetek” gyűjteményét. Ez az élménye meghatározó volt művészi fejlődésére. André Malraux-nak, Charles de Gaulle kulturális miniszterének mesélte később: „Megértettem, miért én voltam az egyedüli festő ebben a förtelmes múzeumban, maszkokkal, indián babákkal, poros bábúkkal. Ezen a napon születhettek meg Az avignoni kisasszonyok, de nem a formák miatt, hanem azért mert ez volt az első ördögűző vásznam.” Az ugyenebben az évben befejezett leghíresebb képe a festőnek egyfajta tisztelgés az afrikai művészet előtt. A művészettörténészek kimutatták, hogy Az avignoni kisasszonyok bal oldali női arca egy elefántcsontparti a jobb oldali pedig a kongói Etoumbiból való maszk mintájára készült.
Picassóra olyan nagy hatással voltak az afrikai művészek alkotásai, hogy egy levélben ezt írta barátjának, Guillaume Apollinaire-nek: „Legmélyebb művészi élményeimet Afrika névtelen művészei által alkotott szobrok fenséges szépségét felfedeztem. Ezek a jámbor, szenvedélyes és szigorúan logikus művek a legnagyobbak és a legszebbek, amelyeket az emberi képzelet alkotott.” Apollinaire pedig az elsők között volt, akik felhívták a figyelmet „Picassso merész ízlésére”, amivel az addig mellőzött afrikai művészetet felfedezte. 1909-ben azt írja, hogy a „néger művészetnek” a Louvre-ban van a helye, ahonnan addig kitiltották.
Picasso első afrikai kiállítására csupán halála előtt egy évvel, 1972-ben került sor Dakarban, a Musée Dynamique-ban. Az eseményt a szenegáli költő és államfő, Léopold Senghor kezdeményezte. A kiállítás a párizsi Picasso Múzeum anyagából tevődött össze.
Picasso és Senghor barátsága az 1943-44-es évekre nyúlik vissza, amikor a festő a „a néger művészet” rá gyakorolt hatásáról beszélt Senghornak, aki erre így emlékezik vissza:
Picassóhoz verset is írt Senghor:
NÉGER MASZK
Pablo Picassónak
Alszik pihen a homok együgyűségén
Kumba Tam alszik. Hajának lázát pálma zöldje fátyolozza, rézbevonja
homloka ívét
Két vágás két lehunyt szeme lepecsételt forrás
Újhold sarlója, feketedő, könnyülő ajkak – hol van a cinkos asszony
mosolya?
Aranytál-orcák rajzos áll néma akkordja énekel
Mulandóság előtt bezárult maszkarc, szem nélküli, anyagtalan
Tökéletes bronz ábrázat időtől patinás
Nem mocskol festék, ránc, pirulás, sem könnyek vagy csókok nyoma
Ó arc a korok emlékezete előtt Isten ilyennek alkotott
Világ hajnalának arca te, ne indítsd meg testemet fénylő édes
nyakaddal
Imád ó szépség rád szegzett szemem (Tóth Éva fordítása)
1907-ben mondja Picasso az afrikai maszkokról és szobrokról: „Ezek a maszkok, mindaz a műtárgy, amit emberek alkottak szent, mágikus céllal, azért, hogy közvetítőként szerepeljenek köztük és az őket körülvevő ellenséges erők között, színekkel és formákkal megkísérelve felülkerekedni félelmeiken. És akkor megértettem, hogy ez maga a festészet értelme. Nem egy esztétikai eljárás, hanem a mágia egy formája, ami az ellenséges külvilág és közöttünk helyezkedik el, egyfajta hatalom, amely formába önti félelmeinket és vágyainkat.”
2017-ben a Musée du quai Branly-Jacques Chirac múzeumben kiállították azokat az afrikai szobrokat, amelyek Picasso festményeinek mintáiul szolgáltak. A hasonlóság meglepő és az első pillantásra feltűnő.
Népírtás, apartheid, rabszolgasors, kőkemény témák, kultikus regények.
Bantu Stephen Biko élete ma is példamutató és tanulságos.
Az első szenvedélyes királyi játékos X. Lajos volt.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.