- Kovács Krisztián
- 2018. július 11. | Becsült olvasási idő:
Egyszer egy baráti társaságban a Titanicról beszélgettünk, elemezgettük kicsit a magunk módján James Cameron 1997-es a tragédiát egy szerelmi történetbe ágyazó, és kasszát robbantó filmjét, amikor valaki azt mondta: „ha láttad a filmet, mindent tudsz a hajóról is.” Akkor nem törődtem vele, csak egy elejtett megjegyzés volt, amit száz másik előzött meg és követett, de aztán a Király utca 26-os szám alatt újra eszembe jutott, ízlelgettem, és rájöttem, hogy rossz a megfogalmazás. A hajóról lehetséges, hogy tudsz mindent, de a tragédiáról messze nem.
A 106 éve elsüllyedt acélóriás megbabonázza az ember fantáziáját. Akkoriban gigantikusnak számító méretei, és ijesztően hamar véget ért tragikus pályafutása, ötvözve a 4000 méteres mélységben fekvő ronccsal, a hullámsírból idővel eltűnő holttestek tudatával, valamint a róla és a sorsáról fennmaradt legendáriumok ígéretével egészen különleges színezetét adja a XX. század eleji történelemnek. Nem igazán volt kérdés, hogy a Magyarországra második ízben érkező tárlatot ezúttal meglátogatjuk-e, az viszont érdekes, mennyire különös érzésekkel hagyja el az ember aztán a Király utcát.
Kezdjük az elején, és kicsit tegyük rendbe az elvárásokat. A Titanic 106 éve nyugszik olyan mélységben, ahova a fénynek esélye sincs eljutni, egy hatalmas roncs a végtelen és mély sötétségben. Egészen 1985-ig senki nem is tudta, merre található az óriás hullámsírja, míg Robert Ballard, élvezve az Amerikai Haditengerészet támogatását, két másik elsüllyedt atomtengeralattjáró után kutatva rábukkant a kettészakadt hajó maradványaira. Közel négyezer méter iszonyatos mélység, a nyomás, a baktériumok, és a víz együttesen dolgoznak azért, hogy a Titanicból a 2030-es évek közepére semmi ne maradjon, így aztán minden egyes tárgy, amit az ellenőrzött merülések és mentési munkálatok során a felszínre hoznak, valódi kuriózum. Az pedig, hogy ezeket a több mint száz éves eszközöket mindössze egy vitrin üvegjének oltalma alatt alig pár centiről bámulhatjuk meg, valahol maga a csoda. (Ezt csak azért tartom fontosnak elmondani, mert néhány negatív felhang a közelükben arról szólt, hogy kevés a kiállított tárgy.)
És tulajdonképpen ez az, ami a tárlat igazi varázsát adja, és ez az, amire az első bekezdésben is utaltam. A hajót ismerjük, fizikailag, képekről, ismerjük a hozzá kötődő monumentális vállalkozást, az Olympic osztály az arisztokráciát szimbolizáló luxusarcát, ismerjük annak az áprilisi éjszakának a krónikáját, láttuk a roncsot Cameron, vagy Ballard dokumentumfilmjeiben, de nem éreztük annak valódi tragédiáját, mert nem volt megfogható a számunkra. A Titanic-kiállítás éppen ezt az űrt hivatott betölteni, olyan közelségbe hozza hozzánk, aminél közelebb a látogatók 99%-hoz, de talán 100%-hoz sosem kerülhet.
Ezért inkább értékelendő, hogy egyáltalán látjuk azt, amit látunk, mert a kiállítás legizgalmasabb része kétségtelenül nem a hajó egykori tereinek épített rekonstrukciója, a vízzáró rekeszek súlyos ajtajainak mása, vagy a hajó teraszának életnagyságú, bejárható makettje. A tárlatnak két fontos eleme van, és ezek teszik igazi élménnyé a látogatást. Az egyik részen szemezgethetünk a hajó roncsai közül felhozott személyes használati tárgyakban. Pénzérmék, szemüvegek, különféle papírvaluták, fogkefék, parfümös fiolák, piperetükrök, és ruhadarabok mind-mind olyan eszköz, amiket most, több mint száz évvel későbbi mindennapjainkban is használunk, és a tudat, hogy ezek a tárgyak a távoli múltból, és a sötét mélységből kacsintanak ránk, egészen hátborzongató.
Az ember el-eltöpreng, vajon, aki a ruhát hordta, akinek a zsebében a bankók lapultak, vagy, aki reggelente ebben a tükörben igazította meg a frizuráját, hol lehet most? Talán egy volt a kevés túlélő közül, vagy a hajó hatalmas teste lehúzta magával a mélybe, hogy ott a baktériumok sejtenként lebontsák a testét, esetleg ott fagyott halálra a mindössze pár fokos vízben, miközben arra várt, hogy az egyik mentőcsónak visszaforduljon érte? Ezek a tárgyak hirtelen túlságosan is valóságossá válnak, és a Cameron-féle 1997-es film egycsapásra nagyon távolinak és mesterkéltnek tűnik, amint szembejön a kézzelfogható valóság.
Erre erősít rá a tárlat egy másik része, ahol a túlélők beszámolói szerepelnek azok döntéseiről, és sorsáról, akik nem jutottak ki a hajóról, a legénység elszánt mentési munkáiról, vagy épp saját gondolataikról, melyek az ütközés, és a Titanic süllyedése kapcsán eszükbe jutottak. A szavak, keveredve a személyes tárgyak látványával alighanem azt is magába szippantják, aki igyekszik távoltartani magát az élménytől.
A Titanic katasztrófája egyike a XX. század legtöbbet emlegetett, legtöbbször hivatkozott epizódjainak, már-már a popkultúra része, egy a XXI. század emberétől távoli esemény, úgyhogy igencsak fontos a JVS Group kezdeményezése a kiállítás kapcsán, mellyel tulajdonképpen a hajót kiszabadítják a rárakódott legendárium súlya alól, és élővé, lélegzővé teszik. Ha még nem lett volna világos, a Titanic-kiállítás éppen emiatt meglehetősen nehéz és súlyos, ez nem diadalmenet, sokkal inkább az emberi nagyravágyás kudarcának emlékműve, és mint ilyen, nem könnyű fogyasztanivaló, de ha rászánunk másfél-két órát, rendkívül egyedi és aktív élményt nyújt majd. Bátran ajánlom!
Magyarországon ritkán tapasztalható nagyszerű összefogás a kultúráért.
Az utolsó Ambrózy-kaland nem marad el a korábbiaktól.
Elmondja véleményét a megszűnő postai szolgáltatásokról is.
Az első szenvedélyes királyi játékos X. Lajos volt.
Bantu Stephen Biko élete ma is példamutató és tanulságos.
Az első szenvedélyes királyi játékos X. Lajos volt.
Vannak varázslatos tündérmesék és vannak kevésbé varázslatosak, mint ezek itt.
Avagy kik és miért nem kértek a Francia Becsületrendből.
Nem mindennapi életéről Ralph Fiennes főszereplésével készült film nemrég.