• Kövess minket a Facebookon!
  • Kövess minket az Instagramon!
  • Kövess minket a YouTube-on!
Krimi a könnyűzenében

Zene

Minden dal egy történet – 5 album, mely egyben bűnügyi sztori is

  • Megosztás Facebookon
  • Megosztás Twitteren
  • Megosztás e-mailben

Minden dal egy történet. Nem emlékszem, kitől származik ez a gondolat, de cáfolhatatlan tény, ráadásul jóval sokrétűbb mesélési lehetőség bizonyos szempontból, mint egy jó könyv, itt ugyanis a hangulatteremtésnek, a játéknak, vagy a dramaturgiának nincsenek láthatatlan határvonalai, a hangszerek, a dallamok háromdimenzióssá teszik a szövegvilágot, amire egy regény esetében csupán saját képzeletünk képes.

Korábban foglalkoztunk már olyan albumokkal, melyek egy-egy sci-fiben gyökerező történetet, vagy hangulatot tártak elénk, és ennek apropóján jött az ötlet, hogy körülnézzünk kicsit a könnyűzenei palettán, vajon találunk-e olyan lemezeket, melyek az Edgar Allen Poe, vagy épp Dashiell Hammett kikövezte irodalmi úton egy-egy bűnügyi történetet hivatottak bemutatni olykor egészen virtuóz, és rendkívül komplex hangszeres világgal megtámogatva. Íme tehát most 5 album, mely egyben egy bűnügyi történet is.

Queensryche: Operation: Mindcrime (1988)

Az Operation: Mindcrime minden idők egyik legjobb, és legfontosabb lemeze, ezt ki merem jelenteni. Bár 1988 előtt is akadtak természetesen konceptalbumok, melyek számtalan dalon át egyetlen összefüggő történetet meséltek el – ennek királya egyértelműen a Pink Floyd volt – de a Queenryche valami olyan egyedit hozott létre, ami egyben a progresszív metal térhódításához is vezetett. Az Operation: Mindcrime főszereplője Nikki, egy útját vesztett fiatal, aki egy tüntetésen ismerkedik meg a rejtélyes Dr. X társadalmat felbujtó gondolataival, valamikor a Reagan-korszak végi Amerikában. Nikki csatlakozik a doktor mozgalmához, aki különböző drogok segítségével saját bérgyilkosává teszi a fiatal fiút. Nikkinek megvan az esélye, hogy kijusson szorult helyzetéből, és bűnös világát maga mögött hagyja, ez az esély pedig egy hozzá hasonlóan hányatott sorsú fiatal lányban, Maryben ölt testet. Mary, aki apácaként él, kénytelen elviselni egy pap szexuális bántalmazásait. Ám Nikki egyik este utasítást kap Dr. X-től: végezzen Maryvel és az atyával, mert túl sokat tudnak. Az Operation: Mindcrime minden létező, a század legjobb lemezeit összegyűjtő listán az élbolyban végez, nem véletlenül.

Queensryche: Operation: Mindcrime (1988)

Queensryche: Operation: Mindcrime (1988)

Supertramp: Crime Of The Century (1974)

Az 1960-as évek végén, és az 1970-es évek elején szárba szökkenő progresszív és art rock mozgalmakkor jöttek divatba a jazz felé kacsintgató, grandiózus koncepciókban gondolkodó zenekarok, élükön olyan bandákkal, mint a King Crimson, a Pink Floyd, vagy a Genesis. Talán idehaza kevésbé ismert társuk az angol Supertramp, mely egyik leghíresebb korongját 1974-ben jelentette meg Crime Of The Century címmel, mely egyben a csapat első aranylemezévé is vált. Az album összefüggő koncepciója inkább maga a háttérben megbúvó egységes gondolat, semmint egy teljes, és az összes dalon át végigvitt konzekvens történet: ez a gondolat a bűn maga, mely különböző aspektusokban ölt testet a különböző dalokban. A lemeznyitó School című számot pl. az énekes-gitáros Roger Hodgson élménye inspirálta, mikor gyermekkorában egy bentlakásos iskolában élve az éjszaka közepén egy női sikolyra riadt fel. Az Asylum című dal egy bolondok házában sínylődő férfi gondolatait jeleníti meg arról, mit él át odabent, és miért került oda, a lemezt záró címadó pedig – mely a zenekar szerint is a legjobb az albumon – mintegy globális kérdésként beszél a század bűncselekményéről, és az oda vezető okokról, mint a vezetők, és politikusok kapzsiságáról. A zenekar tagjai szerint a banda egyértelműen ezen az albumon érte el művészi csúcsteljesítményét.

Supertramp: Crime Of The Century (1974)

Supertramp: Crime Of The Century (1974)

Icon: Night Of The Crime (1984)

Az Icon egy kevésbé ismert, összesen négy lemezt kiadott banda volt a 80-as évek közepi-végi hajmetal korszak közepén, akik némileg kilógtak az éppen divatos glam-érából, keményebb, heavy metalosabb hangzásuknak, és némileg komolyabb hangvételű albumaiknak köszönhetően. Az Icon talán az első albumot leszámítva mindig is szívesen foglalkozott az emberek bűneivel, de itt olyan kellemes egyensúlyba hozták a témát a zenei körítéssel, hogy 1988-ban a neves Kerrang magazin minden idők legjobb AOR-albumának szavazta meg, megelőzve többek közt olyan, milliós példányszámban fogyó előadókat is, mint Michael Bolton vagy a Journey. Akárcsak a Supertramp lemezének esetében, itt sem beszélhetünk szorosan összefüggő koncepcióról, a dalok ezúttal is a bűn egyes szegmenseit járják körbe, mint a párkapcsolati hűtlenség, a bűnre csábító kényszeres gondolatok, a bűntudat, vagy épp a bűneink következményei, és a döntéseink súlya, melyekért súlyos árat kell fizetnünk. Jól jelzi a lemez erejét, hogy már az előzetes dalok ismeretében is sikerült megnyerniük hozzá producernek Eddie Kramert, aki korábban olyanokkal dolgozott együtt, mint Eric Clapton, Jimi Hendrix, a Led Zeppelin, vagy a The Beatles.

Icon: Night Of The Crime (1984)

Icon: Night Of The Crime (1984)

Dream Theater: Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory (1999)

A már saját jogán is világhírűnek, és a progresszív metal pionírjának számító Dream Theater egy némileg slágeresebb, és ezáltal kevésbé sikeres album után 1999-ben alkotta meg saját bűnügyi korongját, Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory címmel, mely visszakanyarodást jelentett a banda első két legendás lemezének terjengősebb vonalához, ám mindezt egyetlen, a teljes dalkészleten végighullámzó, összefüggő történettel kombinálta. A végeredmény a Dream Theater egyik legjobb, és mindenképpen legeredetibb lemeze. A sztori történetét mi sem tudnánk jobban összefoglalni, mint a dobos, Mike Portnoy: „Az album története egy napjainkban élő férfiról, Nicholasról szól, akinek folyton emlékképek villannak be egy másik világról, egy másik életről, ezért felkeres egy hipnoterapeutát, hogy kiderítse, mi okozza a látomásokat. Rájön, hogy valójában egy 1920-as években élt lány, Victoria reinkarnációja. Ahogy a történet halad előre, feltárul a lány élete és kiderül, hogy a szerelmi háromszögbe keveredett lányt fiatalon ölték meg. Egy rejtélyes gyilkosságba csöppenünk, amelynek bonyodalmait végigkövethetjük az egész albumon, egészen a rejtély megoldásáig.” Bár megjelenésekor nem jutott túl magasra a Billboard 200-as listáján, mára igazi klasszikussá érett.

Dream Theater: Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory (1999)

Dream Theater: Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory (1999)

Shadow Gallery: Tyranny (1998)

Egy 1985-ös alapítású progresszív rock/metal bandáról beszélünk, akik meglehetősen érdekesen működnek, hiszen koncerten igen nehéz elkapni őket, a tagok ugyanis mind-mind más zenakarokban játszanak, és általában csak akkor jönnek össze, ha lemezt készítenek. Azt viszont kötöttségek nélkül, felszabadultan tehetik, szabadon engedve a fantáziájukat, melyből olyan anyagok születnek, mint az 1988-as Tyranny című album, mely, ahogy címéből is vélhetően következik, hatalom, és a hatalommal való visszaélés kérdésköreit járja körbe. A számtalan banda hatásait, és stílusjegyeit magába szippantó album története az amerikai hadügyminisztérium egy képzet, bennfentes műszaki munkatársának sztoriját meséli el, aki egy véres háború utóhatásaként kiábrándul munkájából, és hátat fordít a hivatásának. A banda nem feltétlenül az események tényszerű ábrázolásához ragaszkodott, a történet sokszor inkább főhősünk fejében és gondolatai közt zajlik, ahogy próbálja túltenni magát a traumán, igyekszik felülkerekedni a hazugságokon, és megpróbáltatásokon, és egyáltalán megkísérli egyben tartani, szétcsúszni igyekvő életét. Az album e tekintetben szorosan kapcsolódik a Pink Floyd által képviselt hangulatvilághoz is, és kivételes, noha kevésbé ismert hallgatnivalót ad.

Shadow Gallery: Tyranny (1998)

Shadow Gallery: Tyranny (1998)

Kapcsolódó cikkek

Bálint Ágnes hősei bélyegen /Forrás: https://metropol.hu/vip/balint-agnes-rajzilmek-frakk-vizipok-mazsola-es-tade-emlekhaz-vates-842558/

Frakk és Mazsola megálmodója – 100 éve született Bálint Ágnes

1922. október 23-án született Frakk, Kukori és Kotkoda, Mazsola, Manócska és Tádé megálmodója, a József Attila-díjas  magyar író, szerkesztő, dramaturg….

Sting Debrecen 2022 /Forrás: https://www.haon.hu/helyi-kultura/2022/09/egy-vilaghiru-eletmu-dalai-sting-debrecenben/

Semmi sem származik az erőszakból és nem is származhat – Sting még mindig a régi

Sting 2022. szeptember 29-én emlékezetes koncertet adott Debrecenben

Plakát /Forrás: Broadway Event Közhasznú Nonprofit Kft./

Az ám, hazám címmel jön a 44. Hobo-karácsony

Irány a Budapest Kongresszusi Központ, december 18-án.

    Hírlevél feliratkozás

    Itt akarsz Te is lépdelni Ectopolis utcáin?
    Tartsd velünk a lépést, és iratkozz fel a város hírlevelére!

    Az Adatkezelési tájékoztatóban leírt feltételeket elfogadom.

    Kiemelt téma

    Egri Lajos: A kreatív írás művészete

    Fontos vagyok, tehát vagyok, avagy a kreatív írás művészete – Könyvkritika

    Végre Egri Lajos oktatói életművének második, utolsó felvonása is olvasható magyarul: A kreatív írás művészete rövid szakmai összefoglaló, egyúttal a Drámaírás művészetének továbbgondolása.

    Legutóbbi cikkek

    • 2022. október 18.

    Semmi sem származik az erőszakból és nem is származhat – Sting még mindig a régi

    Sting 2022. szeptember 29-én emlékezetes koncertet adott Debrecenben

    • 2022. szeptember 1.

    A banda, akinek a dalait akkor is ismered, ha a bandát nem – 45 éve alakult a Toto

    Egy fülbeszámóan ragadós világ a világslágereken túlról.

    • 2022. április 21.

    Magyar dallamok Hollywoodban – 115 éve született a háromszoros Oscar-díjas Rózsa Miklós

    Minden idők egyik leghíresebb, magyar filmzeneszerzője.

    • 2022. február 8.

    Sessionzenészből lett Hollywood legnagyobb komponistája – 90 éves John Williams

    Williams a legnagyobbaktól tanult, és túlnőtt rajtuk.