- Kovács Krisztián
- 2018. október 4. | Becsült olvasási idő: 5 perc
Annak, aki velem együtt a 90-es években és a 2000-es évek elején volt gyerek, azt követően pedig nem már igazán követte a PC-játékok, majd az újabbnál újabb konzolok generációinak forradalmát, alighanem ma is jóleső nosztalgiával tekint majd az alábbi játékokra. Ugyan az informatika nem tartozik szorosan az oldal profiljához, mikor nemrég szóba került köztünk fiatalkorunk játékőrülete, úgy döntöttünk, mégis érdemes áldozni rá néhány szót.
Alighanem, aki az eggyel előttem lévő generáció gyermeke, ők az Atarira, vagy a C64-es játékokra, esetleg a játéktermi gépekre tekintenek olyan elfelhősödött tekintettel, mint én az alábbi 10 fős lista tagjaira, és ahogy felelevenítettem az emlékeimet, hirtelen minden bevillan. A bolti, másolt cd-k illata, a rimánkodás, hogy meglegyen a megfelelő gépigény, és ne szaggasson a játék, no meg a düh, amikor már a játék hevében az asztalt vered, mert épp a következő szint előtt gyilkol le az ellenség, te pedig elfelejtettél korábban rámenteni.
Emlékeztek még? Akkor jöjjön egy kis nosztalgiautazás.
Ez a csoda egy valós idejű stratégiai játék első része volt, 1997-ben jelent meg a Microsoftnál. Kétségtelenül a történelmi tárgyú stratégiai játékok egyik leginkább űttörő darabja lett, számos későbbi hasonló kaliberű játékra hatással volt, és ő maga is megannyi folytatást fialt. A játékmenet egy klasszikus civilizáció felépítése körül mozgott, melynek keretében egyjátékos módban is számtalan játéktípust kínált fel, ráadásul igencsak híres volt, kétszintű mesterséges intelligenciájáról. Érdekes, hogy a későbbi folytatásaival összevetve talán ez a nyitó rész kapta a legkevesebb dicséretet, pedig ahogy írtam fentebb, megjelenése a műfaj egyfajta alapkőletétele is volt egyben.
Nem, ez még nem az, amit a mai fiatalok ismernek, nem a Liberty City, se nem a San Andreas. A legelső DMA Design által fejlesztett és az ASC Games által kiadott játék 1997-ben jelent meg, és még nem teljes 3D-nézettel dolgozott. Karakterünket felső nézetből irányíthattuk, és ahogy későbbi társainál, itt is bóklászhattunk kocsit lopva, ámokfutóként, de persze küldetéseket is teljesíthettünk. A feladatok megközelítőleg hasonlóak voltak, mint a későbbi epizódokban, azzal a különbséggel, hogy talán még nem építettek a főhős köré olyan részletes háttérsztorit, mint pl. a San Andreasban.
Aki szerette az FPS-típusú játékokat, kétlem, hogy nem kapott rá vagy erre, vagy társaira, pl. a Quake-re. Én most azért az 1996-os harmadik részt cibáltam elő, mert ezt nyüstöltem a legtöbbet, imádtam a faragatlan macsó főszereplőt, ahogy halálosan lazán igyekezett visszaverni a földönkívüliek támadását. Játékmenete, humora és interaktivitása miatt szinte csak pozitív kritikákat kapott, és nagyban hozzájárult az FPS-típusú játékok piacának tágulásához. Sokan minden idők egyik legjobb játékaként tekintenek rá, még úgy is, hogy rendkívüli erőszakossága miatt számos botrány övezte.
A taktikai stratégiai játékok, mint a SWAT, a Gangsters, vagy később a Desperados óriási kedvenceim voltak, ezt a rajongást pedig a Commandos sorozat 1998-as első része váltotta ki, mely az Eidos Interakctive gondozásában jelent meg. A II. világháborús akciók végrehajtása, és a kis csapat sokszínű karakterei miatt a teljes sorozat elképesztő népszerűségre tett szert, és további négy részt termelt. Bár az első rész még nem használt 3D motort, mégis ennek a grafikája volt az egyik legszebb és legrészletesebb akkoriban, ráadásul gyönyörűen kacsintott ki olyan klasszikus filmek felé, mint a Navarone ágyúi, vagy a Kémek a sasfészekben.
Az iD Software 1992-es fejlesztése, mely még ugyan nem használt 3D motort, de hatásokat tekintve mégis úgy tűnt, mintha, ezzel pedig egyértelműen kiugrott a tömegből. A Doom-mal és a Duke Nukemmel együtt az FPS-játékok úttörője, és máig legkultikusabb darabja, amit a későbbiekben természetesen szintén sorozattá bővítettek. Miután főhősünk, aki egy amerikai kém, ezúttal okkult kísérleteket folytató nácikra vadászik, ezért bizonyos helyeken a náci szimbólumokat, vagy az Adolf Hitlert ábrázoló festményeket ki kellett takarnia a készítőknek. Nekem ez volt az első FPS-játékom, miatta vettem meg később a Return to Castle Wolfeinsteint is.
Nehéz volt választanom, egyrészt mert akkora kedvenc volt a Command & Conquer sorozat, de végül a Red Alert nyert a Tiberian Sun-nal szemben. A CC már az Age of Empires által megkezdett sormintát folytatta kortársaival, többek közt a StarCraft-tal együtt. A történet neve ismét valós idejű stratégia, 1996-ban adta ki a Virgin Interactive, szövetséges csapatok, és szovjet harci alakulatok egymás elleni háborúja, mely egy sokkal kiegyensúlyozottabb játékmenet-elven alapul, mint a korábbi hasonló játékok, hiszen itt jelennek meg az egyénre (csapatokra) szabott erősségek és gyengeségek, és azok fejleszthetősége.
Aki akkoriban egy jót akart zúzni egy nehéz iskolai nap után, annak szinte kötelező volt a Carmageddon-sorozatot ismerni. A Stainless Games fejlesztése 1997 nyarán jelent meg, a PC-világ reakciója volt a Halálfutam című 1975-ös filmre, és az egyik első autós-harcolós játék, mely nem kötött pályán zajlott. Miután a tény, hogy a játékban bárkit halálra gázolhattál, túl durvának hatott, ezért sok országban a járókelőket élőholtakra és robotokra cserélték. Műfajának emblematikus játéka a mai napig, melyet négy folytatás követett.
Kétségtelenül a 90-es évek egyik legjobb Star Wars játéka, természetesen a LucasArts kiadásában jelent meg, egy sorozat kezdődarabja, mely 1995-ben került a boltok polcaira. FPS és TPS típusú játék, az egyik legelső, mely tulajdonképpen felvezette és elmélyítette az új Star Wars-trilógia előtti években a sorozat mitológiáját. Kiváló karaktereivel, szerteágazó történetével, és izgalmas küldetéseivel mai napig sokat emlegetett etalonja a George Lucas egykori birodalmához kapcsolódó PC-játékok világának.
A point&click kalandjátékok egyik csúcsa, legalább olyan kultikus darab, mint a Monkey Island-sorozat, vagy a Broken Sword játékok. Eleve hihetetlenül egyedi már az, hogy a játék azték karaktereket kever film noiros háttérrel egy csavaros történetbe ágyazva, és A máltai sólyomtól a Casablancáig számtalan klasszikust megidéz. A LucasArts dobta piacra 1998-ban, és nem véletlen a siker, a játékot ugyanis a legendás játéktervező, Tim Schafer készítette. Az egyik első kalandjáték volt, mely 3D motort használt, és művésziességének hála számtalan díjat nyert el a megjelenést követő években.
Bár ez már „csak” második rész, mégis a Warcraft mai napig tartó kultuszához talán ez járult hozzá legerősebben. A nem kevésbé legendás játékfejlesztő cég, a Blizzard által készített folytatás 1995 decemberében jelent meg, az első RTS játék, mely két egérgombos kezeléssel üzemelt, ezzel pedig a stratégiai játékok történelmében új epizódot nyitott, és lényegében az Age of Empires se lenne, ha a 2-es Warcraft nem inspirálja annak alkotóit az új stratégiai megoldások terén, nem mellesleg pedig elindította a Blizzard cég diadalmenetét, melyet egy évvel később a Diablo is megfejelt.
A VHS-korszak 10 kultikus filmes csodája
A science fiction valóra vált jóslatai
Aki csapattá formálta a Bosszúállókat – Jack Kirby művészete
A Star Wars: Andor előzménysorozata a Zsivány egyes előzményfilmnek, és nem biztos, hogy indokolt volt a Disney-nek ennyire a távolba révednie.
Újra műsoron a Quantum Leap – Az időutazó.
1922. október 23-án született Frakk, Kukori és Kotkoda, Mazsola, Manócska és Tádé megálmodója, a József Attila-díjas magyar író, szerkesztő, dramaturg….
Sting 2022. szeptember 29-én emlékezetes koncertet adott Debrecenben
Bantu Stephen Biko élete ma is példamutató és tanulságos.
Az első szenvedélyes királyi játékos X. Lajos volt.
Vannak varázslatos tündérmesék és vannak kevésbé varázslatosak, mint ezek itt.
Avagy kik és miért nem kértek a Francia Becsületrendből.
Nem mindennapi életéről Ralph Fiennes főszereplésével készült film nemrég.