- Benke Éva
- 2021. február 2. | Becsült olvasási idő: 5,5 perc
Bár nem volt számomra teljesen ismeretlen fogalom a pirográfia, közelebbről csak néhány hete ismerkedtem meg vele egy születésnapi ajándék apropóján, és ha már így hozta az élet, gondoltam elmélyedek kicsit ennek a különleges, számomra misztikus művészeti ágnak a világában. Szerencsémre, egy pirográfiával foglalkozó művész, Hurguly-Szabó György is a segítségemre volt ebben, így valóban hiteles forrásból ismerhettem meg a Magyarországon is ősi gyökerekkel bíró kézműves technika csínját-bínját.
Aki esetleg nem tudná, röviden azt érdemes tudni a pirográfiáról, hogy egy olyan képzőművészeti ágról van szó, ahol az alkotó szabad kézzel fára, vagy más, erre alkalmas anyagra égetéssel viszi fel az adott mintázatot. Természetesen a dolog azért nem ilyen egyszerű, ugyanis művészi minőségű képek megalkotása csakis a technika és az anyagok beható ismeretével lehetséges. Nézzük meg közelebbről, mire is gondolok!
Mivel a pirográfia egy teljességgel belülről jövő, impresszív képzőművészeti ág, ahhoz, hogy valódi szellemiségét megértsük, a technikai dolgokon túl nem árt tisztában lennünk kialakulásának történeti hátterével sem. Bár sokan új művészetként tekintenek rá, nagyon is messzire kell visszautaznunk hozzá a történelemben, hiszen
Bár az égetés technikájának régre nyúló hagyománya van, a kézműves eljárás fellendülését csak a viktoriánus kor hozta el igazán, miután a pirográfiai gépek feltalálása széles körű érdeklődést váltott ki a mesterség iránt, olyannyira, hogy ekkoriban jött létre maga a pirográfia kifejezés is a görög „pur” (tűz) és „graphos” (írás) szó összeolvadásából. Végül a 19. században egy melbourne-i építész, Alfred Smart reformálta meg a stílust, amikor észrevette, hogy a vízbázisú festéket hőhatással is fára lehet vinni, ezzel kínálva új és hatékonyabb módszert a pirográfia gyakorlására. A 20. században az elektromos pirográfia kifejlesztése tovább segítette a műfaj fejlődését, olyannyira, hogy napjainkra számos európai országban népművészetté vált, elég csak a házi áldásra gondolnunk, és már biztos mindenkinek beugrik, miről is van szó.
A pirográf technika esetében magas szintű eszközhasználatra van szükség, hiszen míg rajzolásnál a radír, festésnél pedig a rétegzés segíthet a hibák kijavításában, addig a pirográfiánál nincs ilyen. Nem ez azonban az egyetlen nehézség ezzel a műfajjal kapcsolatban:
Az alkotás maga többlépcsős folyamat: a rajzok mindegyike ceruzával készül el, elsőként többnyire papírra, bár ez az alkotótól is függ. A fa gravírozása tehát a motívum előrajzolását követően kezdődik meg, amikor egy forró fém eszközzel beleégetjük a mintát a fába. Az égetéshez mindenekelőtt szükségünk van egy olyan eszközre, amellyel égetni lehet: ez lehet égetőtű, vagy akár lencsével összegyűjtött napfény is, ám mind közül a legegyszerűbb az erre kifejlesztett pirográf készülék, amely nagyban hajaz a forrasztópákára. Ezzel az elektromos készülékkel könnyűszerrel égethetünk fába, a cserélhető fejeknek és az állítható hőfokozatnak köszönhetően pedig kényelmesen igazodhatunk a különféle minták rajzolási igényeihez. Számtalan különleges tárgy készíthető ezzel a technikával, a használati eszközöktől elkezdve, a dísztárgyakon át, az ékszerekig, nem is beszélve a komolyabb művészeti értékekkel bíró portrékig.
A pirográf alkotások nagyon impresszívek, talán azért is, mert megszületéséhez két olyan ősi elemre van szükség, mint a tűz és a fa. Éppen ez a természetesség és meleg tónus ragadott magával akkor is, amikor Hurguly-Szabó György munkáival találkoztam, aki már több mint 20 éve foglakozik művészi szinten a pirográfiával.
Később egy erre kifejlesztett Toolcraft típusú forrasztóra váltott, amelynek használata elképesztő odafigyelést igényelt az alkotó részéről, hiszen ez az eszköz egyetlen hőfokon, 650 °C-on képes leadni a hőt, éppen ezért az árnyékolás is sokkal nehézkesebben valósítható meg általa. Az utóbbi pár évben már György is áttért egy professzionális hőfokszabályzós gépre, amivel szebb és részletesebb képek születhetnek a keze alatt, sőt a jövőre nézve tervben van, hogy híres festmények minél monumentálisabb képeit is elkészítse.
A pirografikus megrendeléseinek nagy részét portrék teszik ki (mellesleg én is azt vásároltam tőle), de sokszor készít háziállatokról és vadállatokról készült képeket is. Amikor megkérdeztem tőle, hogy melyek a saját kedvenc alkotásai, elmondta, hogy azok, amelyek a legnagyobb kihívás elé állították – ilyenek például a Mona Lisát és Charlie Chaplint ábrázoló képek, de az afrikai stílusú gepárdos alkotás elkészítése sem volt egy sétagalopp. Ezeket a műveket láthatjátok ti is a cikkben egy-két másik alkotással kiegészülve.
Bár manapság már számítógép vezérlésű gravírozógépekkel is lehet találkozni, semmi nem lesz egyedibb és különlegesebb annál, mint amit az emberi kéz alkotott. A pirográfia a népművészet azon részébe tartozik, amely időkön és földrészeken átívelve formálódott, hogy a tűz és fa találkozásából egy egészen kivételes, megismételhetetlen alkotás jöhessen létre.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Magasan a várt árkategória felett a neves szürrealista alkotás.
Amerikai műalkotásért még soha nem fizettek ennyit.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A stop-motion keresztapja, aki átformálta Hollywood látványfilmjeit.
Különleges tárlat várja a Kassák Múzeum látogatóit augusztus végéig.
A Cthulhu-kultusz a popkultúra és a művészetek újabb rétegét vett birtokba.
Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.
A világhírű festőt fiatalkora óta lenyűgözte a Biblia.