Képzőművészet

Valódibbat a valóságnál – Richard Estes fotórealizmusa

Hirdetés

Valamikor az 1960-as évek vége felé a Pop Art, valamint az absztrakt expresszionizmus és a különböző szárba szökkenő minimalista mozgalmak ellen fiatal művészek egy csoportja afféle művészeti forradalmat hirdetett. Olyan festmények létrehozását tűzték ki célul maguk elé, melyek újszerű módon kombinálták a festészetet, és az egyre nagyobb és markánsabb divathullámot produkáló, és egyre inkább valódi művészetként kezelt fotóművészetet.

A mozgalom persze hangos és nem éppen dicsérő kritikák kereszttüzében találta magát, hiszen tekintve, hogy az általuk alkalmazott realizmus a valóság tökéletes mását képezte, a legtöbb elismert művész mégis egyszerű és nem túl fantáziadús kópiáknak tartotta az elkészült műveket, hiszen azok keletkezése megkövetelte az alapanyagul szánt fotót, amit a művész gyakorlatilag egy rácstechnika alkalmazásával másolt a vászonra. Az 1970-es évek elején a mozgalom aztán kiterjedt, hála többek közt Louis K. Meisel amerikai szerző és művészeti kereskedő hatékony támogatásának, melynek hála az olyanok, mint John Beader, Audrey Flack, vagy Chuck Close immáron a Smithonian Múzeum művészeti galériájára is eljuttathatták műveiket. Közülük azonban talán senki sem ért el akkora népszerűséget, mint jelen cikk alanya, a jelenleg 87. életévét taposó Richard Estes.

Estes és leghíresebb műve, a Telefonfülkék

Estes és leghíresebb műve, a Telefonfülkék www.forbes.com

Megszólít a város

Estes 1932-ben az Illinois állambeli Kewanee-ben látta meg a napvilágot, a család pedig hamar áttette székhelyét Chicagóba, ahol a rendkívüli kézügyességével kitűnt fiú már 20 évesen a The School of the Art Institute of Chicago hallgatója lett, és hatalmas buzgalommal fogott bele a saját korában ünnepelt realista festőművészek műveinek részletes tanulmányozásába. Kedvencei közé tartozott Edgar Degas, és az általunk is igencsak kedvelt, és itt az oldalon is korábban már bemutatott Edward Hopper.

Estes azonban bármennyire is tisztelte a fenti művészeket, úgy érezte, amit tettek, még mindig kevés a valóság tökéletes megragadására, és az 1960-as évek végén új technikával kezdett gyakorlatozni. Kevés szabadidejét a kísérletezésre szánta, miközben különböző magazinok és folyóiratok számára dolgozott szabadúszó grafikusként, és 1962-ben még Spanyolországban is megfordult egy hosszabb tartózkodás erejéig. Gyakorlatilag ez utóbbi kirándulás határozta meg végleg az általa képviselt, és társaival együtt alapított stílusirányzatot, a lakóhelyéül választott New York, a művészetek fővárosa pedig tökéletes táptalajt biztosított, hogy végtelen ihletét formába öntse.

Az idős művész

Az idős művész www.forbes.com

Radikális szuperrealizmus

Estes legfőbb törekvése, hogy valódibbat alkosson a valóságnál, amennyire csak azt a festőművészet megengedi. Képei általában üres, vagy gyéren látogatott egyszerű nagyvárosi élettereket jelenítenek meg, mintegy kísérletet téve rá, hogy egy 2D-es vásznon valódi 3D élményt adó életképet jelenítsenek meg. Estes különös vonzódása a tükröződő felületekhez, és a tükörképekhez jól megfigyelhető minden egyes festményén, és gyakorlatilag ez a vonása emeli ki a fotórealisták tömegéből.

Nem hiába, a kritika számtalan besorolást használt, hogy leírja, mit művel ez a férfi a vásznon, technikáját hiperrealizmusnak, szuperrealizmusnak, újító szándéka miatt neorealizmusnak, és az 1968-as talán leghíresebb műve, a Telefonfülkék után radikális realizmusnak nevezték. És az elnevezés nem túloz, Estes képeinek láttán valóban azt gondoljuk, hogy egy fotót nézünk, az egyetlen feltűnő momentum a terek gyér emberi jelenléte lehet, mely tökéletesen tudatos lépés a művész részéről. Estes szerint minden képe egy afféle álmos, nagyvárosi, vasárnap reggelen játszódik, egy olyan arcát mutatja az egyébként sosem pihenő metropolisznak, melynek tapasztalása csak keveseknek adatik meg, és ezáltal a város gyakorlatilag önálló életre kel a maga ember nélküliségében.

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

A másik igen fontos vonása, hogy hiába ábrázolja a világ egyik leghíresebb városát, tudatosan kerüli a tipikus New yorki látnivalók megjelenítését. Ahogy ő mondja, ezek a festmények nem New York ismeretlen, ugyanakkor nyugodt arcát mutatják, hanem bármelyik nagyvárosét a világon. Festményei valóban valamiféle megfoghatatlan, és kíméletlen nyugodtságot sugallnak, miközben tudatosítják bennünk, hogy amit ott látunk, a legapróbb részleteiben is csupán véges állapot, és amint megindul a tömeg, azonnal szertefoszlik.

Estes stílusának hála az egyik leginkább tisztelt élő, amerikai festőművésznek számít, művei New Yorktól, Budapesten át Madridig sok helyütt megtekinthetőek, és olyan világhírű múzeumok büszkélkednek velük, mint a Metropolitan, vagy épp a Guggenheim Múzeum. Előrehaladott korára való tekintettel ma már ritkán ragad ecsetet, de a 2010-es évek elején még tökéletesen aktívnak vallotta magát.

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

Richard Estes (1932-)

Richard Estes (1932-) www.forbes.com

 

Tetszett a cikk? Akkor olvasd el ezeket is, és nyomj egy LIKE-ot, hogy ne maradj le a legújabb írásokról!

A noir, mint festészeti stílus – Edward Hopper művészete

Pawel Kuczynski, a politikai karikatúra lengyel királya

Világvége makett – Lori Nix és az ő különleges diorámái

Kapcsolódó cikkek

A Szépművészeti Múzeum felkészült a bezárásokra

Most online is bejárhatod a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria tárlatait

A helyzet nem túl fényes, de mégis felkészültebben várták a múzumok.

Hírek

2020. 11. 24.

A Salvator Mundi 2017-ben 450 millió dollárért kelt el

Kétségek merültek fel Da Vinci Krisztus-festményének eredetiségével kapcsolatban

2017-ben a festmény 450 millió dollárért kelt el, pedig lehet, hogy nem is Da Vinci festette.

Hírek

2020. 11. 23.

Stan Lee, a Marvel atyja

A 7 legfontosabb képregény Stan Lee műhelyéből

A modern képregény hírnökének mérföldkövei.

Képregény

2020. 11. 12.

Vasember (ihletője Howard Hughes)

7 képregénykarakter, akiket valós személyekről mintáztak

A valóság bizony a képregényalkotók fantáziájába is beleszólt.

Képregény

2020. 11. 10.

Hirdetés

Legutóbbi cikkek

Alsó sor: Sartre, Camus, Michel Leiris, Jean Aubier. Állnak: Lacan, Cécile Éluard, Pierre Reverdy

Az irodalmi Nobel-díjas Albert Camus és az európai festészet

Avagy, mi köze a zseniális francia írónak a képzőművészethez, és miként jelenik meg a műveiben?

Képzőművészet

2020. 11. 05.

A „legfőbb bizonyíték”

Pablo Picasso titokzatos utazása Elefántcsontparton

Városi legenda, vagy a zseniális művész valóban merített Afrika képzőművészetéből?

Képzőművészet

2020. 10. 27.

Dalí és az önarckép

5 zseniális festőművész mentális betegségeik árnyékában

Avagy működhet-e katalizátorként az életüket megnehezítő tragédiák sora?

Képzőművészet

2020. 10. 19.

A műkincsrablás manapság gyümölcsöző feketepiaci szegmens

Lopott műkincsek – 6 világhírű festmény, melynek holléte máig rejtély

Elrabolt ritkaságok, melyek még mindig várják a megtalálójukat.

Képzőművészet

2020. 10. 01.

Roy Lichtenstein, Amerika legrosszabb művésze és a pop-art királya

Szőke nők, replikák, és egy teljesen új irányvonal a művészetekben.

Képzőművészet

2020. 09. 29.

Hirdetés